Informacija da je Rusija spremna da „udovolji zahtevu“ Beograda i da omogući uvoz bez carine automobila „fijat“ u okviru tzv. tarifne kvote, koju je objavio Moskovski dnevnik Komersant, dobro je odjeknula u srpskoj javnosti.

To bi, kako se očekuje, omogućilo izvoz još oko 10.000 automobila proizvedenih u kragujevačkoj fabrici. Ali i bez tog plasmana, kompanija Fijat Krajsler automobili Srbija (FCAS) u Kragujevcu ubedljivo je najveći domaći i bruto i neto izvoznik. Kragujevačka fabrika je lane, na evropska tržišta (Italija, Francuska, Nemačka, Španija, Švedska…), te u Severnu Ameriku (SAD i Kanada), izvezla oko 100.000 „fijata 500L“, a vrednost izvoza premašila je 1,36 milijardi evra. Istovremeno FCAS je uvezla sklopove, pre svega motore i menjače, za ugradnju u model „500L“ za 928,7 miliona evra, pa nije teško izračunati da prošlogodišnji spoljnotrgovinski suficit fabrike u Kragujevcu iznosi 436,1 milion evra, što je više od zbirnog suficita svih ostalih domaćih kompanija sa liste najvećih neto izvoznika (Petrohemija, Jura korporacija, RTB Invest, Sojaprotein, Železara Smederevo…). Nisu, međutim, netačne ni tvrdnje da je prošlogodišnji suficit kragujevačke fabrike automobila ipak manji i to, najverovatnije, za 172,6 miliona evra, koliko je lane „težio“ uvoz glavnih dobavljača FCAS, odnosno kompanija Manjeti Mareli, Džonson Kontrols, Promo Manjeto kompani, Sidžit i drugih koji su svoje pogone locirale ne samo u Kragujevcu već i u drugim delovima Srbije. No i uz taj „minus“ Fijat Krajsler automobili su ubedljivo najveći srpski neto izvoznik.

Kako sada stvari stoje, ova kompanija će i u 2015. godini zadržati lidersku poziciju na listi najvećih izvoznika. Na to, između ostalog, ukazuje i činjenica da je, prema nezvaničnim informacijama, u prvom kvartalu proizvedeno i inostranim tržištima isporučeno oko 35.000 automobila svih verzija modela „fijat 500L“, što je znatno više ne samo od proizvodnje u istom prošlogodišnjem periodu nego i od plana za prvo tromesečje 2015. To nedvosmisleno ukazuje da tražnja za kragujevačkim „velikim fićom“ na najprobirljivijim svetskim tržištima ne jenjava. Naprotiv… S druge strane, izvoz ove kompanije i ostatka domaće automobilske industrije mogao bi da bude i veći da je država Srbija ozbiljnije za to zainteresovana. Da aktuelnu vladu malo više zanima kompanija FCAS i domaća automobilska industrija, onda bi počela da izmiruje preostali deo obaveza prema Fijatu, vezanih za izgradnju infrastrukture, odnosno auto-puta od Kragujevca do Koridora 10, obilaznice oko Kragujevca i modernizaciju pruge Lapovo – Kraljevo. Ovo je utoliko važnije što bi se time stekli uslovi da se od italijanskog partnera u zajedničkoj fabrici u Kragujevcu zahteva da i on ispuni svoje preostale ugovorne obaveze, pre svega one koje se odnose na to da se u Srbiji proizvodi pet odsto rezervnih delova za potrebe svih Fijatovih fabrika, te na proizvodnju još jednog novog modela u Kragujevcu. Podsetimo s tim u vezi da je izvršni direktor Grupacije Fijat Krajsler automobili Serđo Markione na nedavno završenom Salonu automobila u Ženevi najavio da će FCA do 2016. lansirati dvadesetak novih modela, od kojih će se oni koji će se proizvoditi u Evropi bazirati na manjim modelima poput „pande“ i porodice „500“, koju čine „500 hečbek“, „500L“ minivan i „500X“ krosover.

I dok javnost, a posebno radnici u Kragujevcu, pozivajući se na izjave Markionea, iščekuju da li će i u kragujevačkoj fabrici u dogledno vreme početi proizvodnja nekog od najavljenih novih Fijatovih modela, Vlada Srbije se ne oglašava. Saznaje se, doduše, da je predstavnik države u Nadzornom odboru FCAS nedavno razgovarao sa generalnom direktorkom te kompanije Silvijom Verneti o proizvodnji novog modela u Kragujevcu, i da mu je ona, navodno, rekla da će uskoro dobiti informaciju u vezi s tim. Sve to, ipak, deluje neozbiljno. Naročito ako se zna da je Grupacija Fijat Krajsler automobili, koja je u top deset svetskih proizvođača automobila, mnogostruko finansijski moćnija od države Srbije, što će reći da se o poslovnim aranžmanima u okviru te grupacije mora razgovarati na najvišem nivou. Tim pre što bi država Srbija imala velike koristi od početka proizvodnje još jednog modela u kragujevačkoj fabrici.

Zaposleni u kompaniji u Kragujevcu, koja je i dalje najmodernija fabrika u okviru FCA grupacije, kao „zapeta puška“ čekaju informaciju o novom modelu, koja bi, kako priželjkuju, mogla da stigne do kraja ove godine. Ta očekivanja morala bi da „pogura“ i aktuelna Vlada Srbije, koja bi trebalo da otvori i pitanje vezano za proizvodnju rezervnih delova za grupaciju FCA u Srbiji, čime bi se stvorili uslovi za dalji razvoj domaće auto-industrije, a time i otvaranje novih radnih mesta i povećanje izvoza. Treba podsetiti da automobilska industrija i u najrazvijenijim zemljama i ekonomijama, direktno ili indirektno, angažuje više radnika nego gotovo sve druge industrijske delatnosti. Istovremeno, ostvaruje veliku dobit mereno dodatom vrednošću po zaposlenom, pa je i dalje jedna od vodećih industrijskih delatnosti u najrazvijenijim zemljama sveta.

Benefiti

Fijatova fabrika u Kragujevcu projektovana je za proizvodnju 300.000 automobila godišnje, a sada iz njenih pogona izlazi nešto više od 100.000. Dakle, benefiti od početka proizvodnje još jednog modela ogledali bi se u upošljavanju instalisanih kapaciteta, što bi dalje značilo udvostručavanje broja od oko 5.000 radnika, koliko ih je sada angažovano. I što je posebno važno procenjuje sa da bi se, zahvaljujući toj odluci, izvoz i spoljnotrgovinski suficit uvećali za 100 odsto. Posmatrano u kontekstu ocena analitičara da je povećanje izvoza imperativ razvoja srpske ekonomije ovo bi bio i te kako važan potez.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari