Na sastanku predsednika i predstavnika 26 skupština stanara, koji je održan 20. 3. 2015, povodom politike cena i poslovanja JKP Gradska toplana Niš odlučili smo da dostavimo ovo pismo i formulisane zahteve.

Svrha daljinskog grejanja je da bude jeftinije od svih drugih načina grejanja. Naročito mora da bude jeftinije za 20 do 30% u odnosu na individualno grejanje. Budući da je aktuelno stanje dijametralno suprotno od ovog principa uvereni smo da se cena toplotne energije kreira mimo tržišnih principa, jer se, u ovom slučaju, radi o najskupljem vidu grejanja. Prema tome, ovakvom politikom cena, JKP Gradska toplana Niš sama dokida razloge svog postojanja.

Pored toga, smatramo da ovakvom politikom cena usluga, gradske strukture i menadžment JKP Gradska toplana Niš nelegalne i privatne, dakle netransparentne, interese predstavljaju kao javni interes.

Prema našem uverenju, menadžment JKP Gradska toplana ne traga za unutrašnjim rezervama, što znači da se proizvodnja ne optimizuje na tržišno racionalan način. Gubitak energije u sistemu je, prema našim saznanjima, oko 20%. Kalorimetri se očitavaju u nejednakim datumskim intervalima, što, takođe, upućuje na smišljeno organizovane zloupotrebe. JKP Gradska toplana ima veliki problem koji se odnosi na nenaplaćena potraživanja. Nepoznato je šta menadžment čini u tom pogledu. Na osnovu ovoga, zaključujemo da se troškovi proizvodnje mogu smanjiti za 20 do 25%.

Poslovanje i cenu isporučene usluge dodatno opterećuje višak radne snage, koja je zaposlena prema partijskim i drugim nelegalnim interesima, a ne prema radno-proizvodnim normativima i potrebama, kako u JKP Gradska toplana, tako i u institucijama Grada Niša koje su direktno vezane za rad JKP Gradska toplana i drugih javnih preduzeća.

Stalna i neopravdana poskupljenja opterećuju u nerazumno velikoj meri porodične budžete, što, takođe, vodi ka smanjenju naplativosti u uslovima državne politike štednje koja drastično obara kupovnu moć stanovništva.

Zbog nekorektnog odnosa JKP Gradska toplana i njenog osnivača prema korisnicima njihovih usluga, skrećemo pažnju na samo dva člana Zakona o zaštiti potrošača koji glase:





Član 88.

– Trgovac je dužan da potrošača obavesti o promeni cena najkasnije 30 dana pre početka primene promenjenih cena.

– Trgovac je dužan da javno i unapred informiše potrošača o izmeni metodologije formiranja cena i opštih uslova ugovora, najkasnije 30 dana pre početka primene promenjenih cena.

– Kada izmene metodologija formiranja cena i promene cena usluga od opšteg ekonomskog interesa podležu dobijanju prethodnog odobrenja ili saglasnosti nosioca javnih ovlašćenja, trgovac je dužan da javno i unapred informiše potrošača o izmenama najkasnije 30 dana pre početka primene promenjenih cena.





Član 89.

– Potrošač ima pravo da raskine ugovor o pružanju usluga od opšteg ekonomskog interesa ako nije saglasan sa promenom cene, odnosno tarife i izmenom opštih uslova ugovora navedenim u obaveštenju trgovca, kao i u pogledu kvaliteta pruženih usluga.

– Potrošač je dužan da uplati iznos za usluge koje su mu pružene do raskida ugovora.

Upozoravamo da bilo kakva odluka JKP Gradska toplana ili gradskih instanci o regulisanju odnosa između davalaca usluga i korisnika, a koja predviđa uslove koji su u suprotnosti sa zakonom, nije važeća. Prema tome, u skladu sa zakonom, svaki korisnik je slobodan da raskine ugovor bez ikavog naknadnog plaćanja mogućih fiktivnih računa.





U slučaju raskida ugovora između JKP Gradska toplana i potrošača nezakonito je, u skladu sa odredbama Zakona o zaštiti potrošača, naplaćivanje tzv. fiksnog dela računa za toplotnu energiju. Dalje, s obzirom na to da je, prema članu 40. Ustava Republike Srbije, stan nepovrediv, svaki građanin koji je raskinuo ugovor o korišćenju toplotne energije ima pravo da zahteva da toplana ukloni instalacije iz stambenih prostorija koje su u njegovom vlasništvu, kao i da zahteva da se njegov stan ne greje iz spoljnih toplotnih izvora. Ukoliko toplana ne ukoni svoje instalacije, građanin ima pravo da zahteva materijalno obeštećenje zbog narušavanja prava na slobodno uživanje privatne svojine.

Zbog aktuelnog stanja na tržištu javnih usluga u Nišu, pokrećemo inicijativu da se, poput prakse u pravno valjano uređenim zemljama, formira Odbor za kontrolu poslovanja javnih preduzeća, u koji će građani, nezavisno od interesa centara političke i finansijske moći, delegirati svoje predstavnike.

Na osnovu ovoga što je konstatovano dostavljamo sledeće





ZAHTEVE





– Svim skupštinama stanara u stambenim zgradama koje se nalaze u sistemu grejanja JKP Gradska toplana dostaviti preciznu strukturu cene isporučene toplotne energije (tarifni sistem) prema svim ekonomski relevantnim stavkama. Dakle, sa kojim procentom u ceni isporučene toplotne energije učestvuju: cena energenata; fond zarada zaposlenih; tehnološko održavanje sistema; porezi i doprinosi; izdvajanja za druge namene (nagrade, stimulacije, sponzorstva, donatorstva…); krediti; dugovanja; nenaplaćena potraživanja.

– Dostaviti podatke o kvalifikacionoj strukturi i broju zaposlenih. Ovo se odnosi kako na JKP Gradska toplana tako i na sve institucije na nivou grada Niša koje su zadužene za rad ovog preduzeća.

– Dostaviti podatke o proporciji između tehničkog osoblja i upravljačko-administrativne strukture, kao i o kadrovskoj strukturi menadžmenta JKP Gradska toplana u zaokruženom procesu rada toplane.

– Dostaviti podatke o visini prosečne zarade u JKP Gradska toplana i u nadležnim službama osnivača, kao i podatke o rasponu između najniže i najviše zarade.

– Dostaviti informaciju o strukturi nenaplaćenih potraživanja i o tome ko su najveći dužnici?

– Zahtevamo

1. da cenu usluge JKP Gradska toplana formira tako što će ona biti umanjena za 10% u odnosu na cenu koja je bila na snazi pre umanjenja penzija i zarada u javnom sektoru. Ovaj zahtev se odnosi i na one potrošače koji nisu u radnom odnosu ili su zaposleni u privatnom sektoru. U privatnom sektoru, takođe, značajno pada cena rada. Razliku u ceni treba da subvencioniše gradski budžet ili drugi nadležni državni organ. Neodrživa je politika da država i poslodavci, sa jedne strane, smanjuju zarade i penzije, a da država, sa druge strane, vodi politiku povećanja cena usluga javnih preduzeća. Politika štednje podrazumeva da pad zarada i penzija mora nužno da prati i pad kontrolisanih cena, naročito onih koje se formiraju na monopolski ili kartelski način i

2. da se konstituiše menadžment koji će voditi poslovnu politiku prema tržišnim principima, što nužno podrazumeva i kupovnu moć stanovništva, a ne prema arbitrarnim, netrasparentnim nalozima vladajućih partija.





U roku od mesec dana, potpisnici ovog zahteva će organizovati sastanak na kome će razmotriti eventualne odgovore koje budu dale institucije i JKP Gradska toplana Niš. U skladu sa nastalom situacijom biće, u skladu sa zakonom, pokrenut postupak za zaštitu interesa korisnika usluga JKP Gradska toplana Niš.

U vreme sastanka od 20. 3. 2015. i do dana predaje ovih zahteva, pridružilo se više od 100 predsednika i predstavnika skupština stanara. Potpisivanje ove peticije se nastavlja i dalje.





U Nišu, 24. marta 2015. godine

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari