Dobrom organizacijom nabavke vodeće kompanije ostvaruju dvostruko veće smanjenje merljivog troška nego manje uspešne firme, istovremeno podstičući konkurentnu prednost kroz inovaciju dobavljača i upravljanje rizikom. Formula uspeha tih kompanija svodi se na korišćenje nabavki kao katalizatora za održiv poslovni razvoj.

Ovo su rezultati istraživanja koje su sproveli analitičari kompanije A. T. Karni, a objavljeni su u studija o učinku nabavki u poslovanju. Analitičari ne kriju iznenađenje zbog inertnog ponašanja većine kompanija koje su, posle napretka ostvarenog u periodu između 2008. i 2011. godine, samo održavale dostignuti nivo razvoja. „Tipična“ kompanija „ne iskorišćava krizu“ time što ne poboljšava organizaciju nabavke kao jednu od najmoćnijih poluga za podizanje profitabilnosti i konkurentne prednosti. Razlozi zbog kojih mnoge kompanije nisu dostigle veći učinak u nabavci leže u nedostatku odgovornosti za preuzimanje vođstva u ključnim potrošačkim kategorijama. Vodeće organizacije nabavke našle su način da napreduju, a integrisanje sa poslovnim celinama podiglo je njihov uticaj. Efekti dobre organizacije nabavke u uspešnim kompanijama ogledaju se, između ostalog, kroz finansijsku dobit koja je i do deset puta veća od troška zaposlenih, tehnologije i eksterne podrške. U nameri da omogući ocenjivanje prakse nabavke, A. T. Karni je razvio Kuću nabavke koja pruža praktičan okvir za utvrđivanje stepena razvoja prakse u organizaciji nabavke.

– Uspeh nabavke obično se poistovećuje s niskim troškovima materijala i usluga, pri čemu se zanemaruje snaga koju kompanija može da crpi iz dobre saradnje s dobavljačima. Konkretno, reč je optimizaciji lanca snabdevanja, inovacijama i dodatnoj vrednosti za obe strane. Vodeće kompanije uspeh duguju izuzetno sposobnim timovima stručnjaka, zatim smanjenju troškova (kroz izvrsnost kategorije), stvaranju konkurentne prednosti (zahvaljujući sposobnosti dobavljača) i investiranju u tim nabavke – komentariše Zlatko Bazianec, direktor u A. T. Karniju, i dodaje da su uspešni timovi svojevrsni katalizator za poslovnu organizaciju.

Prema oceni analitičara lideri su fokusirani na stvaranje čvrste koordinacije sa internim i eksternim organizacijama prakse, pri čemu se akcenat stavlja na realizaciju zajednički postavljenih ciljeva utvrđenih u saradnji sa poslovnim jedinicama i regionalnim organizacijama. Izvrsnost u upravljanju i razvoj odnosa sa učesnicima prepoznati su kao fundament uspeha, kako na individualnom, tako i na funkcionalnom nivou. Kako bi pomogli predstavljanju širokog spektra metoda za smanjenje troškova i povećanje vrednosti nabavke, A. T. Karni razvio je „Nabavnu šahovsku tablu“, matricu koja prikazuje 64 metode. Lideri masovno koriste tu metodu kako bi iskoristili konkurenciju, ali i interno upravljali troškovima. Što je još bitnije, gde je moć ponude velika, lideri koriste napredne metode kako bi promenili prirodu potražnje ili, u saradnji sa dobavljačima, nastoje da ostvare zajedničku prednost. Primenom metode šahovske table na potrošnju, lideri se usmeravaju na dugoročni uspeh razvijanjem „strateških pravila“ – planova za ključne kategorije dizajniranih da pomognu kompaniji da ispuni buduće potrebe i, ukoliko je to moguće, promene balans ponude i potražnje u korist kompanije.

Zapaženo je, takođe, da lideri nabavke nalaze načine da iskoriste sposobnosti dobavljača, kako bi iskoristili izvrsnost njihove baze, i time ostvarili konkurentsku prednost. Osim toga, lideri stvaraju značajnu vrednost iz upravljanja odnosima sa dobavljačima. Zapravo, trećina vrednosti, koju kreira njihova organizacija, dolazi iz SRM, naspram jedne četvrtine kakav je slučaj sa tipičnim kompanijama. Organizacija nabavke u vodećim kompanijama podrazumeva dobro upravljanje odnosima sa dobavljačima korišćenjem konzistentnog, lako ponovljivog, i razumljivog SRM procesa i rečnika koji se koristi u kompaniji i među dobavljačima. Rezultati istraživanja Karnija ukazuju i na to da je preduslov za superiorne rezultate, investiranje u edukaciju stručnih timova, tehnologiju i upravljanje učinkom. Lideri investiraju kako bi podigli nivo znanja zaposlenih, zatim analitičke sposobnosti, ali i liderske veštine…

Provereni recept

Timovi koji se bave organizacijom nabavke imaju izbor – ili da zadrže neutralni status, ili da se opredele za dostizanje višeg nivoa korišćenjem punog potencijala baze dobavljača. Analitičari A. T. Karni procenjuju da održavanje trenutnog kursa u tzv. tipičnim kompanija gotovo sigurno dovesti do smanjenja uticaja nabavke na uspešno poslovanje. Zato sugerišu podizanje nabavke na viši nivo jer je to garancija uspeha. Pred liderima je ozbiljan zadatak da pruže uvid u najbolje prakse nabavke kao jednom od proverenih recepata za uvećanje poslovnog uticaja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari