Filozof, teoretičar književnosti, mnogima poznat i kao političar i savetnik bivšeg predsednika Srbije, Leon Kojen nedavno je u izdanju Čigoja štampe objavio knjigu U traženju novog – individualizam i liberalni duh u srpskoj kulturi (1894-1914), sa željom da „današnjim čitaocima približi jedno veliko doba srpske kulture“ za koje u predgovoru kaže da je „veliko koliko po izuzetnim ostvarenjima toliko po zajedničkom duhu koji se oseća u njima i nagoveštava šta je još moglo biti stvoreno da 1914. nije otpočeo Prvi svetski rat“. U razgovoru za Danas Kojen govori o individualizmu i liberalnom duhu srpskih intelektualaca pre više od jednog veka i danas.


* Šta vas je, tokom rada na drugom tomu enciklopedijskog zbornika „Srbi 1903-1914“ (Clio), navelo da napišete posebnu knjigu o individualizmu i liberalnom duhu u srpskoj kulturi od 1894. do 1914?

– Radeći pre petnaestak godina na Antologiji srpske lirike 1900-1914 shvatio sam da je Skerlić bio potpuno u pravu kad je, još 1910, kao ključnu odliku srpske književnosti svog vremena naveo „odsustvo određenih škola; slobodu inspiracije i odsustvo pravaca“ i to kasnije precizirao rekavši da je ovdašnja književnost posle 1900. „daleko više individualistička no što je ranije bila“. U predgovoru toj Antologiji pozvao sam se na Skerlića i pokazao koliko su bili pogrešni pokušaji da se sva srpska poezija, a pogotovo i proza tog doba podvede pod neki književni pravac ili školu – recimo, simbolizam ili parnaso-simbolizam – ali tu nisam ništa više rekao o Skerlićevom briljantnoj karakterizaciji književnosti njegovog vremena kao individualističke. Trotomni zbornik Srbi 1903-1914 odlično zamišljen projekat izdavačke kuće Clio, naveo me je da se vratim toj temi i da Skerlićevoj tezi dam nešto obuhvatnije značenje – ne samo književnost, nego i teorijska misao u Srbiji tog doba bila je prožeta individualističkim i liberalnim duhom, čiji su nosioci pre svega bili intelektualci i pisci okupljeni oko Srpskog književnog glasnika, sigurno najznačajnijeg srpskog časopisa u 20. veku.

* Prodor ovih ideja u Srbiji krajem 19. i početkom 20. veka vezujete za Džona Stjuarta Mila, čiji je uticaj dosad ograničavan na oblast političke misli – njegovu raspravu „O slobodi“ na srpski jezik preveo je još 1868. tadašnji politički izgnanik, a potonji kralj Petar Prvi Karađorđević. Kako vidite kasniji Milov uticaj?

– Tokom dveju decenija pre 1914. Mil je duboko uticao na dvojicu možda najumnijih intelektualaca toga doba, Slobodana Jovanovića i Bogdana Popovića. Pre svega zahvaljujući njima, ali i čitavom krugu oko Srpskog književnog glasnika, uticaj Milovog liberalnog individualizma jasno se oseća u raspravama o nizu ključnih pitanja s kojima se tada suočavala srpska inteligencija – kako treba shvatiti slobodu, gde su legitimne granice državnom uplitanju u život pojedinca i društva, kako treba gledati na kulturni napredak i čime ga podstaći, kakvo je saznajno i moralno delovanje književnosti, šta su uslovi za njen procvat u kulturno još nerazvijenom društvu poput srpskog. Odgovarajući na ta pitanja, srpski liberalni intelektualci inspirisali su se Milom i dolazili do shvatanja koja su bila bliža njemu nego drugim evropskim misliocima 19. veka.

* Šta je u samoj književnosti ovog doba bilo individualističko?

– Individualistički je i stav samih pisaca koji više ne priznaju nikakvu višu instancu koja bi ograničavala o čemu će pisati i kakvo će osećanje života izraziti, ali i tematika njihovih dela u čijem je središtu često traganje pojedinca za egzistencijalnim smislom i pravim vrednostima. Prva moderna dela srpske književnosti – Rakićeva rana lirika i njegov kosovski ciklus, Dučićeve Senke po vodi, introspektivno pesništvo Sime Pandurovića, Disova vizionarska poezija, Bespuće Veljka Milićevića i Uskokovićev Čedomir Ilić, rana proza Isidore Sekulić – sva su u ovom dvostrukom smislu individualistička. U tome je njihova posebna draž, ali i razlog što su u drukčijim ideološkim vremenima bila pogrešno shvatana i manje cenjena nego što zaslužuju.

* Da li je ova vaša knjiga u neku ruku i intelektualna i književna „rehabilitacija“ Bogdana Popovića i Jovana Skerlića?

– Modernistička kritika stvorila je dva mita: jedan o Bogdanu Popoviću kao površnom pedantu i konzervativnom duhu koji nije razumeo književnost i drugi o Jovanu Skerliću koji je tobože shvatao književnost kao oruđe nacionalne ideologije i uz to mrzeo poeziju, kako je posle Prvog svetskog rata pakosno govorio Vinaver. Istina je sasvim drukčija. Stavljajući u središte svojih estetičkih pogleda ideju autonomije umetnosti, Bogdan Popović je, i u evropskim okvirima, bio među onim pripadnicima svoje generacije koji su nagovestili nešto kasniji procvat književno-teorijske misli u ruskom formalizmu, anglosaksonskoj novoj kritici, češkom strukturalizmu… Skerlić je bio izvrstan kritičar proze i znatno slabiji kritičar poezije, ali njegovi pogrešni sudovi o Panduroviću, Disu i Isidori Sekulić nisu nikakav razlog da se njegova kritika negira u celini, pogotovo kad te osude dolaze od onih – a takvih je bilo mnogo, od ranog Vinavera i Marka Ristića do Radomira Konstantinovića i njegovih današnjih sledbenika – koji su u svom pristupu književnosti bili ili su to danas – još isključiviji od Skerlića.

* Šta za Srbiju danas u drugoj deceniji 21. veka, posle višedecenijskog iskustva komunističkog totalitarizma i sloma jugoslovenske ideje, znače liberalizam i individualizam kakvi su u Srbiji postojali početkom prošlog veka?

– Vera u pojedinca i u slobodu kao osnovnu političku vrednost danas je svuda u Evropi slabija nego što je bila u to vreme, pre pojave velikih levih i desnih ideologija, za koje su pokret i kolektiv bili sve, a pojedinac ništa. Te ideologije srećom su nestale, ali borba protiv njih duboko je izmenila takozvani slobodni svet. Današnja evropska društva, u kojima demokratija stvarno znači sve manje, jer se ključne političke i ekonomske odluke donose drugde, u velikim centrima moći zapadnog sveta, tek počinju da se vraćaju nekadašnjoj veri u pojedinca i izvornim liberalnim vrednostima. U Srbiji takvih kretanja još nema, što ne znači da ih neće biti sutra. Prihvatajući liberalni individualizam svog doba i kombinujući ga sa jasnom nacionalnom svešću, srpska intelektualna elita je u deceniji i po pred Prvi svetski rat postigla više na kulturnom, intelektualnom i političkom planu nego što je bilo ko mogao pretpostaviti samo desetak godina ranije. Ta pomalo zaboravljena činjenica jedan je od razloga koji su me naveli da napišem ovu knjigu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari