Hrabrost je već bila pokušati eksperiment iznova, a mogao je biti samo studijski i istraživački. Pre romana Siniše Boljanovića,Progledavanje, mnogo je pročitanih književnih i teorijskih dela kojima je morao biti izazvan. Ako epsko odredimo kao bavljenje ključnim temama u širokom mislenom i istorijskom okviru, onda je ovaj roman upravo to – hrabar i epski.

Epski postupci u romanu prepoznaju se u udvajanju i umnožavanju sudbina junaka, koji prvobitnu razliku fikcionalnosti odnosno biografijskog brzo zamenjuju, i zatim se ta igra nastavlja do kraja. Dve narativne spirale međusobno se ukrštaju, sastaju i rastaju, zahtevajući neprekidnu koncentraciju čitalaca: epsko je uvek povezano sa mnemotehnikama. Epsko dozvoljava najrazličitije dramaturgije – usporavanja, ubrzavanja, povratke, rezimiranja, preskakanje, povezivanje kraja i početka, i ne ograničava ga ništa temporalno, logično, uklopljivo: između slučajnog i prorečenog (usudnog), Homer, primera radi, ostvaruje podjednako zapletene, višeslojne i osobene junake kao i Sofokle u svojoj tragediji o zločinu i kazni, određenoj vremenom i mestom. Usuđujemo se da poredimo Boljanovića sa autorima tekstova koje je čitao? Samo ga smeštamo u poetički okvir koji se iz pročitanog nazire u napisanom. Uostalom, u domaćim književnostima, potpisnica ovih redova još nije našla opis ljubavnog doživljaja u kojem bi se spajanje događalo u – ženskom telesnom delu navedenom kao Termopilski klanac: Boljanović svoje epsko ponekad razodeva ironijom, i nadajmo se da će to ubuduće činiti i češće.

Epski postupak podrazumeva izvesnu defektnost junaka, odmaknutost od normalnosti, njegovo polovično ili mešano poreklo, njegovu razapetost između svetova, njegovu duboku slabost koja prati izuzetnu moć. Stoga se u epskom postupku često pojavljuju kontrastni parovi junaka, koji dvojnost svakog pojedinog presavijaju i čine čitljivom. Ljubavni par u epskom postupku dakle ne može biti usamljen niti potopljen u probleme ličnog identiteta. Ljubavni par u Boljanovićevom romanu mora imati problem porekla, slabost, utvrđenu društvenu neprilagođenost, da bi mu samoponiranje, najveći luksuz književne ljubavi, bilo uskraćeno, i da bi tako ljubavnici lakše postali žrtve događajnosti. Zatim je ljubavni par još udvojen. Dva para junaka su generacijski određena, kako bi se posledice događajnog pokazale u svoj svojoj ubilačkoj uspešnosti, ali svi još imaju i svoje dvojnike. Ovakva konstrukcija likova omogućava da svet žrtava i njihove svakodnevice bude potpuno odvojen od kontakta sa banalnošću događajnog, što onemogućava prodor banalnosti u njihov iskaz. Otac i sin čitaju jedan drugoga, sin čita objavljene i neobjavljene zapise svog oca, i zbog toga očev događajni novi govor uspešno deluje kao meta-tekst tlačenja; pisan je, uostalom, u dijalektu koji se prepoznaje kao opravdano dominantni u svakom pogledu, posebno kao opozicija urbanosti. Glavni junak i junakinja, svako sa bar još jednim dvojnikom, ispunjavaju epski zahtev tragičnosti pod nasiljem događajnosti. Ona, u svoja dva oblika, kao rafinirana, urbana i samosvesnaumetnica i kao njena kćerka, sličnih odlika, nosi priču o ratnom užasu koji se možda mogao preživeti, i o posleratnom koji iscrpljuje i ubija mnogo pre smrti. On, uz iskustvo koje je uporedivo sa njenim, nosi još i ožiljke porodičnog ugnjetavanja.

Prve godine jugoslovenskog rata i prve godine novog veka događajni su okvir romana, prostor Vojvodine, rekli bismo – geografski i simbolički – između Vukovara i Beograda. Prvu godinu rata odlikuje događajna ravan koju bismo mogli nazvati masovnom mentalnom zaverom – očito dobrovoljnim, dogovorenim i dosledno sprovedenim odricanjem većine da upotrebi minimalne sposobnosti ocenjivanja, snalaženja, životne mudrosti i osnovne građanske etike u opredeljivanju šta će u novim okolnostima uraditi sa svojim telom. Deceniju kasnije, postaje jasno da je savršeno nevažno kako se rat završio, jer je mentalna zavera ostala; kako više ništa ne nudi preživelim telima, ona samo potvrđuje loš izbor tadašnje većine u neizbežnoj propasti neke nove većine, koja tada nije mogla odlučivati. Mentalna zavera je opredelila generacije – koliko njih još u budućnosti, ne možemo predvideti. Vidimo samo one već propale. U Boljanovićevom pripovedanju prepoznajemo epski postupak prikazivanja sveta koji je okvirno prepoznatljiv, ali se njegove rušilačke moći razvijaju tek kad nađe svoje epske junake, svoje žrtve. Upotrebljavamo epsko i zbog toga što se tako jasne razmere i tako beskompromisno odsecanje od svake prilagodljivosti, mutnog i kukavičkog ćutanja, taktičkog izbegavanja i delimičnog opravdavanja ne nalaze često u novijoj srpskoj prozi.

Kao da sledi školu francuske nove istorije, pisac jasno razdvaja događajnost i svakodnevicu, i događajnosti daje prepoznatljive citatne znake, umesto bilo kakvog referisanja na događaje i hronologiju. Govor događajnosti je brutalno banalan,svedocima-čitaocima bolno prepoznatljiv, a drugima neizmerno poučan. Svakodnevica – ona koja pripada događajnosti i sa njom saučestvuje – zatim bestidno živi tu banalnost u svim perverznim oblicima komoditeta koje su izvodili, u njima uživali, nikad platili i još uvek uživaju oni mnogi i anonimni za koje je rat bio najbolja prilika. Banalno koje postaje priglupi bog ne može se bolje prikazati nego u liku oca-sveštenika koji nalazi onu svoju najbolju priliku, i svoje banalnosti presipa u tekstove koji su sada mogućni, zato što je svet oko njih postao ponosito gluplji. Svi koji neće da prihvate glupost osuđeni su da budu žrtve – isključivanja, prećutkivanja, torture, sve do konačnog rešenja za jedne i dugotrajne otupelosti za druge. Veza dvoje junaka dakle nema nikakve mogućnosti da se održi, jer su njih dvoje predodređeni da budu među poraženima. Ovakvo razlaganje je, naravno banalno, u onoj meri u kojoj događajnost to zahteva: no cilj epskog pristupa je mnogo udaljeniji, on podrazumeva prenos težnji junaka preko granica koje u epskome određuju bogovi i događajnost. Kako god poražen, epski junak nikad nije potpuno izgubljen, jer svakodnevica – dakle osnovna ljudskost – to ne može biti. Ovo je utopijski ispad potpisnice ovih redova, jer u Boljanovićevom romanu nema izvesno ničega što bi otporu nalepilo utopijska krila. No taj ispad samo pokazuje koliko uzvratnog dara je potpisnica želela da da za zadovoljstvo čitanja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari