Džip - američka ikona 1

Jeep (Džip) je već odavno postao sinonim za bilo koje terensko vozilo, ali sigurno ne slučajno.

Brend je nastao u II svetskom ratu, kao potreba da se američkoj vojsci isporuče vozila za kretanje po svim mogućim terenima. Pri tome su morala da ispunjavaju niz zahteva, ali su pre svega morala da budu dovoljno jeftina i robusna. Uspeh prvog džipa – Willys je bio ogroman, i to u svetskim razmeram. Neke analize su išle toliko daleko u veličanju ovog svestranog vozila, da se čak isticalo da je upravo Willys dobio rat. Jednostavno, mali „džipčić“ je mogao svuda, i to dovoljno brzo, bez obzira na stepen nagiba uspona, vrstu terena i klimatskih uslova.

Džip - američka ikona 2

Tekst: Aleksandar Todorović, urednik najboljiauto.com i testoviautomobila.net

Jeep je sve postavljene zadatke ispunio, i obezbedio sebi odličan imidž. Ubrzo se potom pokazala potreba da se prerađena verzija ovogo popularnog džipa, ponudi i civilima, odnosno automobilskom tržištu, i nova američka ikona je bila rođena.

Američka istorija

Osobenost ove marke automobila je u činjenici da je nastala iz velike nužde, i podatku da je mala fabrika – Bantam Car Company, uspela da stvori vozilo po traženim specifikacijama i ceni u veoma kratkom roku.

Naime, američka vojska je 7. jula 1940. godine raspisala tender za nabavku vozila koja su morala da ispune sledeće uslove:

–  pogon na sva četiri točka

– menjač sa 2 brzine

– držač za mitraljez kalibra 30 mm

– hidraulične kočnice

– motor sa najmanje 4 cilindra

– da postiže brzinu od bar 80 km/h na asfaltnom putu

– da aluminijum nije korišćen za izradu glave motora

– da se motor ne pregreva u otežanim uslovima eksploatacije, i još niz zahteva vezanih za dužinu međuoosovinskog rastojanja, te visinu i težinu vozila, i još nekoliko manje važnih detalja.

Do tada, mala kompanija – Bantam, uspela je da ispuni gotovo sve tražene specifikacije, osim što je konstruisala nešto teže vozilo od traženog, i što nije uspela da u samom startu ispoštuje rokove isporuke.

Kasnije, se proizvodnja ustalila, sa stalnim unapređenjima, u osnovi genijalnog, a pri tome pouzdanog vozila koje je dobrim delom iznelo rat.

Iz jednog koncepta – mnogo modela

Veliki uspeh na ratnom polju je stvorio odličan imidž brendu – Jeep, te je komercijalizacija prvog modela CJ – 2A usledila još krajem 1945. godine. Ratni model je neznatno restilizovan, dobio je veće farove, rezervni točak sa strane i snažnji agregat. Prodavao se pod sloganom – Willys 4 u 1, odnosno reklamirao se kao vozilo za poljoprivrednike, zabavu, putovanja kroz pustinju i nepristupačne planinske predele. Pošto u tom segmentu vozila tada nije imao konkurenciju, uspeh je bio trenutan. Nakon 4 godine usledio je novi model – CJ-3B, sa snažnijim četvorocilindričnim motorom – Hurricane F-Head.  Do 1968. godine, je ukupno proizvedeno 155.494 jedinica ovog modela, što se može smatrati velikim uspehom.

Zbog potreba tržišta, pored modifikovane ratne verzije ultra popularnog Willysa, brend Jeep je uporedo razvijao još 3 linije modela.

Farmerima je ponuđen model, sa većim, otvorenim tovarnim prostorom za prevoz kabastih stvari i sitnije stoke pod nazivom – Willys Jepp Pick Up. Ostvario je trenutan uspeh, a ova koncepcija (pick up) vozila je dan danas veoma popularna u Americi.

Velikim porodicama je bio na raspolaganju – Willys Jepp Station Wagon, sa obiljem prostora i velikim prtljažnikom, i naravno pogonom na sva četiri točka. Ovakav koncept je danas izuzetno popularan, i prihvaćen kako od onih straijih tako i od modernijih, mlađih vozača.

Poslednja linija – Jeepstar, nije imala previše uspeha. Model zamišljen kao džip kabriolet, za zabavu se u početku prodavao solidno. Međutim 60-tih tražnja opada, te je usledio naslednik – Jeepstar Commando, koji je bio potpuni promašaj. Jednostavno, kupaca za ovaj model nije bilo.

Idealan za beg u prirodu

Razlog velikog uspeha brenda Jeep leži u činjenici što je ponudio tržištu nešto novo, a urbanom čoveku okruženim industrijom i zagađenjem bar povremeni beg u prirodu, na planinu, jezero ili farmu. Pogon na sva četiri točka je omogućio da se i u otežanim klimatskim uslovima, po velikom snegu i ledu, bezbedno stigne  na odredište. Pored toga, takav prenos snage je farmerima, i svima onima koji imaju potrebe da nešto vuku u prevoze pružio nove mogućnosti, te je jedan Jeep postao – must have (nužan) svakom poljoprivredniku u Americi.

Džip - američka ikona 3

Priča se ovim ne završava, jer je velika robusnost i pouzdanost ovih vozila brzo ubedila i kupce u velikim gradovima da vredi investirati u veliko i sigurno vozilo. Zaljubljenici u prirodu, lov, ribolov i zimske sprortove su konačno dobili idealno vozilo za svoje potrebe.

Krajem 70-tih, i početkom 80-tih, džipovi postaju prava moda, a ne samo potreba. Prodaja raste, uprkos naftnoj krizi, a modeli poput CJ-7 sa V8 motorom i legendarnog Cherokee-ija su predstavljali okosnicu motorizacije širom severnoameričkog kontinenta. U Evropi su ovi automobili takođe bili traženi, ali samo od onih sa debljim džepom, pre svega zbog svoje velike potrošnje.

Nudili su dovoljno komfora i za napornija, duža putovanja, dosta dobre performanse i prijatno nizak nivo buke (Cherokee). Zbog svojih osobina, postali su pravi „tegljači“, i to ne samo velikih prikolica, već i glisera te manjih jahti.

Dakle, jednom rečju – automobili za sve i svakog.

Grand Cherokee, Liberty, Wrangler

Bez obzira na radikalno odstupanje od prvobitnog koncepta, kada je pre svega u pitanju namena i dizajn vozila, Jeep je ostao dosledan svojoj filozofiji – proizvodnjom bezkompromisnih „pravih“ terenaca, sa pogonom na sva četiri točka. Čak i danas, Jeep u ponudi nema ni jedan SUV model, uprkos evidentnom trendu pomeranja težišta sa spartanskog i robusnog ka luksuznom i lepom, sa tendencijom da terenci pre svega izgledaju moćno, a njihova upotebljivost na teškim terenima postaje sve više sporedna.

Ipak, za one koji žele „pravi“ džip, za beg u prirodu ili bilo gde drugde, na raspolaganju je pre svega Wrangler, model izuzetnih mogućnosti, skromne opreme, tradicionalnog dizajna, sa tvrdim ili mekim krovom, čijim se skidanjem pretvara u pravi automobil za zabavu, na plaži ili planini. Motorizaciju čine dva izvrsna motora, od 4 i 6 cilindara, radnih zapremina od 2.4 i 4.0 litra. Sa onim jačim od 177 KS, do stotke stiže za odličnih 9,4 sekundi, i postiže maksimlanu brzinu od samo 174 km/h, zbog loše aerodinamike. Ipak, ovaj automobil nije ni pravljen za dosadne auto-puteve, već za borbu sa prirodom, čak i onda kada ona pokazuje svoje divlje lice. Wrangler je pravi džip za one avanturističkog duha, koji pre svega cene upotrebljivost, pouzdanost i robusnost jednog vozila, koji pri svemu tome ima dovoljno duha, onog prvog – malog Willysa.

Grand Cherokee je sve to, ali u većem, luksuznijem i pre svega udobnijem pakovanju. Ovaj model je već dugi niz godina simbol bogatstva i pokazatelj dobrog imućnog stanja. Naravno, ima i onih koji ovaj model biraju pre svega iz želje da dobiju u jednom automobilu komfor limuzine i „off roud“ mogućnosti najboljih terenaca na svetu po koliko-toliko razumnoj ceni od 38.000 evra pa naviše, sve u zavisnosti od izbora motora i naravno opreme, koja je već u samom startu poprilično bogata. Sa najsnažnijim (258 KS) od 3 moguća agregata, do brzine od 100 km/h iz mesta mirovanja stiže za 7,9 sekundi, i uspeva da dohvati „magičnu“ brzinu od 200 km/h.

Nešto između, ili prava „zlatna sredina“ između ova dva modela je upravo – Liberty. Model, koji je nasledio kod nas dobro poznati Cherokee. Nudi optimalan spoj luksuza i robusnosti, i osnovni redni četvorocilndrični motor od 2.4 litra i 150 „metalnih konja“ za borbu sa prirodom, ali i ljudima, onda kada ustreba. Dovoljno je bezbedan, udoban i brz, ali u isto vreme i dovoljno lak za vožnju. Prosto, idealan je svakog ko želi upotrebljiv, svetran automobil, a pri tome mu ne smeta što nema sjajnu zvezdu na nosu. Uostalom, brend Jeep je sada u sastavu moćnog DaimlerChrysler giganta, zajedno sa Dodgom i moćnim Mercedesom, a takvo društo je trebalo zaslužiti, zar ne?

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari