Site name

Necivilizacijski triling

U obrazovanijem i inovativno naprednijem društvu, svi oni koji su bili u foteljama prethodne dve decenije ne bi mogli ni da ih primirišu, pa se cela priča vraća na oporu istinu - da ovdašnjim vođama, jednostavno, ništa pametno ne odgovara

Dva koncepta naše obrazovne i inovativne budućnosti mogli smo čuti u poslednjih mesec dana.

19

Piše: Branislav V. Božić

01. septembar 2016. 14:00

Jedan i nije nov, jer je premijer Aleksandar Vučić još u prethodnom mandatu prilegao na stvaranje uslova za dualno obrazovanja, a nedavno je naglasio i da bi bio ponosan da njegov sin radi u neposrednoj proizvodnji, baš po tom nemačko-švajcarskom modelu, gde učenici za radnička i uslužna zanimanja gotovo pola svog obrazovanja provedu na praksi u preduzećima. Premijer je često podsećao i na činjenicu da nemamo dovoljno IT stručnjaka i još nekih inženjera, pa je valjda to neka njegova "smernica" razvoja. Dakle kombinacija "dojče šuvarice" (kocept srednjoškolskog obrazovanja iz osamdesetih godina prošlog veka, koju je forsirao komunista iz Hrvatske Stipe Šuvar) i stvaranje visoko stručnih sofveraša i harveraša.

Drugi koncept, odnosno kritiku postojećeg sistema, mogli smo čuti od akademika Vladimira Kostića, predsednika SANU, u poslednja dva intervjua u beogradskoj štampi. Po njemu, potrebno je uneti mnoge izmene poput preispitivanja dimenzija sistema, sprečavanja pogrešnog usmeravanja mladih ka oblastima koje nisu potrebne za razvoj Srbije, uvođenja sistema nacionalnog rangiranja svih visokoškolskih institucija i podizanja kvaliteta doktorskih studija. Iako je on više govorio u univerzitetskom obrazovanju, napomenuo je i da je prema PISA testiranju 45,5 odsto učenika u Srbiji funkcionalno nepismeno, dok je svega dva odsto učenika bilo u najvišoj kategoriji. Uz to, mnogo dramatičnije je ponovio opšte poznatu činjenicu o odlivu mozgova, jer smo tu poslednjih godina prema izveštaju Svetskog ekonomskog foruma pravi "svetski prvaci", a po inovacijama je Srbija osma otpozadi od 140 rangiranih zemalja. Rečju, ovde ništa ne valja i mora se hitno sve menjati ili će za petnaestak godina, zaista zaživeti ona doskočica da poslednji koji izađe iz zemlje ugasi svetlo.

Pošto svaka strategija razvoja zemalja, pokazalo se na Zapadu, ali i na Dalekom istoku podrazumeva najbolji mogući sistem obrazovanja, podsticaj nauke i inovacija, predsednik SANU je samo uobličio ono što godinama ponavlja obrazovno-naučna zajednica, a to je da smo po izdvajanjima za ove poluge napretka na samom dnu u Evropi i u savremenom svetu. Na vrhu liste je Švedska sa 4,3 odsto BDP-a koji se izdvaja na nauku. Finska izdvaja 3,4 odsto, Danska 2,4 odsto, a Slovenija 1,5 odsto. U Srbiji je ovaj iznos neuporedivo manji, stagnira godinama i sada iznosi mizernih 0,3 odsto, što je u potpunoj koliziji sa aktuelnom Strategijom o naučno-tehnološkom razvoju (2020), gde je zacrtan barem jedan procenat. Istom strategijom je predviđeno i da u obrazovanje moramo da ulažemo šest odsto bruto domaćeg proizvoda, a trenutno je to kod nas tek oko polovine ove sume. Da ne koristimo više brojke, zaključak je da se na primeru gotovo svih država sveta, krivulja bogatstva društva i rasta proizvodnje podudara sa odrednicom ulaganja u obrazovanje, nauku i inovacije. Istovremeno se da zaključiti da nijedna vlada Srbije, pa čaki i mnoge u vreme bivše Jugoslavije, nije u svoje prioritete stavila ovaj civilizacijski triling, pa se ne moramo čuditi niti odlivu mozgova, niti što smo postali gori od najsiromašnijih afričkih država. Onda je i smislena premijerovo zalaganje da nam bar majstori budu dobri, pa da mogu da rade u pogonima belosvetskih firmi gde se sprovodi šrafciger industrija, kad za bolje nismo.

Istovremeno, u Srbiji je apsurdno to što godinama narasta "industrija" privatnih univerziteta, a diplome i doktorati se štancuju više nego u mnogo razvijenijim državama. I tu nam je pomogao akademik Kostić, rekavši da je 2001. kod nas je bilo 86 fakulteta, a deceniju kasnije 236 (209 državnih i 27 privatnih), sa 1.228 studijskih programa. Pored toga, 2010. godine samo lista naziva menadžera sadrži 25 naziva koje tržište rada ne prepoznaje. Dramatičan je i skok odbranjenih doktorskih disertacija: od 206 u 2007, do 770 (374 odsto!) 2012. godine.

A one koje Vučić spominje (IT stručnjake) nećemo imati primetno više barem sledećih deset godina, jer oni koji i završe te fakultete ekspresno grabe ka Zapadu, dok npr. ETF u Beogradu godinama bezuspešno apeluje na vlast da im omogući veći broj studenata.

Nema, dakle, ovde ni traga od bilo kakvog napretka, sve dok neki novi na vlasti ne sprovedu ono što je urgentno. Ali, u obrazovanijem i inovativno naprednijem društvu, svi oni koji su bili u foteljama prethodne dve decenije ne bi mogli ni da ih primirišu, pa se cela priča vraća na oporu istinu - da ovdašnjim vođama, jednostavno, ništa pametno ne odgovara.

komentari (19)

* Sva polja su obavezna

Potvrdite

Slanjem komentara slažete se sa Pravilima korišćenja ovog sajta.

NO.1

01. septembar 2016.

Dualno obrazovanje je kljuc svega...

Fickooo

01. septembar 2016.

Samo da dodje do reforme obrazovanja i dualno obrazovanje stize i kod nas,dobro ce doci danasnjoj omladini...

lenka

01. septembar 2016.

Mislim da je u Srbiji obrazovanje na zavidnom nivou

nele

01. septembar 2016.

Siguran sam da je obrazovanje mnogo bolje nego ranijih godina

Nevena

01. septembar 2016.

Zasto Vi mislite da je Vucic krivac za to? Mislim da su sve vlade pre njega unistile Srbiju koju on sada pokusava da izgradi.

Gorana

01. septembar 2016.

Trebace jos mnogo godina pod uslovom da ostane Vucic na vlasti da se Srbija povrati iz nemastine i korupcije koju su ostavili Slobo pa posle ovi "demokratskiji" mufljuzi.

Siniša

01. septembar 2016.

Lakše je uvek nešto kritikovati a ne ponuditi neko možda drugo rešenje! Dualno obrazovanje mi se lično dopada jer je odličan spoj teorije i prakse, što nam je do sada bilo slaba karika, a sa druge strane mladi će se zaposliti u firmama po završetku škole.

suza b

01. septembar 2016.

Da vam kažem,ko hoće učiti i ima cilj u životu njega ne interesuju nikakvi sistemi obrazovanja,samo treba na vreme rasčistiti koje to petice zaista vrede i imaju šansu za veće domete a koje su tu uz drugih razloga a daju deci lažnu nadu.

Hedona

01. septembar 2016.

Meni nije jasno dali je moguće da tekstove danas pišu analitičari koji mrače non stop, i da im u Srbiji nište ne valja, a nisu nikada putovali po svetu i videli kako ljudi u Maroku, Tajlandu, Indiji nemaju osnovne uslove za život, ni kanalizaciju spavaju na kartonima. Non stop se žale na zemlju ne valja ono ili ovo. Neka obiđu svet i neka ne gledaju dalje od nosa, Italijani ne žive lepo, kod njih je skupoća velika, ali se trude da opstanu svuda je kriza, pa i u Nemačkoj.

baka

01. septembar 2016.

Neverovatno koliko su uporni i dosadni ovi botovi. Volela bih da oni objasne STA je to dualno obrazovanje, kada ga tako hvale. Dualno obrazovanje je totalno ZAGLUPLJIVANJE! Deca iz siromasnih porodica ce tako, nastaviti da budu siromasna, nece u skoli nauciti nista, a mogucnost napredovanja ce im biti oduzeta. Kako ce neko ciji roditelji slusaju Cecu i gledaju Pink, uopste ZNATI da postoji ozbiljna muzika ili rok, da postoje odlicne knjige i dobri filmovi? Ko ima pravo da im oduzme OPSTE obrazovanje, koje bi moralo biti PRIORITET. Svaki klinac ce za par meseci savladati neki zanat, ali sirinu pogleda na svet mora steci u SKOLI!

Зоран Антић

01. septembar 2016.

Samo dualno obrazovanje donosi sigurno zaposlenje i opstank drustva. Na taj nacin negativne tendencije u drustvu, elementarna nepismenost, odliv mozgova i druge bice zaustavljen. Rad u proizvodnji ne trpi nepismenost, otvarnje sto visec fabrika potrazivace sto kvalitetnije visokoobrazovne kadrove.

FOLKAO

01. septembar 2016.

Dostični sa ovom izjavom samo kritikuje a ne nudi rešenje, dok je tako nema pravo ni na kritiku.

Iva

02. septembar 2016.

Drzava izdvaja za nauku u skladu sa mogucnostima. Predlazu se korenite promene u sistemu obrazovanja.

Miska

02. septembar 2016.

Dualno obrazovanje je ključna stvar.

Miska

02. septembar 2016.

Obrazovanje u Srbiji je na visokom nivou.

Jeca

02. septembar 2016.

Treba se sto vise ulagati u znanje mladih

Veki

02. septembar 2016.

Odlican izbor je dualno obrazovanje

anti-bot

02. septembar 2016.

Predlažem uredništvu Danas-a da ukine komentare,jer ovakva količina gluposti i nepismenih botova : razni (a isti kuvani bot-mozak):tipa-NO1,Fickooo,lenka,nele,Nevena,Gorana,Siniša,Hedona,FOLKAO,Iva,Miška,Jeca,veki....kvare ugled lista Danas,i koji u životu nisu čitali ovaj list,sad zagađuju i truju jedini slobodni štampani prostor u Srbiji !!!

Jovana

02. septembar 2016.

Kao drzavni sluzbenik za zavidnim iskustvom poslata sam na strucno usavrsavanje u inostranstvo. Vrativsi se sa uspesno obavljenih magistarskih studija naisla sam na nezamisliv otpor tzv. menadzmenta u RGZ-u, kao i na nipodostavanje u svojoj Sluzbi. Proslo je set godina i ja nisam napredovala niti sam dobila strucnije poslove. Uzalud bacene dve godine usavrsavanja na stranom jeziku. A i zasto bi se oni osecali krivim? Ima budala koji ce da uce umesto njih.