Mekdonalds nameštaja 1

Posle 26 godina, švedska Ikea je ponovo došla u Srbiju.

Za razliku od prethodnog puta kad je u medijima dobila stubac veličine ovog komentara, sada je dobila seriju tekstova, reportaža i osvrta u svim novinama, nebrojene priloge u udarnim TV emisijama, autorski tekst predsednika države i naravno svečano presecanje vrpce.

Dosta se o Srbiji može zaključiti iz načina na koji smo ovog prodavca nameštaja dočekali te 1990. godine i ove 2017.

Onda je Ikea napustila Srbiju brže nego što je došla, a ovog puta se možemo nadati da ipak neće biti takvih razloga za odlazak. Onda je u njenoj radnji trećina proizvoda bila iz SFRJ, a sada je iz Srbije tu samo oklagija. Onda je prvog radnog dana njene police pogledalo oko 100 ljudi, a ovog puta 15.000. Tada su kupovali nameštaj, sada viršle i činije.

Dolazak Ikee je dobra stvar za građane. Švedski proizvođač će svojim globalnim lancem nabavke, ekonomijom obima, orijentisanošću na kupca, modernim dizajnom i prihvatljivim kvalitetom ozbiljno uzdrmati domaću drvnu industriju. A to je baš ono što joj treba. Slaba dosadašnja konkurencija, odnosno dominacija dve-tri velike firme, politika slab kvalitet, a visoke cene i dizajn za koji je uglavnom zadužena gazdina žena/kćerka, glavne su determinante na tržištu jeftinog, pločastog nameštaja u Srbiji.

Sve to će sada morati da se promeni. Već letimičan pogled na reklamni katalog Ikee pokazuje koliko su Šveđani superiorni u odnosu na ovdašnje takmace. Srpske firme će morati ili da podignu svoj nivo poslovanja ili da prihvate poraz.

Ono što će im delimično olakšati posao jeste to što se cene u Ikei teško mogu nazvati niskim za srpsko poimanje vrednosti. Ono što će im otežati posao jeste neprocenjiva PR kampanja koju su svi mediji (pa i ovaj koji čitate) odradili za Ikeu, zajedno sa predsednikom Vučićem, gradonačelnikom Malim i ostatkom države.

Srpskim firmama će život otežati i to što je Ikea sada „in“. Toliki tekstovi, prilozi i državni hvalospevi, učinili su da je ova prodavnica nameštaja sada prva destinacija za svakog ko bude kupovao makar policu. Koliko je konkurencija dobra, toliko je neopravdano favorizovanje jednog učesnika na tržištu pogrešno.

Kod Ikee zabluda je i u poimanju kvaliteta. Ono što je Mekdonalds u svetu restorana, to je Ikea u svetu nameštaja. Dakle, ko hoće hamburger i pomfrit ide u Ikeu ili Formu ideale. Ko hoće šniclu ili biftek ide na drugo mesto. A takvih mesta u Srbiji ima napretek. Samo što su uglavnom skuplji od Meka.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari