Naslednik Anje Suše dramaturg Filip Vujošević 1Foto: Logo

Priznanje za najbolju predstavu 50. Bitefa – Gran pri „Mira Trailović“ i 39. Politikina nagrada za najbolju režiju uručene su juče u klubu Zaokret reditelju Dušanu Davidu Paržižeku za predstavu „Urnebesna tama“ u produkciji Burgteatra iz Beča.

Nagrađena predstava, koju je vodeći evropski pozorišni magazin Theater heute proglasio za najbolju predstavu nemačkog govornog područja 2015. godine, inspirisana je knjigom Džozefa Konrada „Srce tame“ i njegovom filmskom ekranizacijom „Apokalipsa danas“ Frensisa Forda Kopole. Somalijski pirati, zapadni vojnici, duboke prašume Avganistana… tekst Volframa Loca tematizuje aroganciju savremene zapadne civilizacije u percepciji „drugosti“ koja, pogotovo u današnjoj Evropi, proizvodi nerazumevanje i agresiju. Autor koji je jedna od vodećih figura savremenog evropskog teatra izjavio je juče da je bilo jako teško postaviti ovakav komad u Burgteatru.

„Nije bilo lako postaviti ovu predstavu u Beču jer nisu svi u ovom poznatom i bogatom pozorištu bili ubeđeni u mojoj način rada. Ljudi nisu bili uvereni da je dobar trenutak postaviti predstavu o kolonijalizmu i ratnim zonama koje posećujemo mi, ljudi iz prvog sveta… Bilo im je čudno što smo hteli mušku priču da ispričamo samo sa ženama, glumicama. Bilo je teško režirati u takvim uslovima. Ipak, ovo pozorište je pre nekoliko godina bilo u krizi i ova mala predstava označila je novi početak za njih. To je jedan od mnogih razloga zašto sam srećan što smo dobili ovu nagradu. To je velika čast i za Burgteatar“, kazao je češki reditelj. Dvostruki laureat istakao je da će ovih dana biti poslednje izvođenje nagrađene „Urnebesne tame“, te da je ova predstava za njega bila zanimljivo putovanje. „Imali smo mnogo gostovanja a najzanimljivije za mene je bilo ono u Beogradu“, rekao je Paržižek, koji pregovara sa Bitefom kako bi režirao predstavu za izdanje festivala 2019. godine. 

Umetnički direktor Bitefa Ivan Medenica istakao je da se odavno nije ovoliko pisalo o Bitefu, kao tokom njegovog 50. jubilarnog izdanja. On je dodao da su o festivalu pisali novinari i kritičari srpskih medija, ali i da su zbog kongresa Međunarodne asocijacije pozorišnih kritičara o 50. Bitefu izlazili tekstovi i u Kanadi, SAD, Španiji, Italiji, Engleskoj, Švedskoj, Grčkoj, Indiji, Iranu…

Prema njegovim rečima, tome je doprinela i Bitefova produkcija „Sloboda je najskuplja kapitalistička reč“, koja je do sada gostovala na nekoliko svetskih festivala sa velikim uspehom. On je kazao da umetnički tim Bitefa ima nameru da na tom polju bude što ambiciozniji. Pa će tako već na sledećem festivalu biti nova režija Slovenca Jerneja Lorencija, koju Bitef radi u koprodukciji sa Narodnim pozorištem. 

„Predstava će imati premijeru na Bitefu i biće veoma bitefovska jer će publika prvi deo pratiti u Narodnom a nastavak u toku iste večeri u Bitef teatru“, objasnio je Medenica.

Jučerašnja dodela nagrade bila je prilika i da se zvanično predstavi zamenik Anje Suše, dugogodišnje selektorke festivala koja se sa prošlim izdanjem povukla sa svoje pozicije na polovini mandata. Ubuduće će umetničkom direktoru u izboru predstava pomagati dramaturg Filip Vujošević.

„Anja Suša se povukla. Na nju i dalje računamo na Bitefu. Ona je neko ko mnogo režira u svetu – Švedskoj, Sloveniji, Poljskoj… njene predstave sada ulaze u konkurenciju za festival. Računamo i na njenu pomoć i povodom publikacija koje želimo da objavimo. Ali ona nije više u našem timu. Međutim, imamo novu pomoć. Festival ima festivalskog dramaturga. U duhu onoga što je Anja govorila… Kao što je njen odlazni period trajao i bio vrlo diskretan, tako je i dolazni period njenog naslednika je veoma diskretan i od njega nismo pravili nikakvu pompu. Imamo sada festivalskog dramaturga – Filipa Vujoševića, koji je zadužen za saradnju sa mnom na izboru predstava za selekciju ali i na festivalskim produkcijama“, zaključio je Medenica.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari