Zaposleni Površinskog kopa „Drmno“ uspešno su izvukli iz mulja i drugi rotorni bager koji je, nakon prošlogodišnjih elementarnih nepogoda, ostao zarobljen u vodi i sufozionom materijalu.


Kompletna operacija izvlačenja bagera i transport do remontnog platoa protekla je bez problema i uz maksimalne mere bezbednosti. To je epilog višemesečnog rada i zalaganja zaposlenih kopa „Drmno“, koji su značajan deo radnog vremena posvetili pripremnim aktivnostima na stvaranju preduslova za izvlačenje bagera. Po već utvrđenom konceptu, prvo se radilo na postavljanju bedema, odnosno zagata od lomljenog kamena u dužini od nekih 150 metara. Potom je usledilo čišćenje prostora od velikih količina nanetog materijala, kako bi se moglo prići bageru. Na uklanjanju mulja bilo je angažovano više mašina. Bagerom dreglajn izvršeno je grubo čišćenje prostora i na taj način otkopane su velike količine mulja iz zone zarobljene rudarske mehanizacije. Po stvaranju uslova zaposleni u Službi održavanja kopa „Drmno“ osposobili su pogone transporta na samohodnom transporteru 1400, nakon čega je ova rudarska mašina izvučena na bezbednu lokaciju. Posle toga bio je otvoren put prema zarobljenom bageru SRs 470.

Kombinovanim radom bagera dreglajn, buldožera, rovokopača i specijalizovanih mašina za raščišćavanje naslaga zemlje i peska stvoreni su preduslovi da se izvrši osposobljavanje opreme i uređaja za transport bagera.

Zbog kontinuiranog dotoka podzemnih voda u ovaj deo, koji se nalazi na najnižoj koti ugljenog ležišta, bilo je neophodno postaviti i više pumpi za ispumpavanje vode iz radne sredine kako bi se obezbedili uslovi za sprovođenje svih predviđenih poslova za evakuaciju bagera.

Po stvaranju uslova da se priđe mašini zaposleni mašinske službe izvršili su zamenu motora transporta pogona na bageru. Postavili su i nove uljne pumpe za reduktore. Pregledom reduktora pogona transporta uočeno je da u njima ima vode i blata. Zbog toga su morali izvršiti i zamenu ulja, kako se ovaj mašinski sklop ne bi oštetio prilikom transporta bagera. Za to vreme zaposleni elektro službe razrađivali su koncept tehničkog rešenja za transport bagera sa težištem na maksimalnoj bezbednosti. Obzirom na činjenicu da je upravljački sistem na bageru u potpunosti stradao, električari su napravili drugi upravljački pult, koji su postavili u neposrednoj blizini bagera SRs 470. U gornjoj elektro sali rudarske mašine, koja nije bila poplavljena i oštećena, postavljena su dva sofisticirana regulatora za upravljanje motorima transporta bagera koji su električari povezali na postojeći PLC sistem na bageru. Komunikacijska veza između regulatora na bageru i komandnog pulta za upravljanje transportom na bageru ostvarena je „wireless“ sistemom.

Dan pred izvlačenje bagera i njegovog transporta prvo je podignuta katarka radnog točka i kabina bageriste, kako bi se bager doveo u potreban geometrijski položaj za transport.

Sledećeg dana, 3. aprila, usledile su poslednje kontrole, pregledi i transport je mogao da počne. Ključni momenat bio je sam start transporta i prvih desetak metara. Zahvaljujući frekventnoj regulaciji motori su bili podešeni da rade punom snagom i najmanjom brzinom. Time je sprečeno naglo naprezanje guseničnih ploča i članaka, čime je rizik od njihovog pucanja bio sveden na najmanju moguću meru. Kritičnih desetak metara transporta proteklo je bez problema, a potom je transport napredovao reklo bi se rutinski još nekih 300 metara do platoa na kome će se u narednom periodu raditi na sanaciji oštećenja. Bila je ovo peta rudarska mašina koja je izvučena iz blata i mulja.

Uporedo se intenzivno radi i na obezbeđivanju uslova za izvlačenje i poslednje rudarske mašine, pogonske stanice B-1800. Realno je očekivati da će tokom prve polovine aprila i ovaj posao biti uspešno odrađen. Inače, ovogodišnjim planom predviđeno je da se izvučena rudarska mehanizacija revitalizuje i osposobi za uključenje u proizvodni proces Površinskog kopa „Drmno“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari