Site name

Da li EPS zloupotrebljava "neovlašćenu potrošnju" na štetu građana (3)

Naplaćuju zastarele dugove

Od početka prošle godine EPS distribucija je samo u Nišu isključila najmanje 2.500 porodica po osnovu neovlašćene potrošnje, koju je ovo javno preduzeće često konstatovalo "bez prisustva potrošača, neophodnih dokaza i odgovarajućeg dokumenta".

3

Piše: Zorica Miladinović

Niš, Beograd 12. avgust 2017. 10:52

Foto: FoNet / Zoran Mrđa

Pojedini potrošači izražavaju sumnju da su plombu na njihovim brojilima oštetili ili uklonili upravo radnici Elektrodistribucije, pošto su, kako kažu, pre ekipa koje su "utvrdile" takvu nepravilnost dolazile ekipe koje su "proveravale" brojilo.

U Udruženju za zaštitu potrošača Forum, kojem se obratio ovoliki broj vlasnika isključenih objekata u Nišu, upozoravaju da EPS Distribucija "krši zakon" i tako što korisnike koji su izmirili neovlašćenu potrošnju - koja se inače obračunava po Zakonu o energetici, "perfidno ucenjuje" da će im struja biti uključena tek kada kupe nova brojila i plate njihovo izmeštanje sa prethodnog mernog mesta, te odjednom izmire sva dugovanja za korišćenje električne energije, među kojima je najviše onih zastarelih, sa protivustavnim zateznim kamatama. Na taj način ona uspeva da naplati deo zastarelih računa, što ne bi mogla da učini u sudskom sporu, pošto po Zakonu o obligacionim odnosima komunalni dugovi zastarevaju za godinu dana.

U EPS Distribuciji negiraju ovakve tvrdnje, navodeći da u slučaju isključenja struje zbog neovlašćene postupaju u skladu sa zakonom. Indirektno negiraju masovna isključenja po ovom osnovu, navodeći da je od početka ove godine u Srbiji isključeno 2357 objekata čiji su vlasnici fizička lica. Ipak, "priznaju" da ne poseduju odluku ili drugi dokument u kojem se navodi da se fizičkim licima kojima je struja isključena zbog neovlašćene potrošnje  ona  može uključiti tek kada ona izmire sve dugove iz prethodnog perioda, pa i one starije od  godinu dana.

Obaveštenje o obaveznom izmirenju zastarelog duga - "na hodniku"

Više sagovornika Danasa kaže da su, nakon što su izmirili neovlašćenu potrošnju koju im je obračunala elektrodistribucija, te kupili novo brojilo i platili njegovo izmeštanje, dobili usmeno obaveštenje da će im struja biti uključena tek posle izmirenja zastarelog duga.

- Isključen sam u novembru 2016. zbog navodno oštećenog brojila. Neovlašćena potrošnja mi je obračunata na 240.000 dinara. Odlučili smo da je platimo na rate, a kupili smo i brojilo, pa je Elektrodistribucija donela rešenje o priključenju. Pošto nas nisu priključili, otišao sam da pitam šta se dešava. Usmeno, na hodniku, rečeno mi je da imamo stari dug od 539.561 dinar. A mi imamo dokaze da je od 2003. do 2016. svaki račun plaćen. Kad smo im to rekli, dobili smo lakonski odgovor - tužite nas - kaže Ljubiša Mirković.

Neki od potrošača su, pak, obaveštenje o starom dugu dobili i "napismeno". U obaveštenju Vlastimiru Vukiću, u koje je naš list imao uvid, navodi se da njegov dug na ime neovlašćene potrošnje iznosi 144.099,41 dinara, a da je "u obavezi da izmiri dospela dugovanja 905.986,92 dinara, kako bi izbegao prinudnu naplatu istih", bez navođenja od kada dug datira. Vukić i drugi naši sagovornici naglašavaju da su obaveštenje dobili nakon što su podneli zahtev za priključenje, a prethodno pristali da plate neovlašćenu potrošnju, u iznosu i do 350.000 dinara, te kupili nova brojila i platili njihovo izmeštanje, što ih je koštalo do 150.000.

EPS Distribucija nema dokument na osnovu kojeg zahteva naplatu zastarelog duga

Profir Živković, pravni savetnik Udruženja za zaštitu potrošača Forum, upozorava da član 86 Zakona o zaštiti potrošača zabranjuje EPS Distribuciji da građaninu isključi ili uskrati uključenje struje zbog zastarelog duga. I Zakon o energetici navodi da je EPS Distribucija dužna da priključi potrošača kada on ispuni zakonske uslove - a u njih svakako ne spada izmirenje zastarelog duga.

- Dodatni, vrlo ozbiljan problem je što kroz naplatu zastarelog duga EPS naplaćuje i nezakonite kamate, obračunate komfornom metodom, koju je Ustavni sud 2012. proglasio neustavnom. Iznos takvih kamata čini  i do 60 odsto zastarelih dugovanja - kaže Jovan Jovanović, predsednik Udruženja Forum.

EPS Distribucija, koja je delu potrošača slala obaveštenja o iznosu "dospelih dugovanja" koja su dobrim delom zastarela, a njeni službenici ih usmeno obaveštavali da će biti priključeni tek kada takve dugove izmire, "priznala" je da ne poseduje odluku na osnovu koje zahteva takvu naplatu. "EPS Distribucija ne raspolaže takvim dokumentom", glasi njen odgovor  na zahtev Danasa da nam takva odluka bude dostavljena, upućen po Zakonu o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja.

EPS i EPS Snabdevanje nisu na bilo koji način odgovorili na desetak pitanja Danasa u vezi sa ovom temom, među kojima je i pitanje o uslovljavanju priključenja struje potrošačima izmirenjem zastarelih dugovanja. Pitanja su takođe upućena po tom zakonu, pre više od mesec i po dana.

I po dve godine bez struje

Potrošači kojima je struja isključena i duže od dve i po godine kažu da žive "strašno" , "gore nego na 'Farmi'" i "kao stoka". Kuvaju na plin. Vodu za kupanje greju na terasi pa se "lončiraju" ili "kupaju u koritu, kao pre 60 godina". Noću pale sveće, baterijske lampe ili akumulator, ali najčešće "legnu u devet". Neki pune lap top u komšiluku, pa posle pogledaju vesti ili nešto pročitaju.

- Od 23.000 penzije,  15.000 odlazi na dugovanja za struju, koja plaćam po sudskoj presudi, i za grejanje. Ipak, ne stižem da izmirim sve komunalije, pa mi izvršitelji kucaju na vrata. A bio sam radnik propalog Jastrepca i država mi duguje 54 plate. Meni moje ne daju, a za njihovo mi šalju izvršitelje - kaže Petar Perić.

Ivan Ferlež kaže da mu je najteže bilo kada je bez struje trebalo negovati oca bolesnog od raka debelog creva, ali da su "uspeli da to po njega ipak bude dostojanstveno".  Aleksandar Tasić dodaje da nakon dve godine bez struje "deca pucaju, hoće da se isele", žena mu prebacuje da je on kriv, a porodica mu se "raspada". 

- U niškoj Elektrodistribuciji ima dobrih ljudi, ali nažalost i onih drugih. Direktorka za sanaciju gubitaka mi je u jednom trenutku rekla: Nemojte da nikada nemate struju - kaže Stjepan Folić, uz zaključak."Ali, njima se veruje, a meni ne".

povezane vesti

komentari (3)

* Sva polja su obavezna

Potvrdite

Slanjem komentara slažete se sa Pravilima korišćenja ovog sajta.

VUK

12. avgust 2017.

Ovakva zloupotreba ovlascenja i nanosenje stete potrosacima nije pitanje za udruzenja potrosaca vec za tuzilastvo! Kada ce pokrenuti postupke protiv ovlascenih lica u EPSu i Distribucijama. Ovakvo ponasanje EPSa je pocelo istovremeno sa velikom medijskom kampanjom protiv kradje struje, a sustina je iznuda para od gradjana. Tuzilastvo takodje snosi ogroman deo krivice jer uvek veruje radnicima EPSa bez provere i bez dokaza pokrece postupke protiv vlasnika brojila ili im nudi da uz priznanje dela ucinjeno ili ne, potpisu sporazum o odlaganju krivicnog gonjenja, a ukoliko to ne urade pokrecu krivicne postupke. Takvim ponasanjem podstrekavaju EPS na jos masovnije zloupotrebe. Navodno ukradena struja se obracunava u desetostruko vecem iznosu u odnosu na onaj koji je bilo moguce potrositi. Sramota za drzavu i sve institucije od vlade do tuzilastva i udruzenja potrosaca koja tek sada posle toliko godina lazi i zloupotreba reaguju. Cak su i sudovi od skoro dobili nalog da ne usvajaju privremene mere za ukljucenje struje po tuzbama jer se njihov broj uvecava a drzava zloupotrebom sudova zeli da potrosace prisili na ne podnosenje tuzbi jer ne mogu ocekivati pravdu tamo, vec da plate iznudjeni novac, priznaju sve i cute ili zive u mraku u 21 veku.

Košava

13. avgust 2017.

Dug zastareva za godinu dana .Treba ljudi samo da se pozovu na zastarevanje pred Sudom . Meni su kontrolisali brojilo u predhodnoj godini 8 puta . Ali nijednom im nisam dozvolio da rade bez mog prisustva .

Bata

15. avgust 2017.

Očigledno je da ne funkcioniše pravna država. Javna preduzeća, posebno EPS, rade šta hoće i uvek na štetu građana, jači su od države i zakona. U svemu su preterali. Računi za struju su netačni, očitavaju se sa nebaždarenih brojila, po prigovorima se ne odlučuje. Građani nemaju kome da se žale.Ovakvih pojava nema u Evropskoj uniji kojoj težimo. Građani su žrtve neuređenog sistema, bahatosti, samovolje i neprimenjivanja zakona.