Rusi zaboravili na obećanje o bescarinskom uvozu "fijata 500L" 1Foto: FoNet

Od početka godine, kompanija Fijat-Krajsler automobili Srbija radi bez zastoja, što znači da se proizvodnja „fijata 500L“ stabilizovala i da iz fabrike izlazi oko 450 vozila dnevno.

To mogu da potvrde i Kragujevčani, koji svakodnevno „ispraćaju“ kompozicije vagona sa automobilima iz FCA Srbija. Automobili se Zastavinom (sada Fijatovom) prugom, koja iz Beograda, preko Lapova, Kragujevca i Kraljeva, vodi prema Kosovu, ali (in)direktno i prema zapadnoj Srbiji i Crnoj Gori, transportuju do Luke Bar, a potom do neke od italijanskih luka, odakle se distribuiraju na evropska i severnoamerička tržišta. Ali, još uvek ne i na rusko i ostala tržišta Evro-azijske ekonomske unije koju čine Belorusija, Kazahstan, Jermenija i Kirgizija. A sudeći prema obećanjima, pre svega ruskih, zvaničnika „fijat 500L“ trebalo je da ima povlašćeni status na tim tržištima, odnosno da se prodaje bez naplate carinskih dažbina.

Kragujevački „veliki fića“, na rusko i ostala evroazisjka tržišta, nije stigao, najpre zato što predsednik Ruske Federacije, Vladimir Putin, nije ispunio, dva puta dato, obećanje da će dozvoliti da se jedan kontingent od 5.000 do 10.000 Fijatovih automobola, bez carine, uveze u Rusiju. Kako stvari stoje do zastoja je, izgleda, došlo i u pregovorima o proširenju Sporazuma o slobodnoj trgovini sa Rusujom i drugim zemljama EEU, što bi, kod je o izvozu automobila reč, podrazumevalo tzv. uzajamne kvote, odnosno bescarinski plasaman istog broja ruskih automobila (gotovo izvesno „lada“) u Srbiji. Iako je iz Vlade Srbije, zvanično najavljivano da će, 30. seprembra započeti, pregovori o proširenju Slobodne trgovine biti okončani sredinom decembra 2016, dva meseca docnije, iz Beograda i Moskve, nema nikakvih, čak ni nezvaničnih informacija o sudbini tog aranžmana. Da li će se neko od zvaničnika u Beogradu, ili Moskvi oglasiti sa objašnjenjem zbog čega je došlo – teško je reći. Pre bi se moglo konstatonati da o tome „mudro ćute“ ne samo premijer Aleksandar Vučić, već i ministri (spoljnih poslova) Ivica Dačić, te finansija Dušan Vujović i trgovine Rasim LJajić.

Javnosti je, tako, ostavljeno da pretpostavlja da su ti pregovori negde „zapeli“. Možda baš kod uzajamnog bescarinskog plasmana automobila, kragujevačkog „fijata 500L“ na rusko i ruskih vozila (gotovo izvesno „lade“) na srpsko tržište. I mada je reč o poslovnom aranžmanu štetnom po Srbiju (procenjuje se da bi jeftine „lade“ ugušile neveliko domaće tržište), spekuliše se da bi povlašćenoj prodaji „lada“ mogla da se usprotivi jedna ruska kompanija – AvtoVAZ koja, inače, nije u većinskom vlasništvu države Rusije, već francusko-japanskog konzorcijuma Reno-Nisan. Reno, prema (ne)zvaničnim informacijama ne bi blagonaklono gledao na povlašćeni status jeftinih „lada“ na srpskom tržištu, jer bi to ugrozilo plasman ostalih modela te kompanije u Srbiji. Ipak, pre će biti da je reč o špekulacijama, i da više odgovara istini pretpostavka da Rusi ne žele da dozvole bescarinski plasman bilo čijih (pa ni srpskih) automobila na njihovo tržištu.

Kako bilo, maratonski pregovori, koji su se do sada, uglavnom, svodili na „moljakanja“ srpskih zvaničnika da nam se dozvoli povlašćeni status kad je reč o izvozu modela „fijat 500L“ na rusko i ostala evroazijska tržišta. Podsetimo, ti pregovori su počeli još u aprilu 2013. godine ali niko ne želi da potvrdi da li se nastavljaju, ili su, pak, okončani – i to bez dogovora. Ako je suditi prema reakcijama, bolje rečeno ćutanju, premijera i nadležnih u Vladi Srbije, ovo drugo bi moglo da bude izvesnije. Ali, ma šta da je u pitanju srpska javnost, a pre svih zaposleni u Fijatovoj fabrici u Kragujevcu, imaju pravo da dobiju konkretan odgovor. Na osnovu ranijih informacija, i pre svega obećanja Vladimira Putina, kragujevački „veliki fića“ trebalo je da se nađe najpre na ruskom, a docnije i na ostalim tržištima bivših sovjetskih republika, do kraja 2013. Rok je prolongiran na 2014, a zatim na 2015, pa za kraj maja 2016. godine… Ako je i od „braće Rusa“, mnogo je.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari