Kontakti sa Mahindrom i Tatom datiraju još iz 2004. 1Foto: Fonet / Aleksandar Levajković

Premijer Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da se prilikom ovonedeljne posete Indiji susreo i sa predsednikom Mahindra grupe, te da veruje da su domaćoj privredi “širom otvorena vrata” za saradnju sa, kako je rekao, jednom od tri najveće multinacionalne indijske kompanije.

“Očekujemo ih uskoro u Srbiji”, poručio je Vučić.

Ono što premijer nije rekao, jeste da su srpske fabrike, kragujevačka Zastava i pribojski FAP, još pre više od deset godina pregovarale sa Mahindrom i još većom indijskom kompanijom Tata motors o zajedničkoj proizvodnji indijskih putničkih, komercijalnih i teretnih vozila u Srbiji, ali i eventualnom sklapanju jednog od Zastavinih modela u Indiji.

Pregovori sa Mahindrom u Tatom počeli su 2004, a nedugo potom srpska delegacija u kojoj su bili i predstavnici Zastavinih fabrika automobila i kamiona i FAP-a danima je u Delhiju, Mumbaju i drugim indijskim gradovima pregovarala o uspostavljanju poslovne saradnje. Razgovaralo se o tome da se u Zastavinoj fabrici automobila organizuje sklapanje Tatinog modela “Indika”, da Zastava kamioni montira džip marke “Mahindra”, a da se u FAP-u sklapaju Tatini kamioni. Tata motors je proizvodnju putničkih i teretnih vozila svojevremeno počeo sa licencom nemačkog Mercedesa.

Uprkos ozbiljnosti pregovora i velikoj zainteresovanosti, pre svega srpske strane, saradnja domaće i indijske automobilske industrije nikada nije uspostavljena. Pojedini učesnici tadašnjih pregovora sa Mahindrom i Tatom juče su za naš list rekli da te kompanije, u to vreme, nisu uspevale da zadovolje potrebe za putničkim, komercijalnim i teretnim vozila gladnim indijskim tržištima, te da, otuda, nisu bile previše zainteresovane za transfer tehnologije i vozila u druge zemlje.

Nadaju se, međutim, da je situacija sada drugačija i da bi saradnja između domaćih i indijskih kompanija u dogledno vreme možda i mogla da bude uspostavljena. Ako tako i bude, onda će, procenjuju naši sagovornici, biti motivisana nastojanjem indijskih kompanija da se, posredstvom Srbije, probiju na evropska tržišta. Ono srpsko je isuviše malo i za Mahindru, a još više za Tatu, koja trenutno zapošljava oko četvrt miliona radnika.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari