Prošle godine je, prvi put u istoriji, broj turista iz Narodne Repulike Kine u inostranstvu, premašio brojku od 100 miliona. Prema podacima Kineske nacionalne administracije za turizam (CNTA), broj Kineza koji su boravili na nakoj od destinacija u inostranstvu premašio je 109 miliona, što je za 19,5 odsto više nego 2013. Samo u drugoj polovini februara 5,18 miliona Kineza, ili 10 odsto više nego u istom periodu 2013, posetilo je Tajland, Japan, Sjedinjene Američke Države i evropske zemlje.

Procene su da će ove godine u inostranstvu boraviti oko 140 miliona turista iz NR Kine. Predsednik Si Đinping je, na samitu Foruma za ekonomsku saradnju u Azijsko-pacifičkom regionu (APEC) u Pekingu u oktobru 2014, kazao da će broj turista iz Kine za pet godina dostići 500 miliona. Zanimljiv je i podatak Nacionalne turističke organizacije Japana, prema kojem je u februaru 359.000 Kineza (rast za160 odsto) posetilo tu zemlju. I to uprkos neprijateljstvu kroz istoriju i sadašnjim političkim tenzijama između vlada u Pekingu i Tokiju. Rast za 58 odsto beleži i broj kineskih turista u Južnoj Koreji. Kina je u 2014. pretekla Nemačku po broju turista koji su posetili Rusiju, sa gotovo 410.000 dolazaka, saopšteno je iz Rosturizma.

– Valuta predstavlja važan faktor prilikom odabira destinacija, jer kineski turisti i dalje puno kupuju na putovanjima i veoma su osetljivi na cene. Imajući to u vidu, logično se nameće zaključak da je porast broja putovanja u Japan i Evropu posledica slabljenja tamošnjih valuta. Uočili smo i značajan rast broja turista koji su posetili Rusiju, zbog pada vrednosti rublje – komentariše Dai Bing, direktor Kineske turističke akademije u Pekingu.

Gotovo polovina od ukupnog broja kineskih turista otpada na Hongkong, specijalni administrativni region NR Kine. Posete su u 2014. porasle za 16 odsto na 47 miliona. No, Dai je potvrdio da je Hongkong izgubio prednost koju je imao u odnosu na druga odredišta. „Gotovo svi pripadnici srednje klase iz kopnenog dela Kine koji imaju novac da posete Hongkong su to već učinili, dok je vizna politika u drugim zemljama olabavljena za građane Kine“, dodao je Dai.

Stručnjaci za turizam kažu da Kinezi sada putuju zbog sticanja iskustava, a ne samo zbog šopinga. Trendovi u kulturi takođe igraju sve veću ulogu pri izboru putovanja, što se naročito vidi na primeru, među Kinezima sve popularnije, Južne Koreje. Čoi Kjung-un, istraživač na korejskom Institutu za kulturu i turizam u Seulu, tvrdi da je kupovina koju kineski turisti realizuju u Južnoj Koreji, podstaknuta trendovima nametnutim sa televizijskih ekrana, ili iz filmova. U 2014. kineski turisti su širom sveta potrošili više od 164 milijarde dolara, a procenjuje se da će do 2019, svetska turistička industrija od gostiju iz Kine ostvariti prihod od oko 264 milijarde dolara. Fascinantno je da je taj iznos gotovo identičan celokupnoj ekonomiji Finske, jedne od najrazvijenijih privreda u Evropi. Veći deo od pomenutih 264 milijarde SAD dolara trošiće mlađe generacije Kineza, odnosno populacija starosti između 25 i 34 godine koja čini 35 odsto svih turista iz Kine koji putuju u inostranstvo.

U zajedničkoj izjavi lidera NR Kine i 16 zemalja Centralne i Istočne Evrope (ZCIE) o dugoročnoj saradnji, usvojenoj na samitu u Bukureštu 2013, turisti su prepoznati kao glavni segment. Sledstveno, premijer NR Kine Li Kećiang je na Samita u Beogradu (održan u decembru 2014) podsetio na činjenicu da je 2015, proglašena za Godinu turizma NR Kine i ZCIE. Premijer Li je zatražio podršku za osnivanje instituta koji bi se bavio problematikom turizma i pozvao sve zemlje učesnice da pojednostave vizne procedure kako bi bila podstaknuta putovanja. Podaci govore da je 2013. broj kineskih turista, koji su izabrali zemlje CIE kao prvo odredište, porastao za 11 odsto na godišnjem nivou. Te godine je Evropu posetilo oko 7,5 miliona turista iz Kine, a države CIE – 2,5 miliona.

Strog vizni režim

Početkom 2014. u Budimpešti je osnovan Koordinacioni centar za saradnju u oblasti turizma između NR Kine i zemalja CIE. Cilj je unapređenje turističke ponude zemalja regiona namenjene tržištu najmnogoljudije zemlje na svetu i druge po veličini međunarodne privrede. „Najvažniji zadatak je da region postane atraktivna destinacija za turiste iz Kine. Ali, jedan od preduslova za to je uklonjanje birokratskih prepreka koje još uvek prate izdavanje viza. Ohrabruje podatak da su počeli pregovori o obnavljanju direktnih avionskih letova između NR Kine i zeamalja ovog regiona“, kaže mađarski ministar inostranih poslova i ekonomskih odnosa sa inostranstvom Peter Šijatro.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari