Podbacili sedam milijardi, ali krivicu ne priznaje niko 1Foto: Fonet arhiva

Još uvek nije jasno na koje je projekte mislio ministar finansija Dušan Vujović kada je pre tri dana na skupu u Bečićima izjavio da javne investicije za 1,5 odsto zaostaju od plana, zbog čega je potrošeno sedam milijardi dinara manje, kao i da naša zemlja ima 3,5 milijardi angažovanih a neiskorišćenih sredstava…

… pri čemu ugovaramo nove poslove umesto da više pažnje posvetimo korišćenju postojećih aranžmana. Vujović je i sam odbio da kaže koje investicije kasne i uputio novinare na javna preduzeća Putevi Srbije i Koridori Srbije, odnosno na Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. U tom ministarstvu negiraju zastoj u trošenju novca za investicije.

U „prozvanim“ javnim preduzećima, međutim, negiraju da postoji problem u realizaciji projekta. Kažu da tokom prva dva zimska meseca nije bilo radova, dok je sada građevinska sezona u punom jeku i sredstva se ubrzano povlače. Ukazuju i da se bilansi u investicijama ne mogu sagledavati na par meseci, već na godišnjem nivou a u Koridorima tvrde da do sada nije bilo velikih odstupanja u pogledu predviđenog povlačenja sredstava. Ipak, priznaju da do sada nisu iskorišćena sredstva koja je za izgradnju auto-puteva u Srbiji odobrila Evropska banka za obnovu i razvoj, i naglašavaju da su „sa kolegama iz Puteva Srbije upravo u procesu dogovaranja projekata u iznosu od preko 40 miliona evra“ iz te kreditne linije.

I u Putevima kažu da su radovi primetno intenzivirani početkom građevinske sezone 1. aprila, a samim tim i trošenje sredstava, što će se jasno videti i kroz realizaciju budžeta za kapitalne investicije u drugom i trećem kvartalu ove godine. Navode i da zbog uobičajene procedure u prvih pet meseci nije obračunat mesec maj, jer se isplata po fakturama vrši sa mesec dana odlaganja, pa je samim tim iskazana finansijska realizacija investicija manja od realne.

Ni u Ministarstvu građevinarstva ne objašnjavaju gde je Vujović pronašao nepotrošen novac, jer kažu da je za 30 projekata čiju realizaciju kontrolišu, do 15. juna povučeno oko 51 odsto planiranih sredstava, dok se u narednim mesecima, zahuktavanjem građevinske sezone, očekuje još bolji rezultat.

– Izvršenje budžeta kojima upravlja Ministarstvo je na nivou od 49 odsto za investicije iz republičkog budžeta i 53 odsto kad je reč o projektima koji se finansiraju iz kredita. Posebno je važno da izvedeni radovi na terenu u potpunosti prate finansijsku realizaciju budući da su javna preduzeća, kao uslov za isplatu subvencija, u obavezi da Ministarstvu dostavljaju mesečne izveštaje o povlačenju kredita i realizaciji projekata – navode u tom ministarstvu.

I dok ni resorno ministarstvo niti zadužena javna preduzeća ne mogu da objasne Vujovićeve optužbe, za stručnjake to nije enigma. Goran Rodić iz Građevinske privredne komore podseća da na Koridoru 10 značajno kasne radovi na deonicama kroz Grdeličku klisuru i Levosoj – Srpska kuća.

– Uz bolju organizaciju i stalni nadzor, uz usaglašene linije odlučivanja, da se ne čeka po nekoliko meseci na odgovore nadležnih institucija, deonica Levosoj – Srpska kuća mogla bi da se završi do kraja godine i da se značajno smanji taj minus od sedam milijardi. Ima i dovoljno ljudi i opreme da se to organizuje, kao i da se reši problem eksproprijacije u jednom delu te trase – kaže Rodić za Danas i dodaje da je Grdelička klisura vrlo teška deonica, ali da se tu ne očekuje preveliko kašnjenje jer je radi solidan izvođač, Integral iz Banjaluke.

Kada je, međutim, reč o delu Lajkovac – LJig, sa Koridora 11, tu bi država morala da reši prvo deo iz svoje nadležnosti, kako bi kineskom investitoru i domaćem Energoprojektu kao izvođaču radova omogućila da započnu posao. Prema rečima Rodića, posebna priča je istočni krak Koridora 10, od Niša do bugarske granice, gde je angažovan grčki Aktor, ali kako je postalo jasno da on ne može da iznese taj posao, tokom ove nedelje očekuje se sastanak sa predstavnicima države na kome bi trebalo da se odluči da li će ta firma ostati na deonici.

Čeka se na Ministarstvo finansija

„Jedini projekti iz resora Ministarstva koji nisu još počeli sa realizacijom su izgradnja novih 19,5 kilometara obilaznice oko Beograda i modernizacija deonice Beograd – Stara Pazova, kao deo projekta izgradnje brze pruge Beograd – Budimpešta. Za prugu Beograd – Stara Pazova ugovor o finansiranju potpisan je polovinom maja i početak radova očekuje se do kraja ove godine, dok je planirani početak radova na Obilaznici odložen jer Ministarstvo finansija nije završilo proceduru u vezi sa dobijanjem zajma kod kineske „Eksim“ banke za ovaj projekat“ – navodi se u saopštenju Ministarstva građevinarstva.

Putevi Srbije: Uštedeli smo

– Ne odgovara istini tvrdnja ministra finansija da niži nivo investicija nije rezultat ušteda, već isključivo podbacivanja u realizaciji plana. Na primer, za samo dve investicije JP Putevi Srbije vrednost zaključenih ugovora je svega 63 odsto od procenjene vrednosti nabavki, što je u apsolutnom iznosu nametnulo „uštedu“ od 600 miliona dinara, pre svega kao posledica tržišne borbe za posao – ističu Putevi Srbije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari