Mito - proverena prečica do novih poslovnih šansi 1Foto: Stanislav Milojković

Hteli to turistički radnici da priznaju, ili ne, na razvoj turizma, osim stručnog kadra i turističke ponude, sve više utiče i WiFi signal.

Jer, tzv. generacije Y i Z i Alfa, koje odrastaju uz najnoviju tehnologiju, donose nove turističke trendove. Ovo je zaključak konferencije „Inovacije u turizmu – IT Zlatibor 2017“, koja je okupila inostrane i domaće eksperte iz turističke privrede. Da je reč o armiji potencijalnih turista, svedoči i podatak da se svake nedelje širom sveta rodi oko 2,5 miliona pripadnika te nove generacije koji će odrastati uz tablete i pametne telefone. „Nije tajna da oni već sada hotele biraju na osnovu internet podataka i komentara o jačini WiFi signala. Prednost je ako hoteli imaju i adekvatne aplikacije koje gostima omogućavaju da se prijave i odjave, zatim da poruče sobnu uslugu, rezervišu mesto u okolnim restoranima, turističke ture… Sa stanovišta onlajn marketinga i tehnologije, za hotele je važno da se predstave HD fotografijama i video sadržajem, da koriste alate prilagođene mobilnim uređajima i da imaju pre svega dobar CRS (Central rezervejšen sistem), ali i sopstveni buking, koji povećava udeo onlajn rezervacija“, kaže Boro Bogojević, predstavnik TR Servisis Srbija.

Kad je reč o Srbiji, Andreas Vogl, inače jadan od najpoznatijih svetskih konsultanata u oblasti turizma i turističkog menadžmenta, ističe da naša država raspolaže velikim potencijalom za kreiranje raznovrsnih turističkih proizvoda „ali bi turistički radnici morali da shvate da je ovo uslužna delatnost“. Prema njegovoj oceni, svrha turističkog biznisa ne sme da bude profit, već zadovoljan korisnik/gost. Sa njim se slaže i Zvezdan Horvat, stručnjak sa Adižes instituta, koji je naglasio da država može i treba da ulaže u obuku ljudi koji se bave ugostiteljstvom i turizmom, utoliko pre što je pored poljoprivrede, turizam najveći potencijal koji Srbija ima. „Najveći problem je nestručan kadar. Nije samo važno da se istakne da hotel ima pet zvezdica, već je isto toliko značajno da osoblje zadovoljava kriterijume za pet zvezdica“, poručio je Horvat.

U duhu slogana „Otkrijte skriveno“ na konferenciji su predstavljeni pozitivni primeri iz prakse, a jedan od njih je i turistička ponuda sela Skorenovac kod Kovina. To selo, koje ima tek oko 1.000 stanovnika, beleži najveći broj turističkih noćenja – čak 8.000 godišnje, u domenu seoskog turizma. Meštani tog sela odlučili su da razvijaju turizam po principu udruživanja. Posredstvom interneta njihova turistička ponuda dostupna je potencijalnim gostima širom sveta, noćenje sa polupansionom i boravišnim taksama u nekom od domaćinstava košta 20 evra, dok za marketing izdvajaju oko tri hiljade evra godišnje.

Komšijska solidarnost

– Podelili smo se na domaćinstva koja govore engleski, nemački, francuski i španski. Neko je napravio bazen, neko teniski teren, ili vinoteku, a ima i onih koji su svoje dvorište prilagodili porodicama sa malom decom. Bitno je da niko od nas ne gleda samo u svoju avliju. Naprotiv, ako jedan domaćin nema slobodnih smeštajnih kapaciteta, on goste „ustupa“ komšijama. Domaćini dočekuju goste, raspoređuju ih prema njihovim interesovanjima i jeziku kojim govore i čine sve da im boravak bude što prijatniji. Iskoristili smo dobar geografski položaj, odnosno blizinu glavnog grada, ali i Deliblatske peščare i Đerdapske klisure, kao i vinske puteve i napravili program zanimljiv turistima – kaže Dani Erne, jedan od domaćina iz sela Skorenovac, kod Kovina, koji je vrata svog gazdinstva otvorio turistima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari