Site name

Nastavlja se totalna obustava rada u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija

Neozbiljnost Vlade i neznanje ministra Kneževića

Proizvodni radnici u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija nastavljaju danas, petnaesti dan zaredom, totalnu obustavu rada.

32

Piše: Z. Radovanović

Kragujevac 17. jul 2017. 08:00

Foto: FoNet Aleksandar Levajkovic

Oni zahtevaju povećanje bruto zarada sa 38.000 na 50.000 dinara, isplatu dogovorenih bonusa za efikasnost i nadoknada za prevoz u nestandardno radno vreme, te novu organizaciju proizvodnje kako bi se izbegla učestala praksa da jedan radnik, zbog dužeg odsustva kolege, pored svojih, istovremeno završava i tuđe proizvodne operacije.

Štrajk u kragujevačkoj fabrici nastavlja se zato što, uprkos informacijama iz Vlade da postoje stalni kontakti sa štrajkačima, već nekoliko dana nema nikakvih razgovora između predstavnika pobunjenih radnika sa nadležnim ministrima i menadžmentom Fijata. Ministarstvo privrede je, doduše, u petak ponudilo Štrajkačkom odboru da potpiše protokol koji bi “omogućio otpočinjanje pregovora sa menadžmentom Fijata”. U Štrajkačkom odboru su, međutim, istog dana ocenili da im se tim protokolom ne nudi ništa konkretno, odnosno da se od tog odbora traži da donese odluku o prekidu štrajka, bez ikakvih garancija da će pregovori sa Fijatom zaista da počnu, te da će bilo koji od zahteva štrajkača da bude ispunjen.

Štrajkački odbor je, verujući premijerki Ani Brnabić i ministru privrede Goranu Kneževiću, prošlog četvrtka već bio doneo odluku o privremenom prekidu štrajka (na rok od 24 sata), kako bi bi se obezbedilo da pregovori sa Fijatom počnu sutradan. Uslov je, međutim, bio da Vlada štrajkačima garantuje da, ukoliko budu nezadovoljni ishodom tih pregovora, obustavu rada mogu da nastave danas, a ne krajem ove nedelje. Vlada, kao što je opštepoznato to nije učinila tako da su štrajkačke vođe u petak uveče Ministarstvu privrede odgovorili da se oni “ne sapliću dva puta o isti kamen”.
Vlada je, u međuvremenu, posredstvom njoj bliskih medija poručila da će štrajkačima u Kragujevcu biti ispunjeni svi uslovi, osim onog najvažnijeg zbog kojeg, u stvari, i štrajkuju - povećanje zarada. Ponegde je moglo da se čuje i vidi da će Fijat, navodno, da pristane na povećanje bruto zarada sa 38.000 na 41.000 dinara, ali su i to apsolutno neproverene informacije, pošto se ni menadžment Grupacije Fijat Krajsler automobili, ni poslovodstvo FCA Srbija, ne oglašavaju, barem ne zvanično, još od početka protesta kragujevačkih radnika.

Umesto njih juče se ponovo oglasio ministar privrede Goran Knežević koji kaže da su predstavnici Štrajkačkog odbora kragujevačkog Fijata vratili sve što im je “stavljeno na sto” kao opcija, i izrazio bojazan da bi kompanija Fijat Krajsler automobili Srbija mogao da izmesti mašine u neku drugu državu.

- Neprestano traju razgovori sa štrajkačkim odborom, rukovodstvom Fijata, često i u sitne sate kako bismo sprečili da nastala šteta bude još veća - napisao je ministar Knežević u autorskom tekstu u jednom domaćem dnevnom listu. Stanje je, kako je napisao, ozbiljno, jer svaki dan štrajka štetu uvećava i šalje "pogrešnu poruku" poslovodstvu "Fijata", koje čeka poziv iz Srbije da dođe i da započnu pregovori. "Ovo već sve predugo traje, pa se bojim da rizikujemo odluku kompanije FKA da svoje mašine preseli u neku drugu zemlju. Jednom kada investitor donese takvu odluku, teško se vraća za sto", ocenio je Knežević, pozivajući radnike da prekinu štrajk i da, uz posredovanje Vlade, započnu razgovore sa poslovodstvom "Fijata". “Razgovor je u interesu radnika, Kragujevca, Srbije i svih nas", zaključio je Knežević u autorskom tekstu.

Ministar Knežević i u citiranom autorskom tekstu ne navodi šta to menadžment Fijata i Vlada, odnosno država Srbija, kao suvlasnik kragujevačke fabrike, nude štrajkačima u FCA Srbija da bi oni prekinuli štrajk. Knežević, pritom, demonstrira i dobrano nepoznavanje tehničko-tehnološkog procesa proizvodnje automobila. Da bi Fijat izmestio mašine iz Srbije, kako on to kaže, u neku drugu državu, onda bi, morao i bukvalno da ruši najskuplje pogone kragujevačke fabrike, kakvi su Preseraj i Lakirnica, na primer.

Ovaj drugi je uzidan u fabriku, dok su skupocene japanske prese, marke Komacu ukopane po nekoliko desetina metara u zemlju (i zalivene) betonom. Fabrika automobila u Kragujevcu, za razliku od one nekadašnje Zastavine, nema Mehaničku obradu, koja je imala više od 1.000 mašina (za proizvodnju menjača i drugih sklopova), nema, koliko je poznato, ni sopstvenu alatnicu, pošto alate za Preseraj i Karoseriju dobija od kooperanstkih firmi, pa nema ni mašina. Barem ne u broju, da bi njihovim eventualnim izmeštanjem ozbiljnije ugrozila proizvodnju u Kragujevcu. Fijat može da ode iz Kragujevca, ukoliko prethodno nekome proda ovdašnju fabriku autombila.

Fijatu ovde ide odlično

Pojedini analitičari tvrde da Fijatu “ovde nešto baš i ne ide najbolje, pošto stalno smanjuje proizvodnju”. Fijatu, u stvarnosti, u Srbiji ide odlično: u Kragujevcu i dalje ima najsavremeniju fabriku automobila na svetu i u njoj najjeftiniju radnu snagu u okviru Fijat Krajsler grupacije ovde je oslobođen od gotovo svih poreskih obaveza, tako da ne može bolje da mu bude.
Fijatu, međutim, ne ide u Americi, pošto je na tom tržištu plasman kragujevačkog modela “Fijat 500L” znatno slabiji od očekivanog, a što nije mogao da promeni čak ni papa Franja onom čuvenom vožnjom šumadijskog “velikog fiće” po vašingtonskom aerodromu, prilikom poslednje njegove posete SAD-u.        

Marković: Prepucavanje preko medija

Predsednik Štrajkačkog odbora u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija Zoran Marković rekao je juče da se nadležni u državi sa Štrajkačkim odborom pobunjenih radnika prepucavaju preko medija, umesto da rešavaju probleme. "Predstavnici Ministarstva privrede nas pozivaju da nastavimo pregovore sa poslodavcem, a da ti pregovori nisu ni počeli. Možda država pregovara sa Fijatom, a mi ne znamo", rekao je Marković.
On je istakao da iz Vlade nije stigao zvaničan odgovor na verziju Protokola za pregovore sa poslodavcem koju je Štrajkački odbor u petak uveče poslao Ministarstvu privrede.

 

povezane vesti

komentari (32)

* Sva polja su obavezna

Potvrdite

Slanjem komentara slažete se sa Pravilima korišćenja ovog sajta.

misko

17. jul 2017.

Gde ih samo Vucic nadje, zamislite Knezevic na celu najvaznijeg ministarstva u Srbiji, nije ni cudo sto nam ovako ide. Deco moja bezite iz ove bede ovde sa ovima nikada nece biti bolje. Nepismeni ih biraju, nepismeni vladaju a inteligencija bezi, pa vidite gde nam je kraj, mi se vise namamo skim ni porediti po primanjima.

evica

17. jul 2017.

Kneževiću...idi izađi pred štrajkače...ako smeš.

Мило

17. jul 2017.

Не бих се ја баш надао да Фиат, ако би отишао, не би рушио конструкције да би однео машине. Ако се добро сећам Фијат је за само неколико недеља инсталирао већи део фабрике у Крајујевцу.

sava

17. jul 2017.

Politika je umesala prste ovde.

Pedja

17. jul 2017.

Izdrzit,budite slozni,samo tako cete ostvariti svoje ciljeve koji su opravdani.

Znak pitanja

17. jul 2017.

FIAT SRBIAJ JE ZAJEDNICKI POSAO. To znaci da FIAT ne moze da izmesti masine jer su one ulaganje u zajednicku firmu, bez SAGLASNOSTI srpske vlade. Pitanje je da li ce srpska vlada jos jednom izdati radnike i gradjane srbije prihvatajuci opet povlasceni polozaj FIATa na teret gradjana?

bata

17. jul 2017.

pa da li su ovi ljudi realni traziti povecanje od 38000 na 50000 din pa nismo mi nemacka

cezar

17. jul 2017.

Vladina uloga u ovom sporu je čisto logističke prirode jer radnici imaju kolektivni ugovor koji mogu korigovati u razgovoru sa poslovodstvom fiata a ne sa vladom

Goli Car

17. jul 2017.

Ova vlast od početka, a ima već oko 5 godina, raznim šarenim lažama, pretnjama, obmanama, podmetanjima i svime što nikako nije produktivno (sem za očuvanje vlasti) pokušava svoje ovčice da drži u toru a za čuvare postavlja gladne vukove i hijene. Veliki stručnjak za sve (vrste pljački) G. Goran Knežević je onomad promenio zakon pa nas tako (administrativno) odbranio od opasnosti aflatoksina, sada će (opet) lažući radnike pokušati da uradi nešto slično. Tužno je što niko ne zna šta je vlast (sem nje same) obećala gazdama velikih korporacija, ali vidimo posledice. Od pelena i šikaniranja do uobičajenog ne izmirivanja obaveza prema zaposlenima. Pravi se "strategija" i "shvatanje stvari" da treba sve istrpeti, po bilo koju cenu, ne bi li zadržali ikakav posao. Jel ako radnici uspeju, raspršiće se magla od laži a vlastodržci ostaše bez masnih kolača. Držite se radnici, složno.

Nenad Markovic

17. jul 2017.

Ne dirajte Ministra. On je Mason (fotografije),On je kao DS imao u kasi 200.000 eura, on je sad SNS-Ministar. U kasi ima ??? U MOM KRAJU IMA BAR 100 SPOSOBNIJIH DA SE BAVE PRIVREDOM.

rango

17. jul 2017.

Prosto ih sramota koliko nam dobro ide.

Zoran V.

17. jul 2017.

Nisam siguran u ćijem je interesu ovaj štrajk ali znam koće izvuži deblji kraj ..to su naravno radnici.Teško mi je da poverujem da su se radnici tako dobro organizovali u zemlji gde kasni plata godinama a sve je po zakonu Gde privrednici uzimaju kredite a vrađaju ih poreski obveznici gde se vlast seti obespravljenih radnika samo uoči izbora i to ne samo ova i predhodna nije bila bolja

LJUBICA

17. jul 2017.

Znaju li radnici, a i ostali gradjani Srbije da Fiat porez ne plaća, dobija subvencije, dobit ne iskazuje, a za plate ovolike kolike su sada daje Srbija?. U stvari svi ostali radnici poreski obveznici.

Aleksandar Adzic

17. jul 2017.

Gradjani Srbije pokazite svoju solidarnost - BOJKOTUJTE sve prizvode kompanije FIAT! Masine ne mogu da nose bilo gde jer nisu 100% vlasnici.

dragan

17. jul 2017.

Pogledajte kolika je samo drskost vlasnika fiata.Ne želi da razgovara sa radnicima svoje fabrike i to oko beznačajne stvari kakva je plata.Pa plata radnika u Italiji je 6-10 puta veća.S druge strane radnici imaju nesposobnu državu koja treba da zaštiti i radnike i svoje interese.Pa ne mogu radnici da štite državu tako što će raditi za džabe samo da fiat ne ode iz zemlje.Uostalom ako fiat neće da pregovara i namerava da ode i premesti fabriku negde van Srbije, država Srbija je suvlasnik u fiatu i nesme mu dopustiti da izveze mašine i opremu.Pa neka se sudi ako je to tako lako.

Bojan

17. jul 2017.

Ne verujem ministru privrede, do sada je izneo mnogo neistina.

Fiat je razlog Fiatovog problema, ni na Marsu bolje.

17. jul 2017.

Fijat ima fenomenalne uslove u Srbiji. Srpska strana je učinila sve. 1. Vlada im je omogućil brojne stimulacije i beneficije, faktički su van pravnog i poreskog sitema države. 2. Radnici radi za ubedljivo najnizu platu u sistemu Krajzler-Fiat 3. Jedini problem su oni, imaju nedovoljno konkurentan i star model, koji se ne prodaje najbolje. I fabriku mogu d sele i na mars, ništa se neće promeniti ako ne porave svoj model auta.

