Oko 2.000 zaposlenih u FAS štrajkuje 1Foto: Dragan Antonić/FoNet

Oko 2.000 zaposlenih u kompaniji Fijat Krajsler automobili (FCA) Srbija u Kragujevcu započelo je jutros generalni štrajk na svojim radnim mestima, nezdovljni visinom zrada i preopterećenošću radnika.

Predsednik fabričkog sindikata Zoran Marković izjavio je danas da su zaposleni ispostavili četiri zahteva od kojih neće odustati do dogovora s poslodavcem.

Tražimo prijem novih radnika ili novi način organizacije proizvodnje radi rasterećenja radnika, povećaje osnovne zarade sa 38.000 na 45.000 dinara, nadoknadu troškova zbog dolaska na posao van standardnog radnog vremena kada nema javnog prevoza, kao povećanje i isplatu bonusa za 2017. i 2018. godinu, kazao je Marković na konferenciji za novinare.

Marković je precizirao da je proces rada prekinut u najvećim i najvažnijim celinama – preseraju, karoseriji, lakirnici, montaži i logistici.

On je naveo da zaposleni očekuju hitan početak pregovora sa menadžmentom fabrike, ali da za sada nema takvih nagoveštaja i da se predstavnici kompanije juče nisu pojavli na pregovorima u Beogradu, koji je trebalo da budu održani po dogovoru sa ministrom privrede Goranom Kneževićem.

Zbog krize na svetskom tržištu automobila i smanjene proizvodnje fabrika u Kragujevcu je prošle godine otpustila oko 1.000 radnika i ukinula treću smenu, a tada je počela i drugačija organizacija rada koja je dodatno opteretila preostale zaposlene.

Marković je naveo da su radnici preopterećeni zbog tadašnjeg smanjenja broja radnika, prelaska na rad sa tri na dve smene i zbog dužih bolovanja zaposlenih.

On je dodao da je prošle godine, kada je u FCA bilo više zaposlenih, proizvedeno 85.000 vozila, a posle odlaska oko 1.000 radnika plan za ovu godinu ostao je isti.

Prema njegovim rečima, radnici u proizvodnji traže uvećanje bruto zarade tako da ona u prvom platnom razredu bude 45.000 dinara umesto sadašnjih 38.000 dinara.

Marković je naveo da je poslodavac ranije predložio povećanje zarade od tri odsto za radnike u proizvodnji, dok službenicima nije ponudio nikakvo povećanje i oni već šestu godinu primaju nepromenjene zarade.

U Ministarstvu privrede juče su održani pregovori uprave i Samostalnog sindikata o njihovom zahtevu da osnovna plata bude povećana sa 38.000 na 45.000 dinara, ali do dogovora nije došlo, iako su pojedini sindikalci bili optimistični pred početak samog sastanka.

U Sektoru komunikacija Fijata našem listu juče su kazali da „nemaju komentar “ kad su poslednja dešavanja u kragujevačkoj fabrici automobila u pitanju.

S druge strane, u Savezu samostalnih sindikata Srbije u Kragujevcu kažu da su radnici „pre svega nezadovoljni visinom zarada, jer rade za 38.000 dinara, i to na temperaturi od 40 stepeni u proizvodnim halama“.

– Neretko su prinuđeni da rade i operacije kolega koje su odsutne sa posla – kaže predsednik kragujevačkog ogranka SSSS-a Jugoslav Ristić.

On ističe da ne očekuje povratak na staro, to jest da će radnici i ubuduće primati plate od po 38.000 dinara.

– Očekujem da će nešto da se promeni i da ćemo inostranim investitorima da pokažemo da Srbija nije zemlja gde radnike mogu da plaćaju tako malo – konstatovao  je Ristić, uz poruku da kragujevački Samostalni sindikat prati situaciju i u fabrikama ovdašnjih Fijatovih dobavljača, u kojima uskoro „mogu da se očekuju pregovori sa poslodavcima, a gotovo izvesno i protesti, ukoliko ti pregovori ne urode plodom“.

Nezadovoljstvo zaposlenih u FCA Srbija razgoreva se još od prošlogodišnjeg otpuštanja više stotina radnika te kompanije, nakon ukidanja jedne od tri proizvodne smene. Menadžment FCA Srbija i Vlada Srbije, kao suvlasnik kragujevačke fabrike, ni godinu dana nakon tog događaja nisu zvanično obavestili javnost o tome koliko je tačno radnika otpušteno iz Fijata i njegovih dobavljačkih firmi.

Radnici danas traže ne samo da im se osnovna plata podigne na 45.000, već i isplatu dogovorenog bonusa za ovu i 2018. godinu, s time što ovogodišnji bonus treba da bude u visini prosečne zarade u FCA Srbija… Traže i nadoknade na ime dodatnih troškova koje zaposleni imaju zbog dolaska na posao mimo standardnog radnog vremena kad nije organizovan javni prevoz. Radnici zahtevaju i novi način organizovanja proizvodnje, zarad eliminisanja situacija u kojima jedan radnik, pored svog, radi i poslove kolege koji je iz nekog drugog razloga duže vremena odustao iz firme.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari