Posmrtni ostaci Pink Flojda 1

Zadivljujući Viktorijin i Albertov muzej u Londonu postao je 13. maja dom spektakularne izložbe posvećene jednom od najslavnijih i najuspešnijih britanskih rok-bendova svih vremena.

Posetioci strpljivo čekaju u redu da im ljubazni službenici muzeja predaju slušalice i uređaj za audio-praćenje izložbe i ulaze u vremeplov koji ih vraća u daleku sredinu šezdesetih godina prošlog veka, kada je buduća planetarna rok-atrakcija započela svoje neverovatno putovanje.

Ne morate biti veliki obožavalac muzike Pink Flojda da bi vam ova izložba bila zanimljiva (premda, naravno, i te kako pomaže) – dovoljno je da vas interesuje popularna kultura i britanski doprinos formiranju trendova u muzici, modi, filmovima, scenskim predstavama i performansima. Iz prostorije u prostoriju, proći ćete kraj izloženih „posmrtnih ostataka“ iz svih perioda stvaralaštva ove grupe: od psihodelične ere kada je centralna stvaralačka ličnost u bendu bio Sid Baret, preko rada na filmskoj muzici (More, Zabriskie Point, La Vallee), stvaranja remek-dela „progresivnog“ roka (Atom Heart Mother, Meddle), ostavljanja neizbrisivog pečata u muzičkoj industriji i popularnoj kulturi (Dark Side of the Moon), postavljanja nedostižnih standarda u kategoriji tzv. konceptualnih albuma (Wish You Were Here, Animals), megalomanskog projekta Rodžera Votersa (The Wall), njegovih razmirica sa Dejvidom Gilmorom i razlaza uz kasnije radove „okrnjenog“ sastava benda, sve do spektakularnog ponovnog okupljanja velike četvorice 2005. godine na dobrotvornom koncertu Live Eight kojim se ovaj hod kroz istoriju završava.

Prvi instrumenti, šarena psihodelična odeća, plakati za nastupe u kultnom londonskom klubu UFO, novinski članci, inserti iz filmova, rudimentarni uređaji za svetlosne predstave, dizajnerski poduhvati kompanije „Hipgnosis“ koja je radila većinu sada toliko prepoznatljivih omota za ploče Pink Flojda, velika maketa elektrane u Batersiju koja je završila na omotu albuma Animals, čuveni ogromni rekviziti na naduvavanje sa koncertnih turneja (uključujući i one koje smo 2014. bili u prilici da vidimo u beogradskoj Areni na koncertu Rodžera Votersa The Wall), bolnički kreveti sa omota za LP A Momentary Lapse of Reason… svaka prostorija pokrivena je ekranima na kojima promiču originalni promotivni snimci, inserti iz filma koji je grupa snimala uživo u praznom amfiteatru u Pompeji, razgovori sa članovima benda, kako pre trideset godina, tako i danas, snimljeni posebno za izložbu, da bi u završnoj prostoriji posetioce dočekalo trijumfalno izvođenje pesme „Comfortably Numb“ sa koncerta Live Eight, projektovano na sva četiri zida. Pred očima nam je neverovatni kaleidoskop delića istorije svetske kulturne baštine koja pokriva razdoblje od čitavih pedeset godina, uz nostalgični povratak u mladost za sve one koji su odrastali uz muziku Pink Flojda.

Ovo nije prvi put da Viktorijin i Albertov muzej organizuje izložbe u vezi sa rokenrolom – prethodna je bila posvećena Dejvidu Bouviju – ali na ovoj izložbi je grupa Pink Flojd ponovo postavila sasvim nove standarde i pomerila lestvicu za organizovanje sličnih manifestacija gotovo nedostižno visoko. Ukoliko vas put u sledećih nekoliko meseci (izložba se završava sredinom oktobra) navede u London, Viktorijin i Albertov muzej bi trebalo da bude neizostavno mesto za posetu – uz preporuku da neposredno pre toga pročitate i zvaničnu biografiju Pink Flojda „Kad svinje polete“, koju je napisao Mark Blejk, a objavljena je i na srpskom jeziku u izdanju Lagune.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari