Shots of Alanis's TikTok videos

TikTok/@alaniscooper
Alanin video je postao viralan

„Bićeš bogata. Tvoj simpatija će ti poslati poruku večeras. Tvom bivšem nikad neće biti bolje u životu nego tebi.“

Ovo je jedna korisnica TikToka postavila u martu. Na tu objavu i dalje stižu komentari, 259.000 lajkova kasnije.

Ta korisnica u tom videu radi nešto što je poznato kao „manifestovanje“ – kada zacrtate sebi cilj tako što ili zamislite da ste ga ostvarili ili ga zapišete u svoj dnevnik.

Na primer, ako želite da postanete pop pevač, zamislite sebe kako pevate u nekom ogromnom prostoru kao što je Vembli Arena ili zapišete „ja sam slavni pop pevač“, umesto što prosto pomislite „jednog dana bih voleo da postanem pop pevač.“

Ovo potiče iz filozofije Nove misli, duhovnog pokreta iz 19. veka u SAD-u koji je stavljao naglasak na duhovno isceljenje i metafiziku (granu filozofije koja se bavi prirodom stvarnosti, znanja i istine).

Teorija Zakona privlačenja iz ove filozofije – da pozitivne ili negativne misli mogu da dovedu do pozitivne ili negativne realnosti u nečijem životu – suština je manifestovanja, kada su oni koji veruju sigurni da putem pravog procesa mogu da kreiraju vlastite realnosti.

Poslednjih godina ona je našla novu publiku zahvaljujući knjizi za samopomoć iz 2006. godine „Tajna“.

Hešteg #Manifesting imao je 334 miliona pregleda na TikToku – a #manifestation je namakao impresivne 4,3 milijarde.

Procvat tokom izolacije

TikTok logo

Getty Images
TikTok ima milijardu korisnika širom sveta

Interesovanje za TikTok se tokom izolacije vinuo u nebesa, i u Velikoj Britaniji i u SAD-u, a broj ljudi koji ga traže na Guglu skočio je za 400 odsto u avgustu u poređenju sa brojevima koji su guglali pre korona virusa.

„Jezivo je kako su na mojoj stranici ‘Za tebe’ bukvalno samo takvi postovi“, komentarisala je jedna devojka u junu.

Kad pretražujete po ovim heštegovima, većina videa ili nude savete ljudima kako da manifestuju ili iznose tvrdnje šta veruju da se manifestovalo za njih.

Šta ljudi zapravo žele da manifestuju u svojim životima ume prilično da varira.

Jedan od najgledanijih videa trenutno deli savet „Kako manifestovati da imate kul roditelje“.

Jedna devojka tvrdi da je manifestovala stalak za telefon – druga kaže da je manifestovala zdravu kožu.

Većina sadržaja, međutim, bavi se bogatstvom i ljubavlju: kako zaraditi novac i kako navesti nekog momka ili devojku da vas konačno primeti.

Neki ljudi tvrde da to ima naučnu osnovu, mada se mnogi sa tim ne bi složili.

Drugi povezuju neke njegove elemente sa „iskazivanjem namere“, što je praksa u jogi, ili čak sa hrišćanskim, jevrejskim ili muslimanskim konceptima molitve.

Jedna zajednica koja proizvodi mnogo sadržaja o manifestovanju je #WitchTok, koja je sa 3,7 milijardi pregleda jedan od najvećih onlajn kolektiva veštica.

Autori sadržaja izbacuju video snimke o manifestovanju, baš kao i snimke o isceljenju kristalima, čitanju tarota i obožavanju predaka.

„Manifestovala sam ispitne rezultate“

Four happy students

Getty Images

Mnogi tvorci sadržaja shvatili su viralni potencijal video snimaka o manifestovanju i usput sakupili hiljade pregleda.

Alanis (čija je fotografija u zaglavlju ovog teksta) ima 19 godina i živi u Londonu.

Njen video o „manifestovanju za početnike“ imao je više od 330.000 pregleda i jedan je od najvećih videa o manifestovanju u Velikoj Britaniji.

Alanis se prvi put susrela sa manifestovanjem na Instagramu prošle godine, ali su je ubedili da ga isproba tek nakon što je tokom izolacije pogledala Tajnu.

Ovaj dokumentarac, i prateća knjiga, promoviše manifestovanje anegdotama o njegovom uspehu, ali sa vrlo malo ponuđenih činjenica.

To ga nije sprečilo da zaokupi maštu Generacije Z i mlađih milenijalaca, koji su ga, preko TikToka, otkrili za sebe.


Pogledajte: Kad društvene mreže utiču na poremećaje u ishrani

Najpopularnija aplikacija za tinejdžere predmet je kritika, zbog loše kontrole sadržaja.
The British Broadcasting Corporation

Alanis veruje da je u njenom slučaju manifestovanje funkcionisalo.

„Uspela sam da manifestujem određene ispitne rezultate, pratioce na TikToku, saradnju sa određenim brendovima, izlaske i konkretne tekstualne poruke“, kaže ona.

Kad je pitam zašto to pripisuje manifestovanju a ne slučajnosti ili njenom vlastitom vrednom trudu, ona kaže da su „rezultati bili suviše konkretni“.

„Želela sam stopu prolaznosti na jednom od mojih ispita od 85%, a obično prolazim sa oko 60-70. Ali otkako sam promenila mentalni sklop i manifestovala to, dobila sam 85%.“

Alanis takođe tvrdi da je stigla do deset hiljada pratilaca na TikToku za nedelju dana zato što je manifestovala taj konkretan broj pratilaca.

Manifestovanje nema dokaze, ali, kao oblik duhovnosti, dokazi uopšte i nisu poenta.

„Pozitivno razmišljanje je dobra stvar – ali ne ako postane zavaravanje“

Psihološkinja Katarina Sanderson, autorka knjige „Pozitivna promena“, kaže da je manifestovanje tehnika čija je suština zapravo u „moći onoga što psiholozi nazivaju mentalnim sklopom. Da li mentalni sklop može da bude važan? Apsolutno.“

Tokom istraživanja za svoju knjigu ona je naišla na brojne studije koje to potkrepljuju, uključujući studiju sa Harvarda iz 2007. godine u kojoj je ženama koje su čistile hotelske sobe rečeno da one zapravo vežbaju dok čiste.

To verovanje ih je dovelo, četiri nedelje kasnije, do nižeg indeksa telesne mase i nižeg krvnog pritiska u odnosu na žene kojima nije rečeno ništa.

„Čitav placebo efekat je vrlo stvaran“, kaže Sanderson, „tako da su, u tom smislu, ove tehnike složena vežba moći percepcije – i mogle bi da ‘rade’ upravo zato što ljudi misle da rade.“

Moguće je, međutim, imati negativne posledice ovakvog načina razmišljanja.

„Tu bi moglo da bude i loših strana ako dovede do toga da ljudi prestanu da rade zdrave stvari, kao što su, na primer: ‘Ne moram da nosim masku jer sam ubedila sebe da ne mogu da dobijem Kovid’ ili ‘Ne moram da štedim novac za auto, zato što sam isprojektovala da ću ga već dobiti.'“

„Malo pozitivnih misli su dobra stvar – fizički i mentalno. Samo ako to ne pređe granicu i postane zavaravanje.“

Što se tiče zdravstvenog sadržaja, veliki broj videa o manifestovanju bavi se gubitkom kilograma a nekolicina baš i ne deluje kao da promoviše zdravlje, kako kaže Sanderson.

Jedan američki TokTok autor tvrdi da deli „moćnu afirmaciju“ za gubljenje kilograma, ali podseća gledaoce da će to funkcionisati samo „u kombinaciji sa vežbama i zdravom ishranom“.

Drugi kaže: „Manifestujte da ste mršavi ili zgodni uz pomoć ovog pismenog metoda. Sve što treba da uradite je da u tri dana zapišete 33 puta šta želite da se manifestuje.“

U slučaju nekih pojedinaca, manifestovanje im očigledno nije donelo ono za čim su toliko očajnički žudeli.

Sa 1,7 miliona pregleda, video šesnaestogodišnje Britanke jedan je od najtraženijih pod heštegom #manifesting na TikToku.

Ona u uvodu za video tvrdi da koristi metod 33×3 – proces koji uključuje ispisivanje manifestacije trideset tri puta, tri dana zaredom, u prezentu ili prošlom vremenu, kao da ste to već postigli.

Stranice njene sveske ispunjene su od vrha do dna besprekornim rukopisom i ona pokazuje svoje tri manifestacije: jednu za bogatstvo, jednu za gubitak kilograma i jednu za odlazak na odmor. Obećava da će obaveštavati pratioce svaka tri dana šta se dešava.

Ona to radi u još naredna četiri videa, a nove informacije o manifestovanju počinju da se proređuju.

Više od šest nedelja posle njenog viralnog manifestovanja na Tik-Toku, snimila je video o tome kako je njena 2020. godina ‘upropašćena’: „Pojela sam tonu hrane i toliko sam se ugojila da sam praktično potpuno izgubila samopouzdanje.“

Ne postoji konkretan dokaz za manifestovanje – koji, imajući u vidu njegovu duhovnu praksu, nije nužno i poenta ovde – ali naučno istraživanje bi moglo da baci malo svetla na njegovu efikasