Logan MCV je postao udoban i dovoljno tih čak i kada se vozite brzinama koje su primerena autoputevima širom Evrope. U Srbiji karavani nikada nisu bili popularni, ali ovom modelu treba dati šansu. Za bazu je naravno poslužio limuzunski Logan, tako da je prednji deo potpuno identičan. Sada malo dopadljivija linija svakako je dobrodošla, razlike su vidljive počevši od B stuba. Meni se nekako čini da je ovaj automobil Best Buy. Saznajte zašto. Košta u proseku 5.000 € manje od konkurencije. Pa ako mislite da vredi Ford, Opel ili Hyundai za toliko više platiti, samo izvolite. Ovaj Logan je za one koji cene svaki dinar, ili bolje reći evro.

Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.net

Gledano iz profila podseća malo na neke korejske automobile, u svakom slučaju raskid sa prošlošću je primetan. Ali ako smo realni, ni sada dizajn Logana MCV nikoga neće ostaviti bez daha. Grešim li? Za bazu je poslužio limuzunski Logan, tako da je prednji deo potpuno identičan. Sada malo dopadljivija linija svakako je dobrodošla, razlike su vidljive počevši od B stuba.

Logan MCV malo je elegantniji od bivšeg, posebno ukoliko je obuven u alu felne od 15 cola. Novi MCV niži je za 12 cm, čak i sa serijskim krovnim nosačima, dok su dupla zadnja vrata zamenjena standardnim. Mislite da je Dacia ovim napravila grešku? Zapravo nije, jer je time ostavljeno dovoljno prostora na tržištu za plasman većih modela iz ove kuće (Dokker i Lodgy).Time se izgubilo na varijabilnosti, ali aktuelni Logan MCV je primetno bolje adaptiran prevozu putnika. Dužina je naprotiv ostala gotovo neizmenjena, sa nepunih 4,5 metara, karavan ima 15 cm više od običnog Logana.

„Uz odličan menjač, proverene motore i robusnu mehaniku, Logan MCV predstavlja odličnog „radnika“, koji će svoje kvalitete tek potvrditi u godinama koje su pred nama. Racionalni kupci će ga birati sa osmehom na licu, odabraće za svoju porodicu vrlo dobar automobil koji možete kupiti i preko povoljnih Renaultovih kredita.“

Renaultov motor 1.5 DCI od 90 KS je za svaku preporuku!

Sve što sam napisao za Sandero DCI, važi i za ovaj Logan MCV. Najbolji deo ovog automobila je, svakako, unapređeni agregat 1.5 dCi (Euro 6) ali u ovom slučaju od 90 KS: štedljiv, uglađen, tih, u ovoj verziji i dovoljno snažan – prosto sjajan. Tih dodatnih 15 KS toliko mnogo znače ovom automobilu da je to prosto zadivljujuće (šteta što se limuzinska verzija Logana nudi samo sa slabijim 1.5 DCI motorom od 75 KS). Iako su neke redakcije objavile da ovaj testirani model (dakle sa ovm tablicama, i ovim brojem šasije ima samo 75 KS – zanemarite to, jer ovaj model ima 66 KW odnosno 90 KS – i to se veoma oseti u vožnji).

Problem sa Delphi diznama je odavno istorija!

Dorađeni motor sa četiri cilindra razvija 90 KS pri 4.000 o./min., uz obrtni momenat od 220 Nm (za 20 Nm više nego kod verzije od 75 KS) koji je dostupan već pri 1750 o./min. Radilice pruža sasvim dovoljno. Agregat veoma ravnomerno razvija snagu i vrlo je uglađen, tako da će i manje iskusni vozači odmah primetiti dodatnu konjicu ispod haube.

Model na testu košta 12.490 €. Dakle, Dacia je i dalje dovoljno jeftina. Serijski nudi ESP i na kreš testu je, konačno, zaslužila četiri zvezdice.

Upravljač možete podešavati samo po visini

Putevi u Srbiji su najgori na Balkanu, pa naše vozače najviše iritira kada plastika škripi. Logan MCV ima odlično odrađene spojeve, pa ste lišeni neprijatnih zvukova iz kokpita. Plastika je bolja nego ikada, ali ona nikako ne impresionira jer je tvrda na dodir. Itiriraju znatno više izuzetno loše postavljani tasteri za otvaranje stakala. Sada više nisu ispred menjača, već su pomaknuti malo nagore, ispod instrumenata za ventilaciju.

 

Upravljač možete podešavati samo po visini, ali ne i po dubini. Zbog toga je ergonomija tek prosečna. Prostora ima dovoljno, ali ne možete da se namestite onako kako vi želite. Servo asistencija na upravljaču je slabašna – kao kod Sandera, i prilikom dosadnih manevrisanja gradom nedovoljna. Ali zato je volan kao stvoren za krivine, a bogami i za autoput. Logan MCV na velikim brzinama leži bolje od Sandera, ima pravilniji raspored mase po osovinama, i teži je – mekše upija neravnina sa puta.

Bilo koja Dacia fabrički dolazi sa kvalitetnim pneumaticima, Continental, Goodyear ili Michelin, nemačkim Ate kočnicama koje se, između ostalog, ugrađuju u Mercedese u prvoj ugradnji i kvalitetnim Valeo metlicama brisača. Da li i dalje mislite da je Dacia za osudu, sprdnju, podsmeh?

Kad padne mrak, oduševiće vas moćni Farovi koji daju širok i dubok snop, dokazujući da svetla ne moraju uvek biti ksenoni da bi dobro osvetljavala drum.

Svetski automobil

Iako Logan po mnogo čemu deluje skromno, pokazalo se da projekat gospodina Schweitzera pod nazivom L90, a na kome se zasnivao stari Logan, imao odličnu prođu ne samo u Istočnoj Evropi, već i u Rusiji, Iranu i Južnoj Americi, gde se proizvodi i prodaje sa značkom Renaulta. Logan i jeste Renault od „glave do pete“, što će vam potvrditi svaki poznavalac ovih francuskih automobila. Izrada ovog automobila na već postojećoj platformi sa modularnom arhitekturom snizila je troškove razvoja, dok su mali troškovi montaže u Rumuniji cenu automobila sveli na minimum. Pored još uvek konkurentne cene, prednost ovog modela u odnosu na skuplju konkurenciju jeste njegovo robusno ogibljenje, podešeno da dobro podnosi loše puteve u tranzicionim zemljama, a da u isto vreme nudi dovoljno udobnosti i sigurno ležanje u oštrim krivinama. Kada nemačkim novinarima nije pošlo za rukom da proguraju bezočnu laž kako se Logan „prevrće“ na Testu severnog jelena, pokušali su da na druge načine unize najuspešniji automobil u istoriji Dacie – uglavnom bez uspeha: Logan se u verziji MCV prodaje iznad svih očekivanja, čak i na bogatim tržištima EU, koja poslovično slabo prihvataju nove brendove.

Šta ona kaže:

Gepek Logana je ono što će svakog oduševiti, u MCV verziji nudi čak 573 litara, a kada oborite zadnju klupu „magičnih“ 1.518 litara! Sa ovim automobilom možete da ponesete na put sve ono što vam je potrebno. Ja mislim da je to veliku plus za ovaj model. Zato je ovaj automobil moguće svima preporučiti. Ne izaziva divljenje u svim aspektima vožnje, ali relativno ugodno i udobno stignete na odredište. Dacia opet pretiče samu sebe, jer aktuelni Logan MCV predstavlja veliki napredak u odnosu na stari model. Pristojno izgleda, što ne mogu poreći ni najzlobniji, a jednako sjajno se i vozi. Snažnija verzija 1,5 DCI motora od 90 KS mnogo znači prilikom preticanja, i vožnje po regionalnim putevima. Jako malo troši, uvek ispod 6 litara dizela na 100 km. Logan MCV ima veoma povoljnu cenu, a to što su naše plate mizerne, za to nije odgovorna Dacija.

Kome je namenjen ovaj automobil?

Ako imate tu sreću da imate mnogo dece, verujem da je Logan MCV idealan izbor za vas, posebno sa 1.5 DCI motorom. Porodični ljudi uvek moraju racionalno da razmišljaju. A svakako jeste racionalno, ukoliko umesto Hyundaija odaberete Daciju, i na taj način uštedite gotovo 5.000 €, u samom startu. Ako imate u vidu da je Logan MCV mnogo jeftinije održavati od kompletne konkurencije, i da je to jedan od retkih automobila koji može da podnesu ove naše katastrofalno loše puteve, a da mu se trap ne raspadne, moraćete sa uzdahom da priznate, da je ovo zapravo Best Buy auto za naše uslove.

Dobar je i naš FIAT 500L, ali inženjeri nikako da reše problem sa (ne)zaključavanjem rezervoara goriva (auto zaključate, ali rezervoar ostaje otključan – tako je još kod nekih FIAT-ovih modela) i problem trapa, koji ne može da podnese naše „odlične“ puteve (ovo pišem zbog naših olimpijaca koji su osvojili medalje – jer im država Srbija pored ogromne sume dodeljuje i nov auto – baš 500L). Nemojte misliti da ja smatram da je taj novac bolje dati gladnim prosvetnim radnicima, jer nije lako biti prvi, drugi ili bar treći zar ne?

Možda je tužno, ali mi smo zapravo „prinuđeni“ da kupujemo ovaj rumunski automobil, ukoliko želimo da se bez većih kvarova vozimo po Srbiji. Svakako, treba reći i da je kvalitet goriva kod nas mizerno loš, najgori na Balkanu. A Dacia i za to ima rešenje, jer ugrađuje motore koji dobro podnose loše gorivo (to jesu Renaultovi motori, ali podešeni da mogu da sagorevaju i goriva lošije oktanske i cetinske vrednosti). Rumuni su na sve mislili, napravili su auto za one kupce koji su primorani da žive u neuređenim državama.

Druženje sa ovim automobilom mi je još jednom razjasnilo zašto se Logan MCV prodaje iznad svih očekivanja u Nemačkoj i Francuskoj. Državama gde kupci mogu da ga zarade za četiri meseca – Kod nas to nije moguće ni za 40 godina, jer prosečna plata u Srbiji ne pokriva troškove potrošačke korpe (odavno niko ništa ne piše na ovu temu).

Treba priznati da je finalna obrada dobra i da garancija od 5 godine ili 100.000 km uliva poverenje potencijalnim kupcima, koji su poslednji put kupili novi automobil za vreme Tita. Uvek će biti onih „mudrijih“, koji smatraju da je isti novac bolje kupiti Passat sa realnih 400.000 km, a potom boraviti u servisu bar na svakih 6 meseci, ostavljajući bar jednu prosečnu srpsku platu u njemu. Ali pustimo mi naše plate, ionako samo malobrojni mogu da priušte nov auto, pa čak i ako je proizveden u Rumuniji. Tehnički pregledi u Srbiji ionako služe za ukras. Država ne radi ništa da se podmladi vozni park, a broj mrtvih na putevima je sve veći. A kad smo kod mrtvih, da vas podsetim da i ovakav Logan pruža solidnu zaštitu putnicima, jer je osvojio 4 zvezdice na EuroNCAP kreš testu, i serijski ima ESP. Ono što mislite da vaš auto ima, a zapravo ga nema.

Prednosti: Izuzetno kvalitetan trap koji se dobro nosi sa našim lošim putevima. Veliki varijabilni prtljažnik od 573 l, odnosno 1.518 litara (kada oborite zadnju klupu) oduševiće svaku porodicu. Renaultov agregat 1.5 dCi od 90 KS je nestvarno dobar: elastičan, tih, uglađen, dovoljno snažan i štedljiv. Robustno i jednostavno ogibljenje koje dobro guta neravnine sa puta. Maksimalna brzina od 173 km/h je sasvim dovoljna. Dovoljno dobro ubrzanje od 12 s do 100 km/h. Logan MCV čak ima i amortizer za podizanje haube, koji nedostaje mnogo skupljim automobilima. Solidna servisna mreža, umerene cene delova i jeftin redovni servis. Produžena garancija od pet godina uz Renault finansiranje. Odlične kočnice, kratki zaustavni putevi.

Mane: Slaba servo asistencija upravljača koji ne možete podešavati po dubini ni u najskupljem paketu opreme pomalo odbija kupce. Bezbednost je ispod proseka klase – ESP je tu serijski, ali je na kreš testu dobio četiri zvezdice, što je uspeh za Daciju. Otežana dalja prodaja jer Dacija kod nas nije na ceni. Relativno brz pad vrednosti. Previše jednostavan enterijer za vozilo koje košta više od 10.000€. Jeftina, tvrda plastika i neugledan. Loša preglednost, veliki prečnik okretanja. Velika buka pri brzinama preko 140 km/h. Ne izaziva zavist. Karavani se u Srbiji dosta teško prodaju. I dalje nedovoljno dobar imidž Dacije u Srbiji.

Cena: od 11.110 €

DIMENZIJE: SPECIFIKACIJE

Dužina: 4.492 mm
Širina: 1.733 mm
Visina: 1.519 mm
Međuosovinski razmak: 2.630 mm
Prtljažnik: 573/1.518 l
Masa: od 1.160 kg

MOTOR: SPECIFIKACIJE

Zapremina: 1.461 ccm
Snaga: 90 KS pri 3.750 o./min.
Obrtni momenat: 220 Nm pri 1.750 o./min.

PERFORMANSE: SPECIFIKACIJE

Ubrzanje od 0 do 100 km/h: 12,1 s
Maksimalna brzina: 173 km/h
Potrošnja (fabričko obećanje): 4,0 litara
Potrošnja na testu: 5,6 litara
Euro NCAP kreš test: 4 zvezdice

OCENE (od 1 do 5)

Dizajn: 3,0
Bezbednost: 3,0
Motor i menjač: 4,0
Performanse: 3,0
Potrošnja: 5,0
Cena i garancija: 4,5
Udobnost: 3,5
Ponašanje na putu: 4,0
Kvalitet i pouzdanost: 3,5
Ponuda prostora: 4,0

Prosečna ocena: 3,8

– – – – ocene dole ne ulaze u prosek

Opšti utisak: 4,0
Paleta motora: 3,0
Mogućnost dalje prodaje: 4,0

PALETA MOTORA: Sandero – TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Benzin Benzin Benzin Dizel
MOTOR 1.2 16V 75 KS 1.2 16V 75 LPG TCE 90 dCi 75 K FAP
Tip motora D4F 732 D4F 734 H4Bt 400 K9K 612
Zapremina (cm3) 1149 1149 898 1461
Prečnik x hod (mm) 69×76,8 69×76,8 72,2×73,1 76×80,5
Broj cilindara 4 4 3 4
Stepen kompresije 9.8 9.8 9.5 15.5
Ukupni broj ventila 16 16 12 8
Najveća snaga kW (KS) 55 (75) 53 (72) 66 (90) 55 (75)
Broj obrtaja pri najvećoj snazi (obr/min) 5500 5500 5250 4000
Najveći obrtni moment Nm 107 107 benzin / 105 LPG 135 200
Broj obrtaja pri najvećem ob.momentu 4250 4250 2500 1750
Tip ubrizgavanja Multi-ubrizgavanje Multi-ubrizgavanje Multi-ubrizgavanje Direktno Common Rail
+ Multi-ubrizgavanje