Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.rs. 

Da li ste kupili zimske gume? Možda bi bilo pametno da to učinite narednih dana. Sva vozila u Srbiji bi od utorka, 1. novembra, trebalo bi da imaju zimske gume, jer ako vas na putu zateknu sneg i led, a vi ste bez zimske opreme i policija vas zaustavi, moraćete da platite novčane kazne koje se kreću od 6.000 do 800.000 dinara! Kazne su zapravo najmanji problem, mnogo gore je ako zbog snega ili poledice sletite sa puta, pa se zbog toga rastanete od života, ili završite kao invalid. Nesreće se ne dešavaju samo drugima. 

Proklizavanje i gubitak kontrole nad automobilom u zimskim uslovima vožnje moguće je izbeći samo ako se na automobilu nalaze zimske gume, i pod uslovom da ste brzinu prilagodili uslovima puta. U dve trećine slučajeva, uzroci saobraćajnih nesreća koje se dese zimi, direktno ili indirektno, uključujući i padavine na putu, jesu loše gume. Sada je pravo vreme za montiranje zimskih pneumatika, ukoliko to još niste učinili, pa će vas ovaj tekst ohrabriti da ulaganje u zimske gume nije trošak, već bezbednost vaše porodice koja ne bi trebalo da ima cenu. 

Čak ni tzv. All-Terrain gume nisu adekvatne za sneg i led. Na temperaturama nižim od 7 stepeni jedino pravo rešenje za potpunu sigurnost je zimska guma, bez obzira da li na podlozi ima leda i snega ili je kolovoz suv.  Na zaleđenom putu, lamele moderne zimske gume obezbeđuju sigurnu vožnju, dok je letnja guma u potpunosti neupotrebljiva i opasna za vožnju. 

U Srbiji je još uvek moguće proći tehnički pregled sa neispravnim i opasnim vozilom. Ispravni automobili su u manjini, a oni sa novim zimskim pneumaticima predstavljaju retkost, a ne pravilo. Polovne gume se i dalje u Srbiji nesmetano prodaju i montiraju.  Zar mora tako? 

Razloga za ogroman broj mrtvih na našim putevima, posebno u toku zimskih meseci, ima više, ali glavni krivac je nedovoljna osvešćenost. Ove godine je broj poginulih na putevima veći nego 2014.godine, iako je frekvencija saobraćaja manja. Prosto nardo živi mnogo lošije, i manje vozi svoje automobile. Zašto je onda više mrtvih na putevima?

Trezan vozač sa lošim gumama je jednako opasan kao alkoholičar za volanom. Automobil je veoma opasna „igračka“, koja je daleko opasnija od pištolja: od njega godišnje u Srbiji strada znatno veći broj ljudi. 

Na kraju, krivi su i mediji koji ne posvećuju dovoljno pažnje ovoj temi i ne informišu vozače na pravi način koliko je opasno voziti zimi sa letnjim gumama. U Srbiji veliki broj ljudi smatra da nabavka novih zimskih guma predstavlja luksuz što, prema oceni saobraćajne policije, predstavlja opasnu zabludu. 

Letnja guma je po snegu neupotrebljiva 

Voziti sa letnjim pneumaticima zimi je kao da upravljate automobilom koji ima gume bez šara, pa i gore od toga. 

Za protekle dve decenije industrija pneumatika je toliko napredovala da su zimske gume postale upotrebljive tokom cele godine. Postale su čak i tiše od letnjih guma. Konkurencija je učinila svoje. Kvalitet pneumatika se toliko poboljšao da neki proizvođači nude zimske gume sa kojima je potpuno bezbedno voziti i preko 240 km/h. Potrošnja goriva se ne povećava zbog montiranja zimske „obuće“, a ako je ona ipak povećana, to je zbog temperature vazduha, jer je motoru potrebno mnogo više vremena da postigne optimalnu radnu temperaturu. 

Osnovna razlika između letnjih i zimskih guma je u „šarama“, tj. lamelama, kojih ima pet puta više nego na letnjem pneumatiku. Bitna razlika je i u „smeši“ gume, koja je osetno mekša kod zimske gume, a takođe postoji velika razlika i u „kosturu“ gume, koji se pravi od različitih kompozitnih materijala. 

Najveća prednost zimske gume je, nije potrebno napomenuti, na snegu. Međutim, podatak da zimske gume imaju četiri puta bolji kontakt sa snežnom podlogom je više nego iznenađujući. 

Ovaj podatak se odnosi na vrhunske gume, ali čak i najjeftinije zimske gume bilo kog svetskog proizvođača omogućavaju barem 3,5 puta bolji kontakt sa podlogom nego letnja guma. 

Zimski pneumatici čak i na suvom putu imaju svoje prednosti. Ako je temperatura ispod –7ºC, zimske gume na kompleksnim testovima daju bolje rezultate od letnjih guma. Naime, mekša smeša zimskih guma na niskim temperaturama dolazi još više do izražaja i pruža bolji kontakt sa kolovozom. Što se tiče leda, letnji pneumatici tu nemaju šta da traže, pa ukoliko ste prošle zime doživeli okretanje na ledu zato što su naši vredni putari „besprekorno“ očistili kolovoz, možda je mudrije da ove zime ipak montirate zimske gume. 

Činjenica je da više dobijate ako cele godine koristite zimske gume umesto letnjih. Naravno, najbolje je imati set zimskih i letnjih pneumatika. 

Zimska guma četiri puta bolja 

Zimska guma pruža četiri puta bolji kontakt pneumatik–sneg, nego letnja guma. Šum kotrljanja je manji kod zimskih pneumatika, što znači da je buka manja u kabini. Čak i je otpor kotrljanja manji kod zimskih pneumatika, tako omogućujući manju neznatno nižu potrošnju. 

Najbolje je kupiti sve četiri zimske gume, pošto problem nije rešen stavljanjem zimskih pneumatika samo na pogonske točkove. Samo kompletno „obuven“ automobil pruža maksimalnu sigurnost. 

Zimske pneumatike, kao i letnje, treba po mogućstvu menjati na oko pet godina, pošto oni nakon toga zntatno gube svoju elastičnost (već posle 2 godine, gume nemaju elastičnost kao nove, a samim tim pružaju i nešto slabije prianjanje). Zato nikada ne treba kupovati polovne gume, jer ste sa njihovom kupovinom na korak od saobraćajne nesreće, koja može biti fatalna po vaš život, i živote onih koje volite. 

Kada su temperature u plusu, i kada je kolovoz mokar, znajte da sa zimskim gumama imate za oko 20% duži zaustavni put nego sa letnjim. Ovo nije preporuka da skidate zimske gume i monirate letnje, kad usred januara temperatura skoči na deset stepeni, već samo podsetnik, da morate sa zimskim gumama biti mnogo obazriviji nego sa letnjim, čak i kada su vremenski uslovi dobri, da ne kažem idealni. Zimska guma nije ze trke, izuzetno je mekana, i brzo se troši na temperaturama koje nisu zimske. Sada svi ozbiljni vulkanizeri nude mogućnost čuvanja guma preko cele godine, pa nemate više ni jedan razlog da ne kupite set zimskih, i set letnjih guma. Ako ne možete da priuštite sebi nove zimske i letnje gume, krajnje je vreme da razmislite o kupovini nekog manjeg i jeftinijeg automobila. Šta vam vredi BMW ili Mercedes preko zime ako nemate kvalitetne zimske gume na njima? 

Zbog svega toga, dobro razmislite da li ćete svoj novac uložiti u nove alu felne, moćno ozvučenje, novi CD plejer ili set zimskih pneumatika. Odluka je samo na vama. 

Ukoliko vam treba pomoć oko izbora guma, dimenzija, pošaljite mi pitanje na moj sajt www.Najboljiauto.com/pitajte.