Pojasevi za spasavanje spomenika iz NOB-a 1

Nikola Džafo, jedan od učesnika ovogodišnjeg izdanja projekta „Umjetnik na odmoru 2017 / Valamar“, predstavio se umetničkom akcijom u Poreču – postavivši tri zamrznuta „pojasa za spasavanje“ na jedan od javnih spomenika palim borcima u Poreču.

Umetnik je time pokušao da „usmeri“ pažnju na aktuelnu političku temu – spomenici kao mesta obeležavanja i podsećanja na borbu protiv fašizma. Ne govoreći direktno u političkom kontekstu, spomenici s vremenom postaju samo objekti pored kojih se prolazi, bez onih značenja koja su imali u vremenu kad su postavljeni. Pojasevi za spašavanje polako se otapaju, čime se javnost navodi da ponovo obrati pažnju na njih. Naslov rada dolazi iz popularne fraze koja se koristi i u dečjim igrama i kao poštapalica u govoru – „Puj Spas za sve nas“.

Dolaskom u Poreč Nikola Džafo napravio je i svoju akciju susreta, „Nakon 40 godina – Sarajevo 1977, Poreč 2017“, u kojoj se, nakon četiri decenije, susreo sa Silviom Labinjanom, prijateljem iz razdoblja služenja obaveznog vojnog roka u Jugoslavenskoj narodnoj armiji. Susret je pratila jednodnevna izložba dokumentacije.

Nakon umetnika Kena Fridmena, Miroslava Pavlovića i Nikole Džafa, u Valamaru će letovati i umetnica s berlinskom adresom, Tanja Ostojić, koja u svojim radovima komentariše odnos Zapada i Evrope prema ženama i migrantima. Dolazi i poljski umetnik Jozef Robakovski, koji se od 1960-ih bavi eksperimentalnim filmom, uz konceptualnu fotografiju, instalacije, objekte, crteže. U razvitku koncepta projekta „Umjetnik na odmoru“, koji od 2012. organiziraju Institut za istraživanje avangarde i Kolekcija Marinko Sudac, u saradnji s firmom Valamar Riviera d.d, učestvuje i Boris Buden – jedan od najvažnijih filozofa i teoretičara kulture današnjice, a na projektu su i francuski umetnik Adrien Sina, istoričar umetnosti Ješa Denegri i Sara Vilson iz londonskog Courtauld Institute of Art.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari