Kontrolni puni grešaka, posledice snose đaci 1Foto: Vesna Andrić

Kontrolni zadaci, posebno u nižim razredima osnovne škole, obiluju nejasnim i dvosmislenim pitanjima, a priznaju se samo odgovori koje učitelji i nastavnici smatraju tačnim.

Dešava se i da đaci ispravno reše zadatke, ali da im odgovori ne budu priznati, što ilustruje primer iz jedne beogradske osmoletke.

Naime, u kontrolnom iz srpskog jezika u trećem razredu od učenika se tražilo da zaokruže slovo ispred pravilno napisane rečenice, a ponuđena su četiri odgovora: 1) Hans Kristijan Andersen je napisao bajku o ružnom Pačetu; 2) Hans kristijan Andersen je napisao bajku Ružno pače; 3) Hans Kristijan Andersen je napisao bajku ružno pače; 4) Hans Kristijan Andersen je napisao Bajku ružno pače. Učenik, čiji kontrolni smo dobili od naše čitateljke, nije zaokružio nijedan odgovor jer su svi pogrešni, a umesto poena učiteljica mu je upisala – znak pitanja.

U istom kontrolnom identično se desilo kod zadatka u kojem je trebalo zaokružiti slovo ispred pravilno napisane rečenice: a) Imašli domaći zadatak?; b) Jeli tata došao na ručak? c) Dali su vam dali sok?

U narednom zadatku je traženo da se zaokruži slovo ispred rečenice u kojoj je rečca NE uz glagole pravilno napisana: a) Neželim da crtam i ni je mi potreban papir; b) Nisam srušio vazu i ne znam ko je to uradio; v) Nisam srušio vazu i neznam ko je to uradio; g) Ne želim da crtam i ni je mi potreban pribor. Ovoga puta učenik je zaoružio netačan odgovor pod „g“, koji mu je, međutim, priznat.

Ista učiteljica učila je svoje đake na časovima prirode i društva da se tela kreću padanjem, klizanjem i kotrljanjem. Međutim, u kontrolnom zadatku na pitanje koje vrste padanja postoje, tačan odgovor je glasio: klizanje i kotrljanje. Sličan primer desio se u drugoj školi: u lekciji iz prirode i društva metal je naveden kao prirodni materijal, što je učiteljica izdiktirala đacima i u sveske, ali im to na kontrolnom nije priznala. Nakon što se jedna učenica pobunila i pokazala još šta piše u svesci, učiteljica je ostala pri svom – metal nije prirodni materijal već ruda metala, a to je, kako kaže, pomenula usmeno na času.

Izuzetak nisu ni stariji razredi osnovne škole. U udžbeniku biologije za peti razred Anton van Levenhuk se pominje kao čovek koji je otkrio mikroskop. Na petnaestominutoj proveri znanja u jednog beogradskoj školi pitanje je glasilo: ko je usavršio mikroskop? Deca koja nisu navela Levenhuka, jer su smatrala da „otkriti“ i „usavršiti“ nisu sinonimi, napravila su grešku, pošto je za pomenutu nastavnicu biologije to isto.

Kontrolni obiluju nepreciznim pitanjima na koja se može dati više tačnih odgovora, ali školska praksa pokazuje da se prihvataju samo oni koje nastavnici smatraju ispravnim. Tako je, recimo, u testu iz sveta oko nas za drugi razred osnovne škole trebalo dopuniti rečenice: Po rastresitoj i ravnoj podlozi bicikl jedva može da se______, Predmete možemo da _____, U vodi ronimo i ______, Kretanje je lakše po____ nego po____. Dete je na praznu crtu upisalo da bicikl jedva može da se „vozi“, a njegova drugarica da se „kreće“, ali nijedno nije pogodilo. Predmete možemo, recimo, da pomeramo, ali ni to nije tačno. U vodi ronimo i skačemo, gnjurimo, igramo se…ali je tačan odgovor samo „plivamo“. I na pitanje povrće uzgajamo na_____ nije bilo lako smisliti odgovor koji bi zadovoljio učiteljicu. Deca koja su napisala „na zemlji“ ostala su bez poena, kao i oni koji bi da povrće gaje u povrtnjaku. Samo đaci koji povrće uzgajaju „na njivi“ uspeli su da pogode misli sastavljača ovog kontrolnog zadatka.

Doviđenja ili do viđenja

Naš list je imao uvid i u kontrolni u kojem je dete napisalo „doviđenja“, a učiteljica je smatrala da je ispravno „do viđenja“. Bez poena je ostao i učenik koje je napisalo velikim početnim slovima Ulica Kraljevića Marka, jer je za učiteljicu tačno Ulica kraljevića Marka.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari