Poetika poricanja "neprovjerene glasine" 1Foto: FoNet Zoran Mrđa

U Domu omladine predstavljena je knjiga „Emir Kusturica: Poetika poricanja smrti“ autora Ivana Novčića.

Ovo delo je nastalo proširenjem eseja „Kusturica i Dostojevski“ za koji je autor dobio nagradu „Toma Radosavljević“ koju pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture Srbije dodeljuje Centar za kulturu „Sava Dečanac“ u Leposaviću.

Kako je sam autor rekao, knjiga o Kusturičinom stvaralaštvu, kao jednom od najznačajnijih savremenih reditelja, ima veoma malo, što mu je bio dodatni motiv da se upusti u ovu analizu. Novčić se pri pisanju oslanjao na dela Gorana Gocića „Kult margine“ i Žana Barta Buinoa „Mala knjiga o Emiru Kusturici“, kao i na druge tekstove i knjige koji su se barem delom bavili Kusturičinim radom. „On (Kusturica) koristi te neke detalje koji su veoma interesantni i koji se možda ne vide na prvi pogled, ali proučavanjem može da se dođe do otkrića kojim postupcima je on išao i kako je stvarao film. Sve te stvari koje on nije izjavljivao ili nije zapisao ili nije objavio u svojoj knjizi, to je meni bilo interesantno za proučavanje“, rekao je Novčić.

Knjiga je izgrađena na tri plana. Prvi deo opisuje „simbole, signale i sveukupne filmske metafore“ Emira Kusturice. U te simbole autor ubraja: motiv lojalnosti, koji može biti egzistencijalne ili emotivne prirode, „etiketiranje“ likova kroz posebne fraze koje često izgovaraju, postupke ili tikove, muzičko obrazovanje likova, jednu vrstu isključivanja seksualnosti gde imamo da „svaka erotska scena izgleda više kao tuča“, masturbacijske fantazije koji se pojavljuju kod odraslih likova umesto kod adolescenata, likovi iz sveta kriminala koji su karnevalski, alegorije koje se odnose na značajne događaje iz naše stvarnosti, kao i snažan simbol oca, posebno u ranijim filmovima. Drugi deo knjige bavi se analizom filmova koje je autor smatrao najznačajnijim, a to su „Dom za vešanje“, „Arizona Dream“ i „Podzemlje“. Treći deo se bavi time kako su umetnici iz sveta književnosti, kinematografije i slikarstva uticali na Kusturicu. Tu se posebno izdvaja Dostojevski, od koga, kako autor kaže, Kusturica preuzima motive samoubistva (najčešće neuspelog), razlike u godinama kod ljubavnih parova i prostituciju.

„Naravno, sva tri plana prožima ta posebna poetika poricanja smrti i ja jesam bio inspirisan knjigom ‘Smrt je neprovjerena glasina'“, dodao je Novčić i naveo da je to poricanje smrti jedno posebno obeležje Kusturičinog stvaralaštva.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari