Na osmoj sednici Skupštine opštine Prijepolje, pre dve godine, odbornici su usvojili informaciju o problemu parkiranja u centru grada. U aprilu ove godine, na dvadesetoj sednici, odbornici su usvojili Odluku o javnim parkiralištima, a njena primena trebalo bi da počne za tri meseca.


Konstatacija kojom započinje dokument koji je sačinila nadležna služba Opštinske uprave 2013. godine, deo je svakodnevice svih Prijepoljaca duže od jedne decenije. Kako je navedeno u pomenutoj informaciji, na području opštine Prijepolje, posebno u užem centralnom delu, u poslednjih nekoliko godina sve su izraženiji problemi parkiranja vozila, naročito putničkih automobila. Najveći problemi za korišćenje parking prostora „uzrokovani su najvećom gustinom atraktivnih urbanističkih sadržaja. Zato se u ovoj zoni prepliću interesi stanovnika zone i stanovnika područja“.

„Od nečega se mora početi“

Konstatacija je valjana. Ali postupanje odgovornih, kojima je u opisu posla da rešavaju ove probleme, do sada nije doprinelo rešavanju problema koji su sve ozbiljniji u svim urbanitetima, pa lokalne vlasti imaju obavezu da prilagode „urbanističke sadržaje“ sa interesima svih građana koji moraju da se ponašaju u skladu sa urbanističkim pravilima koja propisuje svaka lokalna zajednica, mada su neki i deo opšte urbane kulture. Urbana kultura se stvara i neguje, a ko je krši mora biti sankcionisan, a ne ignorisan.

U spomenutoj informaciji se konstatuje da u periodu od 2009 do 2012. godina nije izgrađeno ni jedno novo parkiralište, niti je rekonstrukcijom ulica poboljšano stanje. No, ni jedno jedino novo parkiralište nije izgrađeno već 30 godina, a nije ni posle usvojene informacije Skupštine opštine u protekle dve godine.

Kako je to rekao i predsednik opštine Emir Hašimbegović „od nečega se mora početi“, tako da je Odluka o javnim parkiralištima ipak to „nešto“ od čega se počinje kako bi se barem onemogućilo da vlasnici svoja vozila „na prodaju“ drže duž glavne ulice mesecima, zauzimajući i ono malo parking mesta. Dobro je i da građani ograniče vreme svoga „opošljavanja“, da „skontaju“ da ne moraju baš autom ući u mesto „opošljavanja“, bilo da su u pitanju službe, institucije, ustanove ili prodajni objekti. Šta sadrži ova odluka čiju primenu bi trebali svi da očekujemo sredinom ovog leta?

Odlukom se uređuju upravljanje, uslovi i način organizovanja poslova na uređenju i održavanju javnih parkirališta i način plaćanja cene usluga za korišćenje javnih parkirališta. Šta će biti javno parkiralište odrediće Opštinsko veće na predlog Opštinske uprave. Odlukom su predviđene i zone, pa će u „ekstra zoni“ vreme parkiranja biti ograničeno na 60 minuta, a u prvoj zoni sat duže. Predviđeni su i posebni uslovi za parking mesta invalida, kao i za stanare zgrada u zonama naplate parkinga.

Prema Odluci o javnim parkiralištima, koju je usvojila Skupština opštine, delatnost upravljanja, korišćenja i određivanja javnih parkirališta poverena je JKP „Lim“ ali kao „poverene poslove“ mogu obavljati i privredna društva i druga pravna lica ili preduzetnik“. Pred nama su tri meseca da vidimo ko će preuzeti ove poslove i kako će sve organizovati. I ne samo to. Preduzeće će odrediti i cene parkinga, a saglasnost daje Opštinsko veće.

Nadzor nad primenom odredbi ove odluke obavljaće Opštinska uprava i inspekcijska služba. Novčane kazne su takođe predviđene. Kreću se od 2.500 do 250.000 dinara.

Situacija „na terenu“

Uvidom „na terenu“, ako se izuzme glavna, Valterova ulica, duž koje je dozvoljeno parkiranje (118) mesta i maleni parking pored Doma kulture, u Prijepolju praktično nema propisnog parking prostora. Koriste se, bez oznake za tu namenu, prostori u centru grada, duž sokaka i ulica, u svim pravcima, zloupotrebljavaju se i privatni posedi, trotoari, ulazi ispred kuća, parkovi, travnate površine, parking prostori koji su određeni za stanare zgrada.

Iako je stanje alarmantno i haotično godinama, neshvatljivo je da su upravo nadležni dozvolili da u najužem centru grada u poslednjih nekoliko godina budu izgrađeni stambeno-poslovni objekti bez garaža ili parking mesta za automobile stanara, što je doprinelo naglašavanju haosa, odnosno „upućena je poruka“ da nadležni, stručne službe i političke strukture na vlasti i ne smatraju da je ovaj problem toliko važan, ozbiljan i urgentan za rešavanje.

Opština Prijepolje je uradila „studiju mirujućeg saobraćaja u gradskoj zoni“ koja je, između ostalog, obuhvatila i „projektne standarde i elemente parkirališta kao i predložene lokacije“. Studija je urađena 2010. godine. Navedene su i lokacije preko Lima, gde je planirana i etažna garaža, pa bi moglo da se parkira više od 100 vozila, a ista je planirana i pored Policijske uprave, sa 200 parking mesta, kao i definisanje parking prostora kod Katoličke kapele. Za pet godine, međutim, ama baš ništa nije urađeno.

Jedna koaliciona garnitura na vlasti „ping-pongira“ problem sledećoj. Lokalna samouprava nije napravila ni najmanji pomak u ovoj oblasti, iako je to isključivo njena nadležnost. Utisak je da svaki „točkaš“ može da radi šta hoće i da pri tome ne podleže nikakvim kaznama. Nedavno je ispred zgrade Opštinske uprave postavljen znak kojim je predviđeno da onaj maleni prostor koriste za parking samo službena vozila. Njih ima nekoliko. Ali svakoga dana umesto samo nekoliko službenih, tu su parkirana vozila: privatnih lica, privatna vozila funkcionera, vozila privatnih firmi i privilegovanih pojedinaca? Ako to nije sankcionisano, ko će onda kažnjavati sve one koji će se nepropisno i dalje parkirati po gradu? Tolerisanje takvog ponašanja ispod prozora vlasti i inspekcijskih službi svakako neće doprineti da se shvati ozbiljno namera da će se primenjivati ozbiljno i Odluka o javnim parkiralištima koju su ovog aprila doneli odbornici Skupštine opštine Prijepolje. Inače, moglo bi zaista da se posumnja u „nameru“, kao što su to za govornicom Skupštine opštine upozorili neki odbornici.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari