Kako da vam motor duže traje 1Motor Opel Astra G

Kvalitet motornog ulja,kao i filtera i njegova redovna zamena od primarnog su značaja za dugovečnost motora. Motorno ulje je kod atmosferskih motora u kontaktu s temperaturama višim od 300°C, a kod agregata sa turbo punjačem – i preko 500°C.

Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.net

Želja svakog novopečenog vlasnika automobila jeste da „srce“, odnosno motor njegovog ljubimca, pređe što veću kilometražu pre generalnog remonta. Mnogi ne znaju da već prvih mesec dana pogrešne razrade motora može znatno smanjiti život agregatu, te da se navike većine srpskih vozača katastrofalno odražavaju po zdravlje agregata. Da li ste sigurni da znate sve o motorima sa unutrašnjim sagorevanjem? Možda će vam ovaj tekst pomoći da proverite i dopunite svoje znanje? Proizvođači automobila tvrde da razrada nije ni potrebna, ali to nije baš u potpunosti tačno. U Evropi se automobili menjaju na četiri godine, ali u Srbiji se kupuje nov auto da traje 10 godina. Ako zaista želite da vam motor traje 10 godina itekako morate da se potrudite oko njega.

Motor uvek troši ulje

Velika je zabluda, i najveća zabluda među srpskim vozačima da im motor ne troši ulje. To je prosto nemoguće. Moguće je da im nivo ulja u karteru bude uvek na maksimumu od zamene do zamene, ali to je zato što mala količina (a ponekad i veća) goriva ulazi u karter. Neka umerena potrošnja ulja takođe nije za uzbunu, neki motori su projektovani da troše više ulja. Znajte da potrošnja ulja itekako zavisi od toga kako auto vozite, kao uostalom i potrošnja goriva. Gas do poda u trajanju od 4h neće samo podići potrošnju goriva na preko 15 litara na 100 km (čak i kod nekih dizelaša), već će potrošiti i dosta ulja. Mislite o tome.

Životni vek motor itekako zavisi i od izbora servisa, ali i od toga da li sipate gorivo u Srbiji (najgore koje postoji u ovom trenutku na Balkanu, zahvalite se NIS-ovoj rafineriji i ruskoj tehnologiji) ili van nje.

Turbo punjač se vrti i do 250.000 o./min. zbog čega je, nakon parkiranja, potrebno ostaviti motor da radi još pola minuta na praznom hodu, kako ne bi došlo do „toplotnog šoka“, odnosno oštećenja ležajeva i vratila. Isto tako, agregati sa turbo punjačima su veoma osetljivi na turiranje hladnog agregata, jer je potrebno izvesno vreme da se postigne optimalno podmazivanje. Motorno ulje je kod atmosferskih motora u kontaktu s temperaturama višim od 300°C, a kod agregata sa turbo punjačem – i preko 500°C.

Motori sa unutrašnjim sagorevanjem rade na principu pretvaranja hemijske energije (goriva) u toplotnu. Najefikasniji motori pretvaraju tek oko 30% toplotne energije u mehanički rad, i to u idealnim uslovima i na potrebnoj radnoj temperaturi. Dostizanje radne temperature ne traje dugo, pa ravnomerno opterećivanje agregata u tom intervalu od nekoliko minuta predstavlja jednu od tajni dugovečnog života motora. Ključ dobrog i dugog radnog veka agregata jeste u efikasnom podmazivanju, koje je najkritičnije u prvim minutima rada motora. Uloga i kvalitet ulja veoma su važni, jer se sa uljem smanjuju trenja i trošenja pokretnih delova motora. Veoma je važno i da u kružni tok ulja pod pritiskom ne dospeju nečistoće, metalne čestice i produkti sagorevanja, koji bi trebalo da ostanu na filteru ulja, a koji uvek treba menjati sa zamenom ulja.

Neki naši vozači nepotrebno štede na ovim filterima, menjajući ih tek pri svakoj drugoj zameni ulja, što u mnogome skraćuje vek motora, posebno ukoliko sagorevate gorivo lošeg kvaliteta. Zaprljani filter ulja smanjuje pritisak ulja i povećava opterećenje uljne pumpe. Zbog toga uvek treba birati izuzetno kvalitetna motorna ulja, posebno ako imate motor sa turbo punjačem, koji traži izuzetno efikasno podmazivanje. Motorna ulja su derivati baznih ulja i raznih dodataka – aditiva, koje nije potrebno sipati ukoliko ste odabrali polusintetičko ili sintetičko ulje, budući da su ova ulja visokorafinisana. Sintetička ulja imaju bolja svojstva i zato pružaju mnogo bolje podmazivanje motora, jer predstavljaju kombinaciju laganih i otpornih ugljovodonika, dobijenih hemijskom sintezom.

Nov motor ipak traži postepenu razradu

Nov agregat traži umereno doziranje gasa u prvih 2.000 km. U prvih mesec dana vožnje ne smete previše opterećivati pokretne delove motora, jer je za njihovu razradu potrebno određeno vreme. Dok novi motor radi, zbog trenja dolazi do brušenja kliznih površina i taloženja metalnih nečistoća u ulju. Zato većina proizvođača automobila u motor sipa takozvano „ulje za razrađivanje“, koje se posle relativno kratkog intervala zamenjuje standardnim uljem, svakako nakon ispiranja motora.

U toku razrade motora, obrtaji radilice ne smeju preći polovinu maksimalnih mogućih obrtaja. Ukoliko je crveno polje na obrtomeru na 6,500 o./min., u prvih 2.000 km vožnje nemojte opterećivati motor sa više od 3.300 o./min., posebno ne na duži vremenski period. Ako u periodu razrade agregata konstantno „terate“ motor na visoke obrtaje, znatno ćete mu smanjiti životni vek. Naravno, bez obzira na to da li imate nov ili islužen motor, redovno proveravajte nivo ulja u karteru, jer je to od presudne važnosti za dug život vašeg agregata. Ako smatrate da nije potrebno da razrađujete nov motor, i verujete prodavcu automobila koji to tvrdi, vi odmah gas do daske kod god startujete motor.

Kako da vam motor duže traje 2

Моtor NISSAN X Trail

Hladan start znatno skraćuje vek agregata

Ukoliko često startujete motor zbog kratkih relacija u gradu, obavezno skratite interval zamene ulja. Imajte na umu da samo jedan hladan start troši motor kao 15 sati rada na optimalnoj radnoj temperaturi. Ulja niskog viskoziteta bolje podmazuju motor kod nižih temperatura i omogućuju brže postizanje radne temperature. Sa uljem gradacije 15W – 40 motor se zagreva nakon 25 km, a sa 10W – 40 upola kraće. Izbegavajte vožnju u zimskim uslovima, jer tada motoru treba mnogo više vremena da postigne radnu temperaturu. Takođe zaobiđite vožnje na kratkim relacijama, jer one najviše skraćuju životni vek agregata. Ukoliko ste primorani da svakodnevno vozite automobil u gradu, gde dominira režim „stani-kreni“ vožnje, slobodno skratite interval zamene ulja.

Druga krajnost su vlasnici automobila koji retko voze i godišnje prelaze samo koju hiljadu kilometara. Oni zbog toga često smatraju da nije nužno da menjaju ulje svake godine, u čemu veoma greše: sve i da je automobil stajao godinu dana bez ijednog pređenog kilometra, ulje je izgubilo potreban viskozitet i treba ga promeniti.

Filter za vazduh je takođe veoma bitan i treba ga menjati čim se zaprlja. Naši vozači mnogo greše jer ga čiste, na primer, komprimovanim vazduhom, čime se nečistoće utiskuju dublje u filter. Zbog toga motor ne može pravilo da „diše“, što se negativno odražava na potrošnju, a još više na vek motora.

Zoran Kastratović tvrdi: Visoki obrtaji skraćuju život motoru

Životni vek motora u velikoj meri zavisi od težine vaše noge na gasu.Tečna vožnja produžava vek motoru, a pored toga trošite i manje goriva. Najvažnije od svega jeste da pratite tok vožnje i vozite prosečnom brzinom, odnosno – da pratite ritam koji nameću drugi vozači. Uvek koristite zalet: mnogo je bolje, odnosno štedljivije, da ubrzate automobil na ravnoj deonici puta pre početka uspona, kako bi vas „pogurala“ inercija i da biste izbegli da poterate motor u visoke obrtaje. Veoma je važno da vredno menjate stepene prenosa naviše, najkasnije na „završetku obrtnog momenta“. Kod benzinskih agregata je to oko 4.000 o./min. radilice, a kod dizelaša se maksimalna sila isporučuje na oko 2.000 o./min. Zato već preko 2.500 o./min. odaberite viši stepen prenosa. Imajte na umu da visoki obrtaji naprežu motor i da su nagla ubrzavanja štetna, kao i teranje obrtaja radilice u crveno polje na obrtomeru.

Dr Gradimir Danon:

Kako da vam pneumatici duže traju

Pneumatici ne traju koliko i automobili. Za desetak godina, koliko se isti automobil obično vozi, bar jednom – a nekad i dva puta – bili smo da u situaciji da nabavimo nove pneumatike. Koliko će pneumatici trajati zavisi od mnogo faktora, ali najviše od vas samih. Iznenadićete se koliko oni mogu biti trajni i pouzdani ukoliko im se posveti bar malo pažnje.

Briga počinje od nabavke. Novi pneumatici moraju odgovarati vašem automobilu i vašem temperamentu. Obavezno moraju biti uravnoteženi i propisno napumpani. Takođe ne zaboravite da stavite kapice na ventile. Vazduh „curi“ iz pneumatika i kada nisu probušeni. Stoga bar jednom u dve nedelje proverite pritisak vazduha, i to dok su pneumatici „hladni“. Niži pritisak od propisanog može skratiti vek vašeg pneumatika i za 20%.

Guma od koje su pneumatici izrađeni ne voli sunce. Smetaju joj i visoke temperature i zračenje. Ostavite vaš auto leti u hladu: prijaće pneumaticima, ali i vama. Pneumatici ne vole ulje, masti i hemikalije. Ne vole ni ivičnjake, rupe, kamenje i druge stvari sa kojima se često možete sresti na ulici ili putu. Što se više potrudite da pneumatike sačuvate od spomenutih „napasti“, to će njihov vek biti duži, a vaša vožnja bezbednija i komfornija.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari