Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Testoviautomobila.rs i Testoviautomobila.net

Pitanje: Poštovani g. Todoroviću, sa uživanjem čitam Vaše tekstove i imam puno poverenje u Vaš sud. Planiram da kupim nov auto. Iako dozvolu imam već godinama, vozačkog iskustva gotovo da nemam. Živim u centru grada gde je problem naći mesto za parkiranje i gotovo uvek to je mesto za bočno parkiranje.

Poslednjih godinu dana vozila sam Seat Ibizu TSI 1.2. Style, ali nisam bila zadovoljna potrošnjom, cenom servisa/delova i gabaritima / dužinom vozila (problem sa parkiranjem).

Godišnje prelazim malo, manje od 10.000km, vozilo koristim sama /eventualno 1-2 saputnika/. Potrebno mi je lagano, upravljivo vozilo sa 4/5 vrata; pre svega za gradsku ali i vožnju van grada /povremena putovanja/; precizan menjač /mogućnost ubacivanja u pogrešnu brzinu svedena na minimum/; manja potrošnja; povoljno održavanje /cena servisa, delova/; manje zahtevan auto za parkiranje; prihvatljiv-udoban prostor za putnike na zadnjoj klupi; sa klima uređajem i uobičajenom opremom; do 12.000 EUR.

U opciji su: C1 (model koji trenutno imaju u salonu Citroen, Radnička 4), Volswagen UP (novi model koji se očekuje u salonu Porsche Sever na Zrenjanin.putu, jer više nemaju nijedan primerak sa 4/5 vrata), i Toyota Aygo (model koji trenutno imaju u Tojota centru).

Iako nešto gabaritniji pažnju mi je privukao i Volkswagen Polo GP 1.0/55 kW/75 KS. Koje od navedenih vozila najbolje odgovara kriterijumima koje sam navela? Da li eventualno imate neku drugu sugestiju? Molim Vas za konkretan odgovor.Napominjem da sam pročitala Vaše prikaze UP-a i Aygo-a. Potreban mi je konkretan odgovor.

Srdačan pozdrav! Ana Radić.

Odgovara Aleksandar Todorović: Poštovana g.Radić, hvala vam na poverenju. Jako je dobro što ste pročitali moje testove i zaključili da su oni samo „uvod“ u poređenje automobila. Ne postoje dva ista kupca sa istim potrebama. Da ste kojim slučajem ovo pitanje postavili na nekom od foruma, većina vozača u Srbiji bi vas posavetovala da kupite npr. Škodu Rapid ili FIAT Tipo, jer su to limuzine koje se uklapaju u vaš cenovni limit, a ovde posebno mislim na Rapid.

Ali vi želite automobil koji je moguće lako parkirati, okretan, mali auto za vožnju po velikom gradu, kakav je Beograd.

Imate puno sreće, jer danas su automobili A segmenta sazreli i nude stabilnost većih i žednijih automobila: potrošnja ne zavisi samo od ekonomičnosti motora, već i od mase automobila. Isti motor u manjem (lakšem) automobilu u gradskim uslovima troši manje. Na otvorenom putu, ta razlika je mnogo manja, zapravo, na brzinama primerenim autoputu mnogo je važnija aerodinamika vozila.

Automobili između kojih se dvoumite spadaju u najbolje u svojoj klasi. Citroën C1 je isto što i Toyota Aygo, zapravo, ova dva modela dele preko 95% komponenti. To je zapravo Toyota, ali je Peugeot, odnosno Citroën, modifikovao karoseriju. Ti automobili se čak i proizvode u istoj fabrici, u Češkoj.

Ako niste bili zadovoljni gabaritima Ibize, nećete biti zadovoljni ni dužinom VW Pola, jer oba ova modela su oko četiri metra. Sa dužinom od 3,75 m, Toyota Yaris je najmanji auto u B segmentu, ali ovaj model nudi najviše mesta u putničkom prostoru. Pitate se verovatno kakvom su magijom Japanci ovo uspeli, ali tajne nema: spakovali su motor u duplo manji motorni prostor od konkurencije, a pošto su u Toyoti pravi virtuozi kada je ergonomija malih automobila u pitanju, onda najbolja ponuda prostora u B segmentu ne treba puno da vas čudi. Osim toga, Yaris ima i manji prečnik okretanja od VW Pola i nižu potrošnju, ako poredimo Yaris 1.0 sa 69 KS i Polo sa 75 KS. Iako prelazite malo kilometara, znajte da je Toyota osetno kvalitetnija i pouzdanija, a da su joj rezervni delovi, oni originalni, i do 50% jeftiniji od delova za VW Polo. Kod VW-a jako ljuti što su ovlašćeni servisi papreno skupi, te radni sad može koštati i do dva puta više nego u nekim Renaultovim i Toyotinim servisima.

Moram da vam preporučim Toyota Centar, jer je taj diler u vlasništvu Toyote Tokio, dakle, pod direktnom kontrolom matične fabrike, a pretpostavljam da znate šta to znači za kvalitet usluge. Drugim rečima, Yaris, ali i Aygo, osetno su jeftiniji za održavanje od Ibize i Pola, a pritom i bolje drže vrednost. Još je jedna stvar na strani Toyote, a to je činjenica da se modeli ove marke jako retko kradu. VW-ovi automobili su na vrhu liste svim „pozajmljivačima“ automobila.

Propustili ste da uvrstite jedan genijalan automobil u uži izbor, a tu mislim na Renault Twingo. Gotovo isti automobil nudi i Smart – dele sve, od platforme, preko motora i menjača, s tim da je Smart malo skuplji. Problem sa Twingom je što je rasprodat u Beogradu, pa biste eventualno mogli da probate kod nekog drugog dilera. Vreme čekanja je 90 dana, ali vredi čekati ovaj automobil. Pitate se zašto?

Renault je sa Mercedesom (da, dobro ste pročitali – Smart je Mercedesov brend) konstruisao jedan jako zanimljiv automobil – mali-veliki automobil Twingo. On dolazi samo u verzijama sa petoro vrata i ima pogon preko zadnjih točkova. Osim što je zbog toga zabavan za vožnju, posebno sa turbo benzincem od 90 KS (skuplji je za 700 € od osnovnog 1,0-litarskog agregata, koji je na momente prilično lenj i slabašan), ima i manji prečnik okretanja, jer nema pogona preko prednjih točkova, pa se isti mogu zakrenuti pod većim uglom, a to znači manji prečnik okretanja. Twingo je i veoma okretan, dinamičan i, što je vama veoma važno, pregledan! Sedi se blago povišeno, što neobično prija vozačima koji su niži od 170 cm.

Niste mi naveli svoju težinu i visinu. Ako ste teški preko 80 kg i imate više od 175 cm moram odmah da vam skrenem pažnju da ćete u VW UP!-u naći idealnu poziciju za volanom, a potom u Toyoti Yaris. Na dnu su Aygo, odnosno C1, a između njih je Twingo po širini i udobnosti, tj. ergonomiji sedišta.

Ukoliko ste visoki npr. 165 cm i imate oko 50 kg, vama ćete idealnu ergonomiju ponuditi Aygo i Yaris, ali i Twingo.

VW Polo 1.0 je veoma dobar automobil, koji ima najprecizniji menjač od pobrojanih modela i najbolje se ponaša na brzinama od preko 160 km/h. Istina, sa motorom od 75 KS brzina od 160 km/h nije baš tako lako dostižna. Toyota Yaris treće, aktuelne generacije se takođe jako dobro ponaša na brzinama preko 160 km/h, ali za tako nešto je potrebno da odaberete snažniju verziju od 1,3 litra, koja u proseku troši kao vaš 1.2 TSI motor. Ako želite nižu potrošnju u gradu za oko 1,5 litar, kupite Aygo 1.0, a za 1,0 litar Yaris 1.0. Twingo sa oba svoja motora u ponudi troši za oko 1,5 litara manje od vaše Ibize, ali imajte na umu da su to lakši automobili.

Toyotini menjači su sve bolji i bolji. Veoma su precizni i imaju kratke hodove. Baš morate da se potrudite da gurnete menjač u pogrešnu brzinu, recimo u petu umesto u treću, ali samo ako ste „talentovani“. Ručica menjača kod Pola bolje klizi, i iako ima nešto duže hodove, lepše i sigurnije ulazi u brzine. Osim toga, ručica menjača kod Pola nekako najbolje leži u ruci, bar meni, mada je to subjektivan osećaj – ima utisak da je ručica menjača kod Toyota savršena za žensku ruku.

Znajte i da Toyota nudi dužu garanciju od čak pet godina, bez ograničenja kilometraže. I da rezimiram: ako veoma brzo vozite, često putujete van zemlje i imate više od 80 kg, odaberite VW UP!. Ako vam je kvalitet najvažniji, a samim tim i pouzdanost, posebno ukoliko kupujete auto za vožnju gradom, odaberite Yaris 1.0. Aygo je takođe dobar izbor, ali za malu doplatu dobijate mnogo sigurniji, bezbedniji i veći automobil – Toyotu Yaris.

Ako želite, mogu vam zakazati test vožnju i, ako budem imao vremena, doći do salona da vas provozam u Toyoti Aygo ili Yarisu, odnosno VW UP!-u. Ako ste se odlučili za UP!, nećete pogrešiti, a najviše ćete pogoditi izborom Twinga, problem je što nisam siguran da li ga neki diler ima registrovanog kao testno vozilo.

Nadam se da ste zadovoljni odgovorom. Srećnu vam kupovinu želim i verujem da sam bio dovoljno direktan, uvek sam zapravo takav. Meni po voznim osobinama najviše odgovora VW UP! – auto je prosto sjajan, ali neke odbija „ružnjikav“ dizajn, što će za posledicu imati otežanu dalju prodaju, posebno što taj auto košta gotovo kao Polo. VW Polo sa motorom od 75 KS ipak ne bih kupovao, kao ni Yaris 1.0, jer je meni snaga motora itekako bitna. Ako kupujete automobil veličine Pola, razmislite i o Cliju IV, Kiji Rio, ali i o FIAT-u Pandi, koja jeste u godinama, ali to je auto koji zavređuje svaku pažnju.

Ovo je skraćena verzija odgovora. Mnogo detaljniji odgovor je poslat na mejl g.Radić.

Pitanja šaljite ovde www.najboljiauto.com pitajte ili u komentarima ispod tekstova na portalu Danas.rs