Slobodna zona u znaku žena 1

Filmski festival Slobodna zona održaće se od 1. do 6. novembra paralelno u Beogradu, Novom Sadu i Nišu.

Festival će 1. novembra u Sava centru biti svečano otvoren filmskom atrakcijom „Dan oslobođenja“ u režiji Ugisa Oltea i Mortena Travika koji govori o poseti i koncertu Laibacha Pjongjangu za vreme jednog od najvećeg državnog praznika u Severnoj Koreji.

I ove godine Slobodna zona predstaviće publici filmove koji pokreću, preispituju i stavljaju u prvi plan teme o kojima se danas malo govori. Selekcijom dominiraju dokumentarni filmovi, a zanimljivo je da je prisutan veći broj rediteljki i ženskih autorskih projekata u sve tri kategorije (međunarodna, regionalna i 14 plus selekcija) nego prethodnih godina, istaknuto je na jučerašnjoj konferenciji povodom ovog festivala.

U okviru međunarodne selekcije koju je pripremila dugogodišnja selektorka „Slobodne zone“ Branka Pavlović, publika će imati prilike da vidi dva dobitnika nagrada sa Berlinala: igrani film Leto 1993. rediteljke Karle Simon (najbolji film u selekciji Generacija K+ i nagrada glavnog žirija za najbolji debitantski film) i dokumentarac Ja nisam tvoj crnja u režiji Raula Peka, koji je u Berlinu zapamćen po ovacijama (Nagrada publike, Panorama). Na programu su čak tri filma u najužem izboru za Evropsku filmsku nagradu (EFA), dokumentarni film Pričest rediteljke Ane Zamjecke, Leto 1993, u kategoriji evropsko otkriće godine, kao i film Ćambra, Jonasa Karpinjana, nominovan za najbolji igrani film. Dokumentarni mjuzikl Dan oslobođenja, koji će u Beogradu, Nišu i Novom Sadu otvoriti Slobodnu zonu, donosi izuzetan spoj nikada viđenih snimaka sa ulica Pjongjanga kombinovan sa obradama muzičkog klasika „Moje pesme, moji snovi“ i nekih od najvećih hitova kultnog slovenačkog kolektiva Laibach. U specifičnom kontekstu Severne Koreje oni dobijaju na aktuelnosti i snazi. Film je pun humorističkih momenata ali i istinskih uvida članova benda i reditelja Travika o prirodi slobode i (ne)moći ideologije i cenzure.

Novi selektorski tandem – Jelena Maksimović, montažerka, i Ivan Bakrač, reditelj, postarali su se za zanimljiv i bogat regionalni takmičarski program, u okviru kog će biti prikazano 10 dugometražnih i 10 kratkometražnih dokumentarnih, igranih i eksperimentalnih filmova pod nazivom „Ka kolektivnoj nežnosti“. U pitanju su strukturalno i tematski različita ostvarenja koje spaja momenat nežnosti u autorskom pristupu izražen kroz borbu za ravnopravnost i slobodu.
Od dugometražnih filmova ove selekcije ističe se film Alena Drljevića „Muškarci ne plaču“ (BiH), koji je premijerno prikazan na festivalu u Karlovim Varima, gde je osvojio dve nagrade. Ne bi trebalo propustiti ni dugometražni dokumentarni film renomiranog hrvatskog autora Gorana Devića „Buffet željezara“, o zatvaranju bifea koji se nalazi na ulazu jedne od najvećih fabrika gvožđa u istočnoj Evropi. Preciznim opservacijskim pristupom, reditelj prati živote i planove za budućnost vlasnika kafane i njihovih gostiju. Film je prikazan na velikom broju međunarodnih festivala gde je osvojio brojne nagrade. Publika će imati priliku i da pogleda film koji je premijerno prikazan u Lokarnu, Mrtva nacija, uzbudljivi dokumentarni esej-film rumunskog autora Radu Jude-a koji, u poslednjih nekoliko godina, svojom kreativnošću u filmskom jeziku i strukturi iznenađuje i uzbuđuje svetsku publiku.

Film je napravljen od skoro otkrivenih crno-belih fotografija i bavi se antisemitizmom u Rumuniji 30-ih i 40-ih godina. Pored afirmisanih reditelja čiji su filmovi prikazani na prestižnim svetskim festivalima poput Kana, Berlina i Lokarna, publika će imati priliku da upozna mlade i precizne autore koji svojim hrabrim filmskim jezikom polako utiču na svet filma. Među njima su i kratki filmovi koji će imati svoju domaću premijeru na Slobodnoj zoni – Prioritet talentovane mlade rediteljke Jovane Kovanović i Nuspojave Dušana Zorića. Kratki film Prioritet odvija se na periferiji Beograda, a mladi bogati par nalazi onesvešćenog čoveka na ulici i donosi odluku šta će uraditi sa njim. Kroz uzbudljiv mizanscen, u toku samo jednog kadra, rediteljka nam daje okvir kroz koji se osvrćemo na naše društvo u datom trenutku. U filmu Nuspojave Dušan Zorić se bez obzira na svoje godine hvata ukoštac sa kompleksnom temom posledica rata i pitanja seksualnosti na postjugoslovenskim prostorima. Ovaj precizan film koji kulminira desetominutnim seksualnim činom, otvara brojna pitanja ne ostavljajući gledaoca ravnodušnim. Publika će imati priliku da pogleda i film SOA, poetski filmski portret sredovečnog čoveka u očajničkoj borbi sa sredinom kojoj ne pripada. Kroz atmosferu severa Crne Gore i njene moćne pejzaže reditelj i ekipa filma, minimalnim filmskim sredstvima, postižu apsolutni gledalački zanos.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari