Pokrenula firmu još tokom studija 1Go web tim; Sve fotografije: Go web

Anica Petrović (23) radila je medijskoj kompaniji, marketing agenciji i startapu. Sve u jednoj godini i tokom studija. Ubrzo je shvatila da, iako je tek na početku radnog veka, želi da radi u oblasti u kojoj ne poseduje formalno obrazovanje i još da pokrene sopstveni biznis.

“U oktobru prošle godine sam završila Fakultet političkih nauka – smer novinarstvo i komunikologija, ali sam se još tokom fakulteta preusmerila na digitalni marketing pohađajući brojne kurseve i neformalne edukativne programe”, priča Anica.

“S obzirom na to da se Miloš, moj momak, bavio web programiranjem, nije prošlo mnogo vremena do trenutka kada smo shvatili da su naše veštine i znanja veoma komplementarne i da zajedno možemo da radimo na projektima koji zahtevaju ozbiljnost i sveobuhvatan pristup.”

Njihovi bliski prijatelji su se takođe bavili srodnim profesijama, tako da su se udružili i pokrenuli GoWeb, agenciju za digitalni marketing i web development.”

Pokrenula firmu još tokom studija 2

 Anica Petrović sada i sama drži treninge iz preduzetništva

Tako je ekipa od troje ljudi počela da koristi Internet – kao sredstvo zarade. Kao komunikološkinja, Anica je brzo uvidela spregu između komunikacija i internet marketinga. Kada joj je urednica ekonomskog magazina na jednom od kurseva koje je pohađala, rekla koliki problem ima sa aplikacijom svoje virtuelne stranice magazina za mobilne telefone, Anica je uvidela prazan prostor za preduzetništvo.

“Suština onoga što mi radimo jeste da gradimo i unapređujemo prisustvo na Internetu naših klijenata. To znači da osmišljavamo načine na koji će se njihov brend predstaviti na Internetu, kako ćemo oblikovati njihov identitet, kako ćemo doći do ljudi koji su njihova ciljna grupa i, najvažnije, kako ćemo ih načiniti kupcima i klijentima”, objašnjava Anica.

Ipak, prvi ozbiljniji projekat  dobili su 2016. godine, a to je bio izrada web sajtova za jedan lanac hotela u Srbiji. Uslov te kompanije je bio da otvore firmu u domenu programiranja i marketinga, što oni u tom trenutku nisu imali.

Učinili su to jer im se, kako objašnjava nesuđena novinarka, nisu želeli da propuste šansu koja im se ukazala. Nakon završetka projekta, nastavili su da sarađuju sa tom kompanijom, ali su i svi radili dodatne poslove.

Pokrenula firmu još tokom studija 3

“Ja sam završavala fakultet i promenila čak tri poslovna angažmana u 2017. godini. Jasno mi je bilo da ne mogu da vodim firmu bez prethodnog iskustva, tako da sam svesno želela da promenim tri dijemetralno različita poslovna okruženja i to u medijskoj kompaniji, marketing agenciji i tehnološkom startapu”, govori Anica.

“Osim što sam uvidela sve prednosti i mane ovih sistema i što sam stekla neprocenjivo iskustvo, takođe sam upoznala sebe. Moja najveća lekcija u poslovnom smislu u toku ove godine je ta što sam shvatila da volim da stvari zavise od mene i da volim svoju slobodu. To je način razmišljanja koji se nije ispostavio kao pogodan kada si mlada osoba koja tek kroči u profesionalni svet jer je tempo napredovanja do pozicije gde stvarno možeš da odlučuješ o poslovanju veoma spor.”

Prilika za preduzetništvo

Iako je naša birokratija komplikovana na mnogo nivoa, Anica misli da država zaista pokazuje zainteresovanost prema preduzetnicima. “Nedavno sam pročitala da će od oktobra 2018. godina svi studenti koji su diplomirali pre manje od godinu dana i svi nezaposleni koji su duže od šest meseci na birou biti oslobođeni od plaćanja doprinosa u prve dve godine poslovanja”, misli Anica. “Po mom mišljenju, ovo sjajna prilika za sve one koji su razmišljali o pokretanju sopstvenog biznisa.”

Zato se prošle godine u potpunosti posvetila svom poslu, kao i njen momak. Kaže da je jedna od najboljih domena poslovanja u virtuelnom svetu to što je – sve merljivo.

“Kod nas dosta firmi posluje na tradicionalan način, naročito u pogledu marketinga”, kaže ona. “Zato nam ništa nam nije izazovnije nego da vidimo na njihovim licima promenu od skeptičnosti do apsolutnog poverenja u ono što Internet i adekvatno prisustvo može da učini za razvoj njihovog poslovanja.”

Kreatori Go weba kažu da misle da će se u budućnosti baviti mnogo različitim poslovima jer žive u vremenu u kojem digitalizacija iz korena menja sve profesije.

“Ko zna kako će digitalni marketing izgledati za 10 godina, verovatno će biti skroz drugačiji od onoga što trenutno radim”, dodaje Anica. “Ali jedno je sigurno – uvek ću želeti da budem apsolutni gospodar svog vremena i svojih misli i uvek ću želeti da se bavim rastom i razvojem onoga što ima potencijal i u šta lično verujem. Za sada mi privatni posao to omogućuje na najbolji mogući način.”

Planiraju da započnu i sopstveni startap, ali su ipak oprezni. Kao savet za započinjanje biznisa kažu da je pored angažovanosti i pasije, neohodno imati barem jednog važnog klijenta ili nekoliko stalnih kupaca. Svoj prvi biznis plan pravili su tako što su prvo odredili okvirne rashode i prihode u prvih godinu dana i stepen rizika koji su spremni da snose dok biznis ne stane na noge.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari