Nissan Qashqai 1.2 DIG-T X-Tronic 1

Najprodavaniji SUV u Evropi je pred vama. Nissan Qashqai je ujedno jedini japanski automobil u deset najprodavanijih automobila na starom kontinentu. Oni koji vole automatske menjače obožavaće ovaj X-Tronic.

Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.rs.

Avangaradan, atraktivan, kvalitetan, bezbedan, tehnološki napredan, značajno udobniji i štedljiviji od konkurencije, Qashqai II generacije se dobro prodaje čak i u Srbiji. Saznaćete i koje se i mane kriju iza otmenog „odela“ originalnog Nissana. Iako ima radnu zapreminu od 1,2 litra, novi Nissanov turbo benzinac 1.2 DIG-T sa lakoćom nosi ovu karoseriju, a ujedno je izuzetno uglađen, tih i štedljiv. Nissan nije bez razloga konstruisao novi motor, i odustao od Renaultovog agregata 1.2 TCe. Cena je jednako prijatno iznenađenje i startuje već od 18.600 €. Dakle, kupaca za best buy krosover ima, i biće ih u narednom periodu, jer Nissan i dalje ima najbolji model u klasi. Pouzdanost VW-ovog 1.2 TSI motora je miljama daleko od Nissanovog benzinca 1.2 DIG-T. Ali zar je to nešto novo? Japanski automobili su širom sveta poznati po svom kvalitetu. Neki kupci u Srbiji još nisu došli do te informacije, ali polako, ima vremena.

Ergonomija ovog Nissana je evropska, tako da će i krupniji vozači u Srbiji biti više nego zadovoljni. U Nissanovim evropskim tehničkim centrima (NTCE) u Velikoj Britaniji i Španiji kreiran je automobil koji nadilazi standarde klase u svakom pogledu. Prethodna generacija Nissana Qashqai je bila poznata po malom broju kvarova, što su evropski kupci umeli posebno da cene – Qashqai je najprodavaniji japanski automobil u Evropi, iako nije ni najmanji, a ni najjeftniji. Kupci su prepoznali kvalitet i prednosti ovog svestranog vozila, koji se može kupiti i sa pogonom 4×4, ali samo sa najsnažnijim 1.6 DCI motorom od 130 KS, koji su zajedničkim snagama konstruisali inženjeri Renaulta i Nissana. Novi Nissanov turbo benzinac je pun pogodak – idealan pogon za novi Qashqai, njegove vozne osobine i mogućnosti.

Motor 1,2 DIG-T i X-tronic automatski menjač u harmoniji

Ako ste pomislili da je ovaj agregat primereniji nekom lakšem i manjem automobilu, prevarili ste se. Ja sam uživao u linearnom razvoju snage – nema nikakve turbo rupe. Ovaj motor je i dovoljno elastičan, u čemu umnogome pomaže precizni i odlično usklađeni X-tronic menjač koji je brz kad gurnete ručicu menjača ulevo, i sami birati brzine. Samo tada je ostvarena potpuna harminija. Ako ga pustite da sam radi, pomisliće da za upravljačem sedi deka, kojem se nikad nigde ne žuri. Pogađate, ja to nisam mogao dugo da podnesem. Priznajem i performanse su nešto lošije nego kod verzije sa manuelnim menjačem, a potrošnja je veća za oko 1,0 litar goriva. Za one koji ne vole manuelnu transmisiju to je danak, koji na svakom automobilu moraju da plate – ponekad to bude i razlika u potrošnji od 2 ili 3 litra.

Međuubrzanja u trećoj i četvrtoj brzini su odlična i nećete poželeti dizelaša, čak ni kada budete morali uporno da pretičete po regionalnim putevima Srbije. Motor promptno, uvek bez oklevanja, reaguje na dodirivanje papučice gasa, radi jako tiho i uglađeno, bez otpora na visokim obrtajima, a ima i lep zvuk. Da li vam to može ponuditi neki dizelaš? Konačno i ljubitelji benzinskih motora imaju motor sa kojim mogu da se ponose.

Ovaj motor je i veoma štedljiv, a nije ni bučan pri brzinama od oko 150–160 km/h. Motor vuče pristojno već od 1.800 o./min. Ukoliko ste do sada imali automobil sa atmosferskim benzincem od 1,6 litara, bićete više nego oduševljeni performansama ovog motora. Turbo rupa ne postoji, niti bilo kakvo oklevanje kad dodirnete papučicu gasa.

Robustnost i odličan kvalitet Nissana mnogima su dovoljni argumenti da kupe i verziju sa osnovnim motorom (benzincem 1.2 DIG-T) i uživaju, koliko je to moguće, u „samo“ 115 KS ali sa 4 cilindra. Motor od 1,2 litara sa lancem – Nissanove konstrukcije – pruža dobar obrtni moment od 190 Nm pri samo 2.000 o./min. radilice koji je, na moje iznenađenje, i sasvim dovoljan da bi se nosio sa karoserijom teškom 1.320 kilograma zahvaljujući kratko izračunatim prenosnim odnosima, što posebno važi za prva četiri stepena.

Motor jednako pozitivno iznenađuje svojim ravnomernim razvojem snage i tihim radom. Prečnik i hod cilindara su „kvadratni“ 72 x 73,1 mm, a to upućuje na zaključak da su se inženjeri opredeli za brži odziv na dodirivanje papučice gasa. Aerodinamika je sada mnogo bolja i umesto 0,34, sada je Cw samo 0,32. Novi Qashqai mnogo tiše seče vazduh, pa i mnogo manje troši pri brzinama koje su primerene autoputu – razlika u odnosu na stari Qashqai 1,6 je dva litra. Prosečna potrošnja od 6,3 litara na 100 km ne može, a da vas ne obraduje.

Ubrzanje od 0 do 100 km/h je 11,0 sekundi, što je vrlo dobro. Što se obećane maksimalne brzine tiče, jedva sam uspeo da ostvarim realnih 185 km/h u Nemačkoj. Do brzine od 170 km/h stigne pristojno brzo, a ako želite brže od toga, morate biti strpljivi – kazaljka brzinomera će se uputiti ka oznaci za 200 km/h sporo, ali sigurno (nemojte očekivati da do nje i stigne). Najvažnije je da motor bez ikakvog naprezanja održava putnu brzinu od 185 km/h, i mnogo je manje opterećen nego, na primer, turbo dizelaš 1.5 DCI (na toj brzini). Ako često putujete autoputevima, zaboravite na 1.5 DCI, odaberite 1.2 DIG-T, i prisetite se koliko su benzinci rasterećeniji kada vozite brzinama primerenim brzim autoputevima.

Na brzinama većim od 170 km/h u Nissanu nije nepodnošljivo bučno, ali mu ipak najviše prija putna brzina do 170 km/h zbog visine karoserije, koja upravo tada počinje da pravi pomalo zamarajuće šumove. Čemu onda snažniji motor u Qashqaiju?

Vrhunska udobnost i aktivna bezbednost

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T X-Tronic 2

Sedišta su začuđujuće udobna, razlog: potpuno nova sedišta konstruisana su u saradnji sa vrhunskim ortopedima i NASA-om. Modernom utisku o enterijeru doprinose maštoviti kokpit i centralna konzola, kao i atraktivna kombinacija sa automatskim klima uređajem i Connect navigacionim sistemom, koji, između ostalog, objedinjuje Bluetooth, USB i iPad/iPhone konekciju, sa ekranom osetljivim na dodir i Google™ „Send to Car“ tehnologijom. Ova tehnologija omogućava vam da na kućnom računaru odaberete određenu rutu puta, te da je putem interneta prosledite navigaciji u automobilu.

Novi Qashqai je na Euro NCAP kreš testu postavio novi rekord za Nissan u ovoj klasi vozila: osim što je dobio maksimalnih pet zvezdica, čime sada može da se pohvali 90% novih modela, on nudi dobru zaštitu pri bočnom i frontalnom udaru za bukvalno sve delove tela. Pogledajte sliku sa Euro NCAP kreš testa i videćete da su svi delovi lutke obojeni u zeleno.

Šteta je što je Nissan dobio za zaštitu putnika pri udarcu od pozadi (Whiplash protection) skromna 2,4 poena. Vratni pršljenovi su dobro zaštićeni samo putnicima na zadnjem sedištu, pa se nameće zaključak da Nissan ovde može (mora) i bolje.

U odnosu na konkurenciju, Nissan ima napredniju tehnologiju aktivne bezbednosti, koja je jednako važna kao i pasivna bezbednost.

Qashqai ima tri bezbednosna sistema, koji su objedinjeni u takozvanom Nissan Safety Shield – sigurnosnom štitu. Prvi od njih je Blind Sport Warning, koji je zadužen za nadzor mrtvog ugla. On funkcioniše sjajno i izuzetno vam mnogo pomaže u vožnji kroz Srbiju (upozorava vozača treptanjem ikonice u retrovizorima, a zatim i zvučnim signalom).

Lane Departure Warning je sistem koji vam može spasiti život: svaki put kada nagazite belu liniju bez uključenog migavca, ovaj sistem će se oglasiti glasnim zvučnim i vizuelnim upozorenjem – sjajno!

Najzanimljiviji je sistem Moving Object Detection, koji, uz pomoć četiri širokougaone kamere, integrisane na prednjem i zadnjem delu vozila i u bočnim retrovizorima, omogućava da okolinu vozila sagledate iz ptičije perspektive, pod uglom od 360 stepeni. Slobodno možete da se oslonite na sliku nadzornih kamera, koja se prikazuje na centralnom 5,8-inčnom displeju. Treba naglasiti da novi Qashqai serijski ima usavršeni ESP (9. generacije – BESP), koji funkcioniše izvanredno, te pri naglom izbegavanju prepreke na putu spašava živote.

i-Key, dugme za pokretanje motora i komande na upravljaču

Nadzor nad novim Nissanom vrlo je jednostavan zahvaljujući komandama na upravljaču i inteligentnom i-Key sistemu, kojim na pritisak dugmeta otvarate vrata, pokrećete motor i polazite.

Odlična dinamika vožnje.

Modularna platforma CMF (Common Module Family) konstruisana je posebno za drugu generaciju ovog crossovera. Zahvaljujući njoj, Qashqai postavlja nova merila u klasi kada je udobnost u pitanju. Treba pohvaliti i efikasne kočnice ali i ogibljenju koje dobro filtrira neravnine sa puta, vozač ima potpunu kontrolu nad vozilom. Šesti stepen je dovoljno dugačko proračunat, pa je pri 140 km/h broj obrtaja radilice 3000 o./min., što je prilično daleko od crvenog polja na obrtomeru, što znači da ta brzina nije nikakvo opterećenje po motor. Moram da pohvalim i volan koji je brz, precizan i direktan.

Sistem nadzora pritiska u gumama (Tyre Pressure Monitoring System, TPMS) je deo serijske opreme, a upozorava vas ako je pritisak u gumama prenizak. Pravilan pritisak nije samo sigurniji u vožnji, nego i smanjuje potrošnju. Bosch program elektronske kontrole stabilnosti 9. generacije (BESP) nadzire rad kočnica na svakom točku, pa ako pređete granice prianjanja guma, po potrebi smanjuje obrtni moment motora kako bi se zadržala najveća trakcija i pomoglo održavanju smera vozila. Možda treba pomenuti da novi Qashqai ima najbolje kočnice u klasi – pri brzini od 100 km/h do zaustavljanja treba mu samo 36 metara. To ne može ni BMW X1, ni Mercedes, a kamoli VW Tiguan.

Qashqai se odlikuje dobro usklađenim komandama, uz prostor za vozača koji je projektovan za osobe visoke i preko dva metra. Sedišta su dovoljno udobna, i napred i pozadi. Qashqai ne prenosi više verno do putnika svaku neravninu sa puta. Ležeće policajce i visoke ivičnjake savlađuje i dalje bezbolno zahvaljujući točkovima velikog promera (215/60 R 17). Ovaj Nissan konstruisan je tako da u krivinama veoma dugo ostane miran i neutralan, pa ćete uhvatiti sebe da vozite brže od razumnog. Nemojte misliti da je 115 KS previše malo – ovaj Nissan ipak jako dobro ide.

Zadnja sedišta se preklapaju u odnosu 60/40, a kad je suvozačevo sedište pomereno sasvim napred, u prtljažnik možete utovariti predmete duge do 1,8 metara.

Šta ona kaže:

Avanturisti i oni sa dubljim džepom biraće verzije sa pogonom preko svih točkova 4×4, dok će urbaniji vozači, koje put nosi u zagušene gradove i na brze autoputeve, birati verzije sa prednjim pogonom i turbo motorom 1.2 DIG-T po ceni Golfa VII. Qashqai je vuk u jagnjećoj koži – automobil kome sada svi proriču blistavu budućnost! Prvi utisak o njemu je zbunjujući: on nije stvoren da impresionira, ali ni zaplaši svojim izgledom. Drugi utisak, a to je onaj o enterijeru, otkriva da je ovaj automobil stvoren da usluži: sedišta su presvučena kvalitetnim materijalom, mnoštvo korisnih pregrada je inteligentno raspoređeno, a udobnost je uzorna. Konačan utisak, koji stičete kada saznate njegovu cenu, otkriva i to da je Qashqai predviđen da po krajnje razumnoj ceni obezbedi svome vlasniku nekoliko vozila u jednom.

Kome je namenjen ovaj automobil?

On izgleda kao SUV, ide kao kompakt, a opremljen je kao limuzina i ima izuzetno povoljnu cenu u odnosu na ono što nudi. Osim toga, vaša porodica će sa ovim automobilom dobiti najviši mogući nivo bezbednosti, jer je Qashqai na Euro NCAP kreš testu osvojio maksimalnih 5 zvezdica.

Automobilu kome u 21. veku nije potrebna reklama da bi se odlično prodavao, zaslužuje svako poštovanje! Kažu da hrabri pobeđuju, ali Nissanovi inženjeri i stilisti nisu bili samo hrabri, već su umeli da naprave ono što je tržištu nedostajalo – jedan svestrani auto koji će u svakoj situaciji umeti da nađe pravi put. Novi Qashqai je pogodak u centar i prava elementarna nepogoda za konkurenciju. Cenu drži bolje od VW-ovih automobila, a krade se neuporedivo manje, polisa kasko osiguranja je zato skoro duplo niža nego za VW Tiguan.

Prednosti: Vrhunska finalna obrada. Dopadljiv, evropski dizajn koji će bar još dugo biti u skladu sa novim trendovima. Odličan, štedljiv i uglađen 1.2 DIG-T turbo motor od 115 KS, koji je dovoljno elastičan i snažan za autoput. Ogibljenje zaslužuje čistu desetku – pravi kompromis između sportskog i udobnog oslanjanja . Odlična ponuda prostora, mesta ima puno i na zadnjem sedištu. Pristojno veliki prtljažnik od 430 litara možete povećati na odličnih 1.600 litara obaranjem zadnje klupe. Već je srednji paket opreme Acenta veoma bogat. Konkurentna cena, umerene cene servisa. Dobra bezbednost. Jako malo zamara na dužim putovanjima. Moćni farovi nude širok i dubok snop. Dobar kvalitet audio uređaja. Genijalno I-Kay dugme. Napredni ESP devete generacije (BESP). Veoma efikasan Start – Stop sistem. Najefikasnije kočnice u klasi (pri brzini od 100 km/h do zaustavljanja pređe samo 35,5 m). Dobro drži cenu. Laka i brza dalja preprodaja. Dobar imidž brenda Nissan.

Mane: Preglednost je slabija nego na starom modelu (doplatite za kameru): veliki C stub, i prilično veliki A stub neiskusne vozače će zamarati. Veliki šum od vetra pri brzinama preko 170 km/h. Šteta je što je Nissan dobio za zaštitu putnika pri udarcu od pozadi (Whiplash protection) skromna 2,4 poena. Vratni pršljenovi su dobro zaštićeni samo putnicima na zadnjem sedištu, pa se nameće zaključak da Nissan ovde može (mora) i bolje. U gradu troši više od dizelaša, u proseku potrošnja uvek prelazi 7,0 litara. Menjač je brz samo ako manuelno menjate brzine – automatsko prebacivaje je sporo. Nosivost je najmanja u klasi samo 450 kg. osim toga, utovarne mogućnosti ovog krosovera nisu impresivne: od dna gepeka do „plafona“ ima samo 71 cm (mislim na „visinu“ otvora gepeka), dok je kod Honde CR-V ona 97. Zapremina rezervoara je tek 55 litara – to je manje nego kod konkurencije. Garancija je tek tri godine, Toyota nudi pet.

Cena: od 18.600€

DIMENZIJE : SPECIFIKACIJE
Dužina: 4.380 mm
Širina: 1.810 mm
Visina: 1.590 mm
Međuosovinski razmak: 2.650 mm
Prtljažnik: 430/1.600 l
Težina: od 1.320 kg

MOTOR : SPECIFIKACIJE
Zapremina: 1.197 ccm
Snaga: 115 KS pri 4.500 o./min.
Obrtni moment: 190 Nm pri 2.000 o/min

PERFORMANSE : SPECIFIKACIJE
Ubrzanje od 0 do 100 km/h: 10,9 s
Maksimalna brzina: 185 km/h
Potrošnja (fabričko obećanje): 5,6 litara
Potrošnja na testu: 7,3 litara
EuroNCAP kreš test: 5 zvezdica

OCENE (od 1 do 5)

Dizajn: 5,0
Bezbednost: 4,5
Motor i menjač: 4,0
Performanse: 3,0
Potrošnja: 5,0
Cena i garancija: 4,5
Udobnost: 5,0
Ponašanje na putu: 4,5
Kvalitet i pouzdanost: 5,0
Ponuda prostora: 4,5

Prosečna ocena: 4,5

Opšti utisak: 5,0
Paleta motora: 3,0
Mogućnost dalje prodaje: 5,0

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari