Potrebno menjati navike u odlučivanju 1Foto: Z.Nikolic

Odluka o uspostavljanju Sistema energetskog menadžmenta u gradu Kraljevu jeste potez koji, uprkos kašnjenju ohrabruje.

No ako tu odluku posmatramo kao krovni lokalni normativni akt za ovu oblast onda je sasvim jasno da je to, kako smo već pisali samo prvi učinjeni korak.

Da bi se došlo do krajnjih efekata – smanjenja izdvajanja sredstava iz javnih prihoda za energente neophodno je ispuniti mnogo (pred)uslova. Ovom prilikom želimo da naglasimo ulogu lokalne političke elite koja se u godinama za nama, pitanjima zaštite životne sredine a posebno energetike i energetske efikasnosti bavila sporadično i na mahove.

Uglavnom kroz ispunjavanje upućenih zahteva sa vrha države ili pak posle nekakvog ekcesa sa vidljivijim posledicama.

A da bi se stvari menjale u poželjnom smeru i potrebnom brzinom neophodno je da se, najpre menjaju navike te, lokalne političko-upravljačke elite koja za početak, treba da uspostavi procedure a da potom pristupi definsanju ciljeva, praćenju napredovanja, davanju povrtnih informacija, podsticanju samoinicijative, i što je najvažnije, kontinuitetom u bavljenju temama iz oblasti energetike i energetske efikasnosti.

No već sama sednica Skupštine grada Kraljeva, decemra 2016 godine na kojoj je doneta Odluka o uspostavljanju sistema energetskog menadžmenta dala je i povoda za razmišljanje da li se ovom poslu pristupilo iskreno ili pak samo da bi se zadovoljila puka forma.

Od mnoštva razloga za brigu (sumnju) u namere uprave grada pozabavićemo se ovoga puta, samo sa tri činjenice.

Jedna je da je ,prilikom usvajanja odluke izostala bilo kakava rasprava od strane odbornika o samoj odluci ali i adekvatno objašnjenje pruženo javnosti i odbornicima od člana Gradskog veća resorno zaduženog za pitanja energetike o ciljevima koji se žele postići uspostavljanjem energetskog menadžmenta na nivou grada.

Druga, indikativnija, činjenica nalazi se u budžetu grada za 2017 godinu usvojenom na istoj sednici a tiče se podatka da tada usvojeni budžet nema planiran ni jedan dinar za programske aktivnosti u oblasti energetske efikasnosti.

Doduše u budžetu su pored ostalog, predviđena i značajna sredstva od 232.000.00 dinara za upravljanje/održavanje javne rasete koja prema podacima , troši više od milion evra na godišnjem nivou, za električnu energiju što jasno ukazuje na njenu energetsku neefikasnost.

To nije jasno naznačeno kao projektna aktivnost u budžetskom programu energetske efikasnosti čak ni rebalansom budžeta iz oktobra 2017 godine kojim je u programu komunalne delatnosti pozicija upravljanje/održavanje javnim osvetljenjem, uvećana za dodatnih 51.400.000 dinara.

U tom dokumentu na to i mnoga druga otvorene pitanja, a pre svega (ne)postojanje Projekta rekonstrukcije javnog osvetljenja , koje je pre zamene svetiljki, imalo preko 16 000 instalisani svetiljki od kojih je polovna živinih, a ostatk natrijumovih i nešto malo led svetiljki.

Ovaj broj živinih svetiljki je prepolovljen zamenom vršenom od 2004 godine. Izostaje u dužem vremenskom periodu, Izveštaj tome ima li i koliko potrošača priključenih na sistem javnog osvetljenja grada Kraljeva, u vremenima drugačijih društveno-ekonomskih odnosa i postojanja duštvene svojine, pa i to jača navedene sumnje.

Zamena starih štedljivim led sijalicam tako ostaje samo parcijalna mera koja će svakako doprineti smanjivanju troškova za električnu energiju , ali koliko i u kom vremenskom periodu javnosti nije poznato, kao što nije poznato ni ko će sve, osim grada uživati benefite ostvarenih ušteda i po kom osnovu.

Javnosti nisu predočeni kriterijum na osnovu kojih su birane led sijalice koje se ugrađuju i da li su prilikom tog izbora i u kojoj meri uvažavani Zaključci Srpskog društva za osvetljenje usvojeni na okruglom stolu održanom 27.10.2016 godine povodom, kako se to u preambuli tih Zaključaka kaže:„ preplavljenosti tržišta u Srbiji nekvalitetnim i neodgovarajućim led proizvodima, kao i nekvalitetnim realizacijama unutrašnjeg i spoljašnjeg osvetljenja primenom LED tehnologije….“ i preporuke date u jednoj od devet napisanih „ preporučuje se izvođenje jednog pilot projekta uličnog osvetljenja sa LED svetiljkama kako bi se ustanovile želje građana u vezi sa bojom svetlosti…,pošto brojna iskustva u gradovima širom sveta pokazuju da su LED čipovi hladne boje neadekvatni“.

Naravno da izostajanje mišljenja građana Kraljeva neće u ovom slučaju , izazvati posledice kao što su one izazvane izostajanjem javne rasprave o Odluci o Naknadi za zaštitu životne sredine u 2016 godini koja je ukinuta odlukom Ustavnog suda.

I ovo je još jedna primer, zaobilaženja građana iz procesa odlučivanja na lokalnom nivou u Kraljevu jer se smatra da je dovoljno njihovo izjašnjavanje na izborima što je naravno pogrešno i u suprotnosti sa osnovnim principima demokratije. Treća činjenica koja traži odgovor jeste podatak da , još uvek, a prošla je evo godina dana, od usvajanja Odluke o uspostavljanju sistema energetskog menadžmenta a da gradonačelnik još uvek , nije imenovao Saveta za energetsku efikasnost iako je članom 9 (prelazne i završne odredbe) pomenute Odluke za to dat rok od 60 dana.

Onda ne treba da čudi što ni Program energetske efikasnosti za tekuću budžetsku godinu nije donet iako je rok predviđen Odlukom o uspostavljanju sistema energetskog menadžmenta 120 dana od dana stupanja na snagu, a to je početak januara 2017 godine.

Zato recimo na kraju, da je političkim rečnikom rečeno za efikasnje sprovođenje mera energetske efikasnosti u gradu presudna famozna politčka volja.

A tako će biti sve dok građani , na lokalnim izborima ne budu počeli da kažnjavaju svoje predstavnike što se češće, ne bave pitanjima jačanja energetske efikasnosti. Nažalost čini se, da je do toga barem u Kraljevu još uvek mnogo daleko.
 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari