Koji auto kupiti za 1.000 evra? 1

Kupovina automobila za 1.000€ je uglavnom prava noćna mora. Izbor je veliki. Trebaće vam jako mnogo vremena da pronađete auto koji nije za generalni remont.

Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik sajtova Najboljiauto.com i Testoviautomobila.net

Pitanje: Poštovani g.Todoroviću čitam sve vaše tekstove i vaši saveti su prilikom izbora polovnog ili novog automobila izuzetno korisni. Ja sam naveo moje favorite a vi mi ukažite na pojedine sličnosti i razlike kao i vaš savet šta je najbolje.

Meni je važno da auto malo troši, jer prelazimo 30.000 km godišnje (auto će voziti i moja devojka). Imam utisak da svi oko mene voze kao ludi i da kod nas vozači veoma slabo poštuju propise, pa bi želeo da kupim što je moguće bezbedniji automobil. Pored toga želim da auto bude maksimalno stabilan i upravljiv i da ima što bolje kočnice. Koji je auto najpogodniji za mene i moju devojku koja je početnik? Prodao sam Jugo 45 nedavno, imao je ugrađeni gas, koji mi je stalno pravio probleme. I ja i devojka radimo na crno, nismo kreditno sposobni. Odvojili smo 1.000 € za auto, i 200 € za servis. Dakle koji mi auto preporučujete?

Ime i prezime: Ivan Ilić,
Šta trenutno vozite?: Prodao sam Jugo
Između kojih se automobila dvoumite?: Peugeot 106 1.5 D, Saxo 1.5D, Clio II 1.5 dCi
Gde ste čuli za moj sajt?: Preporuka prijatelja
Koliko kilometara godišnje prelazite?: oko 30.000 km

Odgovara Aleksandar Todorović: Neki automobile dele po klasama, oni drugi, racionalniji po cenama, ali ima i onih koji upoređuju samo modele sličnih performansi. Clio II po dimenzijama pripada B segmentu, kao i Citroen Saxo, odnosno Peugeot 106, ali je i primetno savremeniji automobil. Kada uporedimo dizel agregate navedenih modela, mnogo je moderniji, snažniji i elastičniji onaj Renaultov. Ali je on skuplji za održavanje.

U Saxo i Peugeot 106, ugrađivao se još tada zastareli, atmosferski dizelaš od 1,5 litara i 55 KS, koji je prilično napregnut. Slabašni motor raspolaže sa samo 95 Nm obrtnog momenta, i to tek na 2.250 o/min, tako da je više nego nužno birati pravi stepen prenosa prilikom preticanja. Slaba elastičnost agregata ima za posledicu činjenicu da na ubrzanja u petom stepenu prenosa valja zaboraviti, i da je potrebno zaista veliki zalet da bi se dohvatila maksimalna brzina od 157 km/h. Sa ovim motorom, francuzi do brzine od 100 km/h iz mesta mirovanja stižu za 19,0 sekundi, što je jedva malo bolje od Juga 45.

Koji auto kupiti za 1.000 evra? 2

Preko slabih performansi, mnogi vozači ipak olako prelaze, a sve zarad niske potrošnje od 6,5 litara evro dizela. Na kraju, održavanje ovih modela nije skupo, a rezervnih delova uglavnom ima, međutim od ovog agregata ne treba očekivati rekordne kilometraže.

Renaultov dizelaš 1.5 dCi je moderni common-rail, koji zahvaljujući turbini i direktnom ubrizgavanju goriva u cilindre ima mnogo bolji odziv na gas, i raspolaže sa maksimalnim obrtnim momentom od 165 Nm pri 2.000 o./min, u najslabijoj verziji od 65 KS, koja je kod nas dominantna.

Zbog toga su, međuubrzanja ovog Clia mnogo bolja, a iz mesta do stotke stiže za prihvatljivih 15,0 sekundi. Ukoliko ste pomislili da zbog boljih performansi, Clio II 1.5 dCi troši više od gore navedenih modela, grdno ste se prevarili, jer ovaj Renaultov motor u proseku troši 6,0 litara dizela. Moderna tehnologija dakle, ne oduševljava samo one koji cene brzu vožnju, već i one koji godišnje prelaze mnogo kilometara.

Želim da vam skrenem pažnju na činjenicu da Clio II ima mnogo črvšču karoseriju od Citroena, odnosno Peugeota. Na proverenom EuroNCAP kreš testu, Clio II je osvojio 4 zvezdice i 26 poena, a Saxo tačno upola manje, dakle 2 zvezdice i 13 poena. Za 106-icu važi isto što i za Citroen, jer su napravljeni na istoj platformi, stim što se Peugeotu mora priznati da ima nešto bolje kočnice. To pokazuju u precizna merenja.

Renault je ubedljiv i kada je u pitanju zaustavni put, a u krivinama kasnije podupravlja od Citroena i Peugeota. To se tako ne čini za upravljačem, koji je precizniji kod 106-ice i Saxa.

Iz ovoga nemojte pomisliti, da je 106-ica nestabilna, ili neupravljiva, jer ona to nije, ali jednostavno, ovaj model ne može da se poredi sa tehnološki naprednijim automobilima.

Kad je reč o emocijama, u ovom poređenju niko ne može ostati ravnodušan na odličan dizajn 106-ice ili Citroena Saxo, dok Clio II izgledom retko koga oduševljava. Uostalom to je stvar ukusa, ali treba priznati da su ovi francuski automobil oplemenjeni mekšim ogibljenjem od nemačke konkurencije, i da ih je ugodno voziti čak i našim putevima.

Clio II jeste malo skuplji, ali predstavlja jedan od najboljih izbora za duža putovanja u B segmentu, pre svega zbog dobre ponude prostora i solidne zvučne izolacije. Ovaj Renault ničim ne oduševljava na prvi pogled, ali imajte na umu da se radi o dobro izbalansiranom automobilu, koji nudi dobar kompromis.

Dakle, ukoliko najbezbezbedniji i najmoderniji automobil, izbor je Clio II, koji pored gore navedenih atributa brže pronalazi novog kupca. Bilo kako bilo, ovi modeli ne spadaju baš u najkvalitetnije modele u klasi, ali koštaju u proseku manje od nemačke konkurencije, a nude bar malo više šarma.

Renault Clio II nije pouzdan kao nemački i japanski automobil, ali ako je dobro odžavan, nemojte ga zaobići. Zapravo imate jako malo novca, i kupite onaj auto koji je u najboljem stanju.

Najslabije tačke su mu oslanjanje i elektrika. Clio sa automatskim menjačem zaobiđete u širokom luku. Benzinci 1.2 i 1.4 16V su jeftiniji za održavanje od modernog 1.5 dCi motora, ali nisu ni oni bez mana.

Bobina benzinskih motora je sklona kvarovima. Clio 2 1.2 16v ima često problema sa zupčastim kaišem, pa ga odmah po kupovini morate zameniti, zajedno sa svim španerima.

Preporučuje se menjanje zupčastog kaiša pre pređenih 40 000 km maksimalno ili 5 godina. Ako vam kaiš pukne pokriviće vam ventile, a popravka je onda papreno skupa.

Na modelima proizvedenim između aprila 2001. do novembra 2003., javljao se kvara na bobinama (jedna bobina po cilindru). Hitna zamena. Tipičan problem Renaulta sa benzinskim motorom.

Koji auto kupiti za 1.000 evra? 3

Clio 1.4 i 1.6 sa 16 ventila često prijavljuje grešku senzora protoka vazduha. Obratite pažnju da li svetli neka lampica na instrument tabli.

Kod 1.5 dCi motora stradaju nosači motora i stvaraju buku i trazanje. Na modelima proizvedenim do januara 2002., rizik od unutrašnjeg oštećenja pumpe ubrizgavanja. Stvara gvozdene opiljke, koji se kreće kroz sistem visokog pritiska ubrizgavanja i na brizgaljke (oštećenje bez mogućnosti opravke), ili na motoru, gde mogu da izazovu dalja oštećenja. Uzrokovana lošom obradom pumpe za ubrizgavanje.

Rešenje je zamena pumpe visokog pritiska, creva i dizni ubrizgavanja. To će vas koštati više nego ceo auto.

Clio 2 1.5 dCi. Postoji rizik od oštećenja na zupčastom kaišu (do juna 2002.). Elektro podizači su bučni i često se kvare, baš kao i klima uređaj.Otkazivanje kompresora klime modela sa 1.5 dCi sa klimom do maja 2002. Pre kupovine proverite da li je kompresor zamenjen.Kod dizel motora 1,9 dolazi do problema sa kablom na pedali za gas.

Kvar EGR ventila su uobičajene kod modela 1.5 dCi. Motor brisača vetrobrana je potencialni problem. Kočnice se brzo troše i korodiraju.

Relej četiri žmigavca takođe često otkazuje.Kod modela sa troja vrata, često dolazi do grešaka u podizanje i spuštanje prozora. Prozori se nepravilno zatvore.Kvar u sistemu centralnog zaključavanja (modeli do februara 2003).

Kada bih ja kupovao, odlučio bih se za Renaultovu tehniku, ali bih uvek priznao da Saxo i Peugeot 106 nude više zabave za volanom, doduše sa nekim jačim, benzinskim agregatima. Kad smo već kod njih, znajte da je motor od 1.4 litara odličan, dugovečan, I pouzdan. Pre kupovine svaki automobil odvezite u servis, dogovorite se sa vlasnikom servisa da vam napravi neki popust, jer će vam trebati mnogo vremema dok nađete auto sa motorom koji nije za generalni remont. Obavezno napravite probnu vožnju, i to ne samo u gradu. U celoj ovoj priči, još važnije od izbora modela, je da kupite automobil koji je redovno servirisan, i sa naravno urednim papirima! Ako je automobil uredno registrovan to ne znači i da je legalan. Proverite da li broj šasije u papirima odgovora onom na karoseriji.

Iako mnogo vozite, moj vam je savet da kupite benzinca. Ono što je glavni problem kod Peugeot 106 je trap. Prilikom probne vožnje isključite muziku, i vozite ga i po lošijim putevima (njih u Srbiji nije teško naći) obratite pažnju da li dopiru neki čudni zvuci, i da li auto drži pravac ako nakratko pustite volan. Zupčasti kaiš se menja na 80.000 kilometara, a zadnji kočioni cilindar često pravi probleme.

Kvačila nisu najotpornija, a obzirom da je ovo omiljeni automobil kod dama i početnika, dobro proverite da li je lamela počela da proklizava, naravno na nekoj uzbrdici. Prostor oko motora treba da bude čist, a ako primetite negde tragove ulja ili rashladne tečnosti, odustanite od kupovine. Ako je motor opran, odnosno ako izgleda kao da je sada izašao iz fabrike, moguće je da prodavac nešto krije. Ponuda 106-ica je velika, pa možete da birate. Kad nađete suv motor, koji nije opran nekoliko godina, na pravom ste putu. Sve ovo važi i za Citroen Saxo.

Detaljniji odgovor, analizu poslao sam gospodinu Iliću. Svako od vas ima neke svoje afinitete i zahteve od automobila, pa vam ovaj odgovor može biti samo uvod u rešenje vaših dilema. Ja upoređujem automobile iz vašeg ugla gledanja, zato se potrudite da napišete što je moguće detaljnije pitanje.

Pitanja šaljite na www.najboljiauto.com ili u komentarima ispod tekstova na portalu Danas.rs

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari