Trg republike

Zlatko Paković

Pozorišni reditelj, pisac i novinar. Stalni kolumnista i pozorišni kritičar dnevnog lista Danas.

Iz čijih ruku uzimamo hostije i nafore, čije štivo čitamo

Glavna odlika kratkog romana Darka Cvijetića "Šindlerov lift" (Schindlerov lift), u tome je što progovara i na mrtva, nasilnom smrću zanemela usta žrtava etničkog čišćenja nesrpskog stanovništva u Prijedoru 1992, 1993. godine, ne ustuknuvši da dželatima ostavi realna njihova imena, koja pred svetom i dan-danji mirno nose.

Apokalipsa

Vizija Apokalipse ukazuje nam se kao san. Crno-beli san koji se stiče sa saznanjem da je svet konačan i da vreme ističe.

Mefisto Zajmodavac

Ne od Getea ili Tomasa Mana, ne od, takođe genijalnog, Klausa Mana, sve vrlo liberalnih duhova, priču o Mefistu danas bi valjalo započeti od reditelja Aleksandra Sokurova i njegovog nepresušnog filmskog talenta (o kojem se može govoriti kao o sinematičkom instinktu), dakle, od čoveka koji je u političkim svojim stavovima konzervativniji od rečenih predšestvenika.

Njihov obračun sa mnom

Usred pozorišne predstave "Srebrenica. Kad mi ubijeni ustanemo", likovi koji su do tada igrali onako kako im je pisano, pobunili su se i započeli svoj obračun sa autorom.

Transcendentnost

Osnovna odlika filmskog medija jeste reprodukcija pokreta iz realnog sveta, ali i produkcija pokreta koja se postiže micanjem kamere (u stvarnom prostoru).

Večnosti Tea Angelopulosa 

Sad kad sve među ljudima ima potrebu da traje prosečno koliko i snimak jedne reklame, kad je trejler  važniji od filma, a sažetak od naučnog rada, kad se novinski tekstovi svode na tvitove, a priroda nam je sve dalja i dalja, volim da rekuperam misli  gledajući pokretne slike Tea Angelopulosa.

Asanž Prometej

"Vi ćete pobediti, jer imate više brutalne sile! Ali ubediti nećete nikoga! Za to bi trebalo da imate ono što vam nedostaje: razum i pravdu na vašoj strani."

U ime žrtve (2)

Angažovanim filmom nazivamo isključivo dela čiji je diskurs - diskurs same žrtve. Ova definicija pomaže nam da shvatimo na koji način se neusklađenim formalnim sredstvima može narušiti dostojanstvo žrtve koja je u središtu filma.

U ime žrtve

Ponovo radi bioskop! Primenjujući higijenske mere za sprečavanje širenja zaraze koronavirusom, moći ćemo opet da u gledanju filmova učestvujemo kao u društvenom činu. Fizički odaljeni jedni od drugih i s maskama na licima, bićemo socijalno ujedinjeni u utisku zajedničkog gledanja iste pokretne slike.
PrvaPoslednja