Tekst i foto: Aleksandar Todorović urednik Najboljiauto.com i testoviautomobila.rs

Ako volite limuzine, a ovih dana kupujete polovan auto, obavezno ova dva modela stavite u uži izbor, jer to itekako zaslužuju!

Večito rivalstvo između Volkswagena kao najvećeg evropskog proizvođača automobila i Toyote, koja je broj jedan u svetu, sve je prisutniji i na Starom kontinentu. Tradicionalno izbirljiva tržišta kao što su grčko, švajcarsko i švedsko, odavno su najbolji primer dobrog Toyotinog proboja na evropsko tržište. Srbija je, ipak, ostala verna nemačkoj auto industriji, zbog čega Corolla, iako tehnički malo naprednija, ali i pouzdanija ima velikih problema da ugrozi Jettu. Izbor VW-a ili Toyote nije samo izbor automobila, već opredeljenost za jednu od dve sasvim različite filozofije u izradi vozila. 

 

Kupci u Srbiji koji se dvoume između VW-ovih i Toyotinih modela izuzetno su retki – takvo je, barem, moje iskustvo nakon pročitanih preko 8.000 pitanja pristiglih na moju adresu u protekle četiri godine. Ili ste verni „grobar“, ili ste „zvezdaš“ do groba – prelaska iz jednog u drugi tabor nema. Ipak, direktni sukob Corolle i Jette je neizbežan, pa kakav god ishod bio, navijači jednog ili drugog brenda već će ga na svoj način prihvatiti i opravdati. 

TDI Vs D-4D 

Kupovina Volkswagena po pravilu znači kupovina TDI (PD) agregata, jer ste sa izborom  benzinskog motora već „druga liga“. Jetta se stoga najčešće prodaje sa slabijim TDI agregatom od 105 KS, koji raspolaže maksimalnim obrtnim momentom od 250 Nm pri samo 1.900 o./min. 

Ovo je odličan motor za automobil koji ima izbalansirano oslanjanje, auto sa dosta sportskih gena koji loše puteve registruje sa nervozom i bukom. Uparen sa izuzetno preciznim VW-ovim menjačem, može pružati i zabavu iskusnijim vozačima, koji umeju da iz elastičnog motora „iscede“ dobre brzinske proseke. Japanski odgovor predstavlja common-rail agregat manje radne zapremine, od 1,4 litra i 90 KS, koji je prilično ubedljiv zahvaljujući maksimalnom obrtnom momentu od 190 Nm pri samo 1.800 o./min radilice, i ovu količinu sile pruža sve do 3.000 o./min. Zbog toga je retko prisutna potreba za prebacivanjem ručice menjača u niži stepen prenosa, zbog čega je prosečna potrošnja samo 5,5 l naspram 5,8 l VW-ovog motora. Za potvrđivanje činjenice da je Jetta 1.9 TDI brža od Corolle 1.4 D-4D za punih 14 km/h retko se pruža prilika, s obzirom da dva protivnika imaju vrlo izjednačena ubrzanja. 

Snažniji, ali ne i pouzdaniji VW-ov TDI agregat od 2,0 litra i 140 KS Jetti daje gotovo sportske performanse, ubrzanje do stotke za manje od 10 sekundi i maksimalnu brzinu od 207 km/h. Još je zanimljivije istaći da ovaj motor u proseku popije umerenih 7,0 litara evro dizela. Toyotin motor od 2,0 litra, D-4D, primetno je tiši i uglađeniji, i bez sumnje moderniji zahvaljujući sofisticiranijem common-rail napajanju gorivom, sa 126 KS i maksimalnim obrtnim momentom od 300 Nm može ravnopravno da se nosi sa Jettom 2.0 TDI – razliku je moguće primetiti samo kada držite štopericu u ruci.

Corolla 2.0 D-4D uspeva da dohvati 200 km/h, a do 100 km/h iz mesta mirovanja treba joj 10,2 s. Međuubrzanja su kod Corolle 2.0 D-4D slabija, posebno u petom i šestom stepenu prenosa, zbog predugačko izračunatog odnosa u menjaču, koji je kratkih hodova. zahvaljujući tome, japanski turbo dizel u realnim uslovima vožnje (na testu) troši za gotovo jedan litar manje goriva od VW-ovog 2.0 TDI motora (u tabelama su fabrička obećanja). Dalje, Corolla znatno bolje koči od Jette – pri brzini od 100 km/h, Toyota sa zagrejanim kočnicama staje za 36,5 m, dok VW-u treba 38,0 m. Pri brzini od 140 km/h, razlika u zaustavnom putu je veća od pet metara. 

Minimalne prednosti u performansama Jette 2.0 TDI tope se poput leda usled činjenice da ovaj motor nema pouzdanost odličnog 1.9 TDI motora,  a ni Toyotinog D-4D common-rail motora.  Corolla u proseku ima i bogatiju opremu.

Toyota Corolla predstavlja pravo osveženje u C segmentu, nudeći vrhunski komfor uz vrhunski kvalitet. Moderan kokpit samo nagoveštava da se radi o hi-tech automobilu. Ergonomija je odlična, te je šteta samo što prtljažnik nudi prosečnih 450 l.

 ubrzanje od do  100 km/h  maksimalna brzinapotrošnja oprema
Toyota Corolla 1.4 D-4D 12,0 s   175  km/h  5,0 l Terra
Toyota Corolla 2.0 D-4D10,4 s  195  km/h5,4 l  Luna 
VW Jetta 1.9 TDI 11,9 s189 km/h5,2 l  Trendline
VW Jetta 2.0 TDI  9,7 s 207 km/h5,6 l  Comfortline

 

FSI Vs VVT-i 

Volkswagen je sa tehnologijom direktnom ubrizgavanja goriva u cilindre (FSI) sa tehnološke strane napravio važan korak napred, ali je ovaj motor nežniji od onoga što smo navikli da dobijemo iz VW-a. Toyotin odgovor na FSI sistem je bio tada hi-tech motor, najbolji u klasi – Dual VVT-i od 1,6 litara i 124 KS, koji troši izuzetno malo – tek 7,4 litra u realnim uslovima vožnje, ujedno nudeći impresivna ubrzanja: do stotke stiže za 10,4 s, dok Jetti 1.6 FSI treba 11,1 s. Nemački automobil sa FSI agregatom troši u proseku 1,0 l više goriva od Corolle 1.6, tako da Toyotin agregat sa dualnim razvodom ventila, dva bregasta vratila i 16 ventila odnosi čistu pobedu. 

Dual VVT-i tehnologija stalno podešava vreme otvaranja usisnih i izduvnih ventila motora kako bi se osigurala maksimalna ekonomičnost u širokom intervalu obrtaja. Zbog toga je obrtni moment značajno veći na malim i srednjim obrtajima radilice, a uz to je i ispuštanje štetnih gasova manja. 

Zvučna izolacija je kod oba modela dobra ali u odnosu na novi Hyundai i30, za 25-30% slabija, Jetta nudi za nijansu bolji hendling, Corolla bolju pasivnu i aktivnu bezbednost. Nemački automobil ima veći prtljažnik, sa 527 l naspram 450 l u Toyoti. 

*Jetta: dinamična, elegantna, zavodljiva i još uvek dovoljno moderna. Ima više sportskih gena od Corolle. *VW-ov imidž u Srbiji je odličan, zbog čega je Jetta skupa: najjeftinija TDI verzija od 1,9 litara košta. 

 ubrzanje od do 100 km/hmaksimalna    brzinapotrošnja oprema
Toyota Corolla 1.4 VVT-i13,0 s    170  km/h 6,9 l      
Toyota Corolla 1.6 VVT-i 10,4 s 190  km/h7,1 l    
VW Jeta     1.611,6 s 187 km/h6,1 l 
VW Jetta    1.6 FSI  10,8 s 192 km/h 6,4 l 

 Ko nudi bolju opremu? 

Toyotina osnovna oprema Terra nudi ABS, EBD, BA, klima uređaj, električno pokretanje prednjih stakala, 4 vazdušna jastuka, daljinsko centralno zaključavanje, CD mp3 plejer, 4 zvučnika, upravljač podesiv po visini i dubini, putni računar, grejače retrovizora, grejanje prednjih sedišta, vozačevo sedište podesivo i po visini, i sve ono što se u ovoj klasi podrazumeva. 

Volkswagenov bazni paket Trendline takođe sadrži klima uređaj i nudi čak dva vazdušna jastuka više od opreme Terra, ali nema čak ni deljivu zadnju klupu, a kamoli grejanje sedišta. 

Bogatija japanska oprema Luna+ sadrži još i 9 vazdušnih jastuka, 6 zvučnika, automatski klima uređaj, električno pokretanje svih stakala, maglenke, upravljač i ručicu mjenjača u koži, kontrola audio uređaja preko upravljača, što je opet više od VW-ovog paketa Comfortline. Dakle, više je nego jasno, da bolju opremu nudi Toyota, a tome bih dodao da je ozvučenje kod japanskog automobila ipak u proseku  bolje.

Kome su namenjeni ovi automobili? 

Jetta se ipak može smatrati pobednikom, iz razloga što presudu o uspehu jednog modela na tržištu donose kupci, a ne novinari, koliko god objektivni oni bili. VW u komšiluku izaziva mnogo više zavisti od realno bolje Corolle i predstavlja ispunjenje dečačke želje – „imaću Golf kada porastem“. 

Doduše, u sanjarenju obično prođe malo više od pola života, pa tada već proširena porodica poželi automobil sa većim prtljažnikom, i tako Jetta postaje idealan izbor za srpskog, poslovično neobaveštenog domaćina. Nažalost, VW je ipak skuplji za održavanje od Toyote (iako Srbi misle upravo suprotno), čija Corolla takođe bolje drži cenu od Jette. Ovo svakako odgovara zaljubljenicima u japanske automobile, koji na ovaj način mogu da dođu do Corolle po prihvatljivoj ceni, a koja su na mnogim tržištima EU izjednačena sa cenom Jette. Problem je što dileri jako retko uvoze Corollu, jer je ona recimo u Nemačkoj jako skupa, pa je ponuda slaba. 

Tehnički podaci 

Toyota Corolla

DIMENZIJE I MASA

D x Š x V:  422 x 176 x 151 cm

međuosovinski razmak 260 cm
zapremina prtljažnika  354/1.335 l
masa praznog vozila od 1.220 do 1.305 kg
nosivost

PALETA MOTORA

R4, benzinci 1.4 VVT-i; 1.6 VVT-i;
R4, common-rail: 1.4 D-4D; 2.0 D-4D 

EuroNCAP KREŠ TEST 

5 zvezdica – 34 poena

Tehnički podaci 

Volkwagen Jetta

DIMENZIJE I MASA

D x Š x V:  423 x 154 x 148 cm

međuosovinski razmak 265 cm
zapremina prtljažnika 340/1.300 l
masa praznog vozila od 1.263 do 1.373 kg

nosivost
 
PALETA MOTORA

R4, benzinci : 1.6; 1.4 TFSI; 1.6 FSI, 2.0 FSI

R4. TDI (PD): 1.9 TDI; 2.0 TDI

EuroNCAP KREŠ TEST 

5 zvezdica – 33 poena