Seat Leon deli platformu sa Golfom V, što predstavlja preporuku samo po sebi. Ipak, od svog nemačkog „brata“ razlikuje se koliko i paelja od bavarskih kobasica. „Španski Golf“ je dinamičniji, smeliji i jednostavniji. On se možda ne može pohvaliti vrhunskim materijalima poput onih u Audiju A3, ali je jednako upravljiv, uravnotežen i stabilan kao premium kompakt iz Ingolštata.

To ne treba da čudi jer, u okviru VW-ovog koncerna, Seat pripada istoj grupi za razvoj zajedno sa velikim brendovima poput Lamborghinija i Audija. Svakako, zbog svoje ciljne grupe (mlađih kupaca), dizajneri su se trudili da igraju na kartu naglašeno avangardnog, agresivnog dizajna, koji se naročito ne dopada penzionerima, već vozačima sa puno energije i ljubavi prema dobrim automobilima.

Enterijer Leona se prilično dobro uklapa u celu ovu filozofiju „automobila sa emocijama“. Upravljač je malog prečnika i idealno leži u rukama, što najbolje možete osetiti ukoliko u krivinama poželite da vozite na limitu. Dobar fidbek volana – dovoljno preciznog, ali i laganog prilikom uvek dosadnog parkiranja – dopašće se svima kojima je uživanje u vožnji pri vrhu liste prioriteta. Prednja sedišta dobro drže telo u krivinama i dovoljno su udobna, čak i za dugotrajna putovanja.

Zadnja klupa ne zaslužuje jednake pohvale, mahom zbog isuviše vertikalno postavljenog zadnjeg naslona, čija je svrha da se putnici nateraju da sede što pravilnije. Uprkos tome, Leon pozadi ne nudi mnogo mesta za glave putnika. S druge strane, niko neće kupiti Leon da bi u njemu vozio taštu ili, daleko bilo, navalentne komšije, već da bi u njemu uživao sa probranim društvom. Neki zato tvrde da je optimalan broj putnika za najbolji provod i maksimalno uživanje u ovom automobilu upravo – dvoje.

Motorizacija Leona je prilično bogata, zbog čega je veoma teško prelomiti između dva izvrsna agregata – 2.0 FSI od 150 KS i 2.0 TDI od 140 KS. Ipak, ja sam se ovoga puta odlučio da testiram ono što je dostupnije domaćem kupcu, a to je verzija sa 1,6-litarskim agregatom od 102 KS – svima dobro poznatim još iz Golfa IV, a danas i iz Golfa V, Octavie i Audija A3. Iako ovaj motor raspolaže skromnim maksimalnim obrtnim momentom od 148 Nm pri 3.800 o/min., zahvaljujući dobro proračunatim stepenima prenosa u menjaču motor pruža dovoljno živosti, odnosno pristojna međuubrzanja. Izduvni sistem svojim rezonantnim notama pritom samo dodatno doprinosi uživanju u ovom fluidnom automobilu.

Ovde treba reći i da do putnika ne dopire suviše buke, bar ne od motora. Pri brzini od 130 km/h do putnika dopire buka od 73 dB, što je negde u proseku klase. Kočnice su takođe u skladu sa modernim trendovima – postojane sa neznatnim fadingom.

Jako je važno i to što nigde kod konkurencije nije moguće pronaći precizan menjač kao što je Leonov – kao ni tako usklađeno ogibljenje, koje nudi dovoljno stabilnosti pri nagloj promeni pravca, a u isto vreme i dovoljno udobnosti, čak i na našim nazovi putevima.

Kada uz sve to uzmete u obzir da već osnovni paket opreme Referance nudi klima uređaj, ABS i TCS, progresivni servo volan podesiv u svim pravcima, prednje i bočne vazdušne jastuke sa vazdušnim zavesama, senzor za kontrolu pritiska u pneumaticima i sve ono što se u ovoj klasi podrazumeva, nemate druge sem da priznate da je Leon više nego dobra kupovina.

Kome je namenjen ovaj automobil?

Ukoliko ste dovoljno hrabri, drugačiji i originalniji od ostalih i imate dovoljno kuraži da provozate ovaj Seat, zaljubićete se u njega već posle dve vezane krivine. Leon je dokaz da vožnja ne mora da bude dosadna, mučna stvar, već i izvor beskrajnog zadovoljstva.

Šta kaže Andrej Kulundžić:

Seat je kao brend u poslednjih nekoliko godina znatno napredovao. Najinventivniji automobili sada dolaze iz Španije. To najviše važi za Leon, koji prosto morate zavoleti zbog njegovog uspelog i smelog dizajna, odličnih voznih karakteristika i, naravno, zbog puno emocija koje ovaj auto neprestano izaziva kod vozača.

*Tehnički podaci:

Maksimalna brzina 184 km/h
Ubrzanje od 0 do 100 km/h 11,7 s
Prosečna potrošnja 7,5 l
Zapremina motora 1.595 ccm
Snaga 102 KS pri 5.600 o/min.
Dužina x širina x visina 431 x 177 x 146 cm
Zapremina prtljažnika 341/1166 l
EuroNCAP kreš test 4 zvedice – 32 poena
Cena od 4.000 evra

Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik sajtova Najboljiauto.com i Testoviautomobila.net