Češka vs Srbija

17. jul 2017.

Danas Češka objavila da hitno traži 140.000 radnika. A fabrike u Češkoj nemaju nikakve subvencije, ni nalik Fiatu. I plate radnika su 2-5 puta veće nego u Srbiji. Koje je objašnjenje???

Bundzija Sumadijski

17. jul 2017.

Lako je otvarati pogone budzetskim parama za subvencije i od toga praviti fasisticke skupove okupljajuci gladne ljude zeljne posla pod nemogucim uslovima. Sto sada onaj sto je cuo da postoji neki tamo Maks Veber ne ode pred radnike? Verovatno zato sto nije toliko bistar i nema cime jos da ih laze... Ocekujem navalu botova.

Sale

17. jul 2017.

Ne znam kome nije još jasno da iza ovog štrajka stoji AV? Cilj je oterati Fijat za koji su Dinkić i Tadić uzeli masnu proviziju. Sada se pruža prilika da se otera Fijat i dovede neko drugi za odgovarajuću proviziju. Naravno za AV.

zoran

17. jul 2017.

Ministar se radnicima u strajku obratio otvorenim pismom?! Pa da ima normalnih u Vladi, oni bi se posle 15 minuta strajka u najvecem srpskom izvozniku svi sjatili u Kragujevac ali sta ocekivati od ljudi koji nemaju iskustva u privredi u trajanju vecem od 10 dana. Prava slika vlasti u Srbiji.

Zrenjaninac

17. jul 2017.

Koliko puta ja treba da napisem da goran knezevic sa privredom ima veze "k''''o Tarzan sa ping-pong-om" !!Covek se u politiku provuk''''o kroz iglene usi ! Tokom devedesetih je bio "niko i nista" u lokalnoj politici a narocito ne u "opozicionoj" ! Direktorovao je u jednom oour-u u okviru "Servo Mihalj" kombinata i to u SM "Turist".Posle 5-og oktobra se "uvukao" u DS i to zahvaljujuci predragu grgicu koji se iskompromitovao kao "predsednik republicke izborne komisije" i u jos nekim odborima (za lovu,naravno) ! Uz sebe su dovukli alave,nekompetentne a poslusne ljigavce (tanja dulovic,goran kauric,ivan devic itd) i totalno unistili DS u Zrenjaninu !! I sta ocekivati od takvog "kadra" ????

Misa pop

17. jul 2017.

Trli baba lan da joj prodje dan, tako bi rekao nas narod za strajk u Kragujevcu, a mozda bi dodao i krilaticu; videla zaba da potkivaju bivola pa digla nogu oce i ona. Pobegli smo iz socijalizma ko djavo od Krsta, jedva smo cekali da ga se otarasimo, jerbo su nas ubedjivali da u kapitalizmu cvetaju ruze i evri padaju sa grane. Treba samo da legnes pod pravo drvo i eto bogastva na pretek. Boze kakvu su samo buku propali dosovci digli; dolazi Fijat u Kragujevac, aman Zaman, svi su pristajali da rade za badava, samo da se nesto otvori u Kragujevcu. dajte nam fabruku i ne brinite nista, poso je nasa briga, dole socijalizam, ziveo kapitalizam. Pa je onda doslo na red slikanje Tadic, Djelic, Dinkic, lele majko Djelic dobio Punto koji defile mudraca Srbija nije to videla kamol Kragujevac. Onda je neko nekom napunio glavu da nemoze preseraj i lakirnica da se sele. Pa da li iko normalan misli da ce Fijat da propadne bez preseraja i lakirnice? Tamo gde ode, dobice novi preseraj i lakirnicu badava i to sa nadoknadom, ostace od fabrike ruglo i to jos naredne godine. Sta sad treba drzava ponovo da uzima penzionerima da bi pumpala pare u Kragujevac. Nepada to nikom na pamet, kao sto nikom nepada na pamet da pita Tadica, Djelica i Dinkica, pa i Mirka Cvetkovica pod kojim je uslovima Fijat doso u Kragujevac, a ne da se brze bolje hvataju za Vucica i Knezevica. Bice na kraju Kragujevcanima, sami pali sami se ubili.

zv

17. jul 2017.

Fiat je svetski poznata firma koja posluje u mnogo zemalja. U Srbiji ima luksuz da proizvodi automobile dajuci prosecnu platu od 350 evra. To verovatno ne moze nigde drugde i ne verujem da bi otisli iz Srbije kad bi morali da podignu platu na 500 evra. Samo cine ono sto mogu. Nasa vlada im je omogucila da tako posluju jer ima licni interes. Zato, nastavite samo sa strajkom, neko mora da se bori za prava radnika i dostojanstveniju zaradu, kad vec sama drzava prodaje svoje radnike za mrvice.

stevica

17. jul 2017.

Ne treba da nas čudi sve ovo šta se dešava.Ministar Knežević je svojevremeno bio hapšen i zatvarana zbog sumnji na milionske malverzacije još dok je bio član DS-a sve dok nije preleteo u SNS da bi se spasao presude i zatvorske kazne.Premijerka Brnabić je svojevremeno procesuirana zbog vožnje u alkoholisanom stanju.To su persone koje vode Vladu Srbije......sramota.

Juri

17. jul 2017.

To je Kragujevac! Kroz istoriju prvi kada su radnici upitanju!

Petar

17. jul 2017.

Podrska radnicima. Ako sad odustanete, proci cete kao i svi ostali kojima su obecavali pa ih slagali za sve, verovatno jos i uz odmazdu, otpustanja svih kolovodja i unistavanje sindikata, tako da bi polazna pozicija za neki buduci strajk bila jos gora. Stvar je ovde vrlo prosta. Radnici primaju minimalac (38.000 bruto je oko 27,000 neto), a rade u multinacionalnoj kompaniji koja posluje profitabilno. Pa ako takvi ne mogu ni prosecnu srpsku platu da plate, ko ce onda? Ovi sto drze trafike i dragstore? Druga stvar koja je mazanje ociju je da ce FIAT da ode zbog radnika. Pa ovakve ovce koje daju milione subvencija i ovakve robove od radnika nece naci nigde na svetu. Ovde dobijaju subvencije svake godine koje su vece od ukupnog troska zarada, drugim recima MI - poreski obveznici placamo te radnike. Pretnja da ce oni otici u Poljsku gde treba da plate radnika minimum 1000eur bruto, dok ovde imaju iste te radnike besplatno je vredjanje inteligencije. Neka ode Knezevic u Poljsku da unajmi radnike ako mu se tamo vise isplate.

Luna iz Rekovca

17. jul 2017.

Knezevicu udario Aflatoksin u glavu. Podrska radnicima! Izdrzite do kraja! Sve promene su uvek kretale iz srca Sumadije!

Šumadija šumovita

17. jul 2017.

Ne treba zaboraviti da je Kragujevac nekada bio prestonica Srbije i evo danas kragujevčani, Šumadija imaju šansu, možda i istorijsku, da pokrenu nešto što su građani sadašnje prestonice (beograđani), i ako najbrojniji mnogu puta, posebno u poslednjih četvrt veka, do sada propustili. Kragujevčani nisu poklekli kada im je bilo najteže, pa ni kada su im zlotvori izvodili đake i profesore iz učionica i odvodili na streljanje. Potrebno je da radnički duh bude očuvan, više nego ikada, kao avangarda sveopšteg napretka i budućnosti! Stop izrabljivanju!

vesna

18. jul 2017.

Radnici setite se Francuske revolucije, pogazili smo zrtve, koje su radnici dali da bi nam bilo bolje, trazili smo kapitalizam, upalili nas kao mlade majmune, tesko cemo izaci iz ovoga: restitucija, cetnici, kraljevi, kraljice, tajkuni, subvencije ....

Remus

18. jul 2017.

Knezevic je fenomenalno resio problem aflatoksina kao ministar poljuprivrede pa bi i ovde mogao naci slicno resenje tako sto bi propisao da najvisa Srpska plata u privredi ne moze biti veca od 200 Evra. Ovo bi naislo na pozitivnu reakciju stranih ulagaca pa bi ministar mogao ici u jos neki upravni odbor i tako konsolidovao svoje licne finansije.

xxxx

20. jul 2017.

Sramite se svi botovi koji lupate minuse na borbu radnika koji zarađuju i vašu veću platu i sve troškove neuke vlasti u ovoj jadnoj državi u kojoj vlast izaberu uvek nepismeni i paraziti.