20. septembar // subota //



Večeras se otvara 48. Bitef, jedinstveni festival inovatorskog u svetskom pozorištu.


Još 1967. godine prisustvovala sam događaju zvanom Bitef zahvaljujući roditeljima koji su mi mesecima ranije pričali i pripremali se. Zajedno sa njima gledala sam predstave i prvi put osetila sreću zbog energije koju je scena pružala. Razmišljam o uticaju Bitefa na pozorišne stvaraoce, ali ne samo za alternativne tokove pozorišta već i za nastajanje nove generacije savremenih reditelja, dramaturga i kritičara kod nas. Selektori ovogodišnjeg Bitefa, Anja Suša i Jovan Ćirilov, sjajno su odabrali hrvatsku predstavu Montažstroja „A gdje je revolucija, stoko?“ za otvaranje ovogodišnjeg Bitefa, ali i mesto gde je predstava izvedena – Dom omladine Beograda. Ova izuzetno uzbudljiva predstava u vremenu sadašnjem aktivira publiku jer problematizuje nacionalni identitet i poziva na dijalog jer pop-muzika nije uticala na društvene promene. Tekst pesama je dramaturški kreiran u kontekst, koji je nastao odnosom cenzure i autocenzure, te ova uzbudljiva, angažovana „pop-opera“ Boruta Šeparovića poziva na neizvesnost. Verovatno smo prisustvovali predstavi, koja će i ove godine dobiti bar jednu nagradu.

21. septembar // nedelja //

Danas je u Ustanovi kulture „Parobrod“ otvorena 15. Bitef Polifonija, koja „tematizuje uspostavljanje sopstvenog kontinuiteta i postojanja sada i ovde, nastavlja traganje za polifonom dramom i pozorištem kao konceptom za budućnost i igra se kontrapunktiranjem kao postupkom usklađivanja i uzajamnog nadopunjavanja različitosti, oprečnosti, suprotstavljenosti… Ali, pre svega, poziva na delovanje i razmišljanje o snazi i moći pozorišta da pokrene emocije, kritičku misao, da osnaži, da bude lekovito, da bude odgovorno, da utiče na promene, da učini svet boljim“. Ovim rečima urednica programa svih petnaest godina Ljubica Beljanski Ristić veoma studiozno i posvećeno predstavlja program i poslednja istraživanja inovativnih, kreativnih i participativnih projekata i predstava. Programski realizator Bitef Polifonije je Centar za dramu u edukaciji i umetnosti CEDEUM, koji je za jubilarnu Polifoniju odabrao slogan „Na posao, moja misli“. pozivajući na razmišljanje i pitanjima moći pozorišta da istražuje istine i otkriva znake delovanja za budućnost.

Otvaranje je bilo susret u UK Parobrodu, razmena između učesnika i publike kroz multimedijalnu prezentaciju programa, sa tematskom izložbom i performansima u raznim prostorima, kroz simultane scene koncepta „polifonog pristupa“. Teatar Mimart je oživljavao fotografije Lidije Antonović iz ranijih predstava Bitef Polifonije inspirisanih Šekspirom. Performeri Anja Nikolić i Nikola Vranić sa crvenim rukama držali su čaše sa vodom, pozivajući publiku da otkriva izabrane citate Nataše Milović iz Šekspirovih dela. Pored Mimarta učestvovali su Cirkobalkana, Pod Teatar, ERG Status, Teatar Farmakopea, Boris Čakširan, Sanja Krsmanović Tasić, Irena Ristić, Marko Pejović i drugi. Otvaranju je prisustvovao i direktor Bitefa Miloš Latinović.

22. septembar // ponedeljak //

Teatar Mimart vodi radionice za mlade „Video-animacija tela – PIKSELIZACIJA“ uz podršku Sekretarijata za sport i omladinu Grada Beograda, koje se održavaju na Bitef Polifoniji. Radionice Mimart za mlade: imaju multidisciplinarni karakter jer povezuju pokrete tela i vizuelnu umetnost, fotografiju i STOP motion animaciju. Mlade voditeljke radionica su Lidija Antonović, akademska fotografkinja, Kristina Drašković Bočkov, akademska slikarka, i Nela Antonović, direktorka Teatra Mimart. Polaznici imaju priliku da steknu znanje o konceptu, performansu i dramskom pristupu kroz uvodne prezentacije i radionice metode Nele Antonović. Bitef Polifonija je godinama mesto kreativnog impulsa za mlade. Video-art nastaje tehnikom STOP motion animacijom – Pikselizacija, gde se fotografije koriste za video-animaciju. U realnom vremenu oko vidi 25 slika u sekundi, a u animaciji se smanjuje taj broj. Kreirane scene, pokrete tela beleže se fotoaparatom, a dobijene fotografije su osnov za dalje kreiranje filmića, za video- animaciju. Ove radionice su prilagođene uzrastu od 15 do 19 godina i omogućuju da učesnici osete zadovoljstvo rada na sebi, da steknu samopouzdanje, spontanost, kreativnost, znanje, emotivnost, empatiju i veštine timskog rada kroz proces kreiranja filmića, a i da otkriju svoj talenat. Posle trideset godina rada Mimart je razvio sigurnu pozorišnu praksu za rad sa mladima.

23. septembar // utorak //

Veliki broj mladih se odazvao na poziv Bitef Polifonije i učešće u radionicama sa stručnjacima za rad u umetnosti, kulturi, obrazovanju, socijalnom radu, inkluziji i društvenom angažovanju. Pedesetak srednjoškolaca se prijavilo za radionice Mimarta. Nedavno sam u Velikoj Britaniji u okviru EU programa ERASMUS + programa „Potpuna sloboda istine“ vodila radionice neverbalnog teatra metodom Mimart u kojima su učestvovali mladi iz različitih zemalja, gde su bili uključeni i mladi sa posebnim potrebama, od 24.08. do 01.09. gde je ukupno bilo preko pedeset mladih. Predstavnici Mimart mladih: Anja Nikolić, Lidija Antonović, Tanja Damjanovski, Tamara Rakić, Nina Petrov, Filip Jokanović i Verica Jovanović, opravdali su učešće u prvom susretu u projektu svojim kreativnim idejama, znanjem engleskog jezika, pokretačkim konceptima, tolerancijom i empatijom, a uspostavili komunikaciju sa mladima iz drugih zemalja i pokazali visok stepen angažovanja u timskom radu. Uspešno su učestvovali u okviru svojih zadataka i aktivnosti na završnoj prezentaciji nakon sedmodnevnih radionica sa edukatorima i na zajedničkoj prezentaciji, gde je bio prikazan i performans Mimart metode „Oblaci“.

Posle prvih radionica na Bitef Polifoniji rad sa našim srednjoškolcima, u odnosu na rad sa mladima iz evropskih gradova, „obrnuto je proporcionalan“. Dolazim do zaključka da naši mladi u početku sporije ulaze u proces rada i komunikacije, nisu koncentrisani, ali zato mnogo brže, energičnije, iskrenije i kreativnije razvijaju svoje ideje u okviru zadatka. Tamo su deca otvorenija na samom početku, a i bila su na mnogim različitim radionicama te imaju iskustvo, ali kasnije postepeno kreiraju zadatak. Naravno rezultati su slični, ali je postupak drugačiji. Mladi Srbije su kreativni, iako su pasionirani deo FB generacije. Tako u oba slučaja dolazimo do rezultata kroz slogan Bitef Polifonije „Na posao, moja misli!“, kroz maštu i nove ideje mladih kao zalog za budućnost.

Predstava „Dobra dela“ Teatra BACKA iz Švedske, koja je izvedena u CZKD u okviru Bitef Polifonije, u kojoj je reditelj Mattias Andersson postavio delo za mlade, istražuje dobrotu kao model mogućeg pitanja i odgovora istinitosti dobrote. Iznenađuje jednostavna dobra ideja o pristupu rešavanju situacija na sceni, gde svaki komunikacijski znak problematizuje dobrotu kao moguću sebičnost. U Narodnom pozorištu u Beogradu gledali smo dokumentarnu predstavu „Prošlost je sada“, po kojoj je dobio slogan ovogodišnji Bitef.

24. septembar // sreda //

Radionice Mimart za mlade PIKSELIZACIJE na Bitef Polifoniji su veoma produktivne, jer smo do sada uradili nekoliko hiljada fotografija, gde su svi stekli osnove fotografisanja sa profesionalnim digitalnim aparatom. Završna faza ovih radionica je montaža, i mnogi polaznici su bili zainteresovani i naučili su osnove montiranja u različitim programima. Polaznici su sami učestvovali u podeli aktivnosti na filmu, u izboru teme i naziva filma. Imali su zadatke od scenarija, režije, izbora muzike, izbora slova za titl, dakle kompletno su samostalno uradili filmove, od fotografija nastalih na radionicama, do sada. Na završnim radionicama i prezentaciji u nedelju, 28. septembra, u 13 časova u „Parobrodu“ biće prikazani svi filmovi nastali na radionicama, koje je podržao Sekretarijat za sport i omladinu Beograda.

U Bitef teatru izvedena je predstava „Sestre po oružju“ Sanje Krsmanović Tasić, koja je ostavila snažan utisak neobičnog, jedinstvenog pristupa istraživačkog projekta. Glumci sa Novog Zelanda i iz Beograda ispričali su nam ukrštenu priču o Prvom svetskom ratu kroz dokumentarizam i lične istine. Istorijski trenutak u Srbiji oživljava lik ratnice Sofije Jovanović, koju igra njena praunuka Anastasija Tasić. Veoma spontano odvijaju se sudbinske priče o ženama, o običajima i sve se prožima u završnoj sceni fusnota, kada publika postavlja pitanja i dobija odgovore aktera.

U Zvezdara teatru na 48. Bitefu odigrana je predstava „Bojno polje sećanja 1914/2014“.

Istoriografija Jugoslavije se razvija u kontekstu pojedinačnih država koje nestaju i nastaju, gde istina o početku Prvog svetskog rata postaje istraživački materijal za razna tumačenja. Sada i ovde, odlično se uklapa istraživačka tematika istorije svih do sada izvedenih predstava ovogodišnjeg Bitefa, baš kao i slogan „Prošlost je sada“.

Autorka je osnivačica i direktorka Teatra Mimart

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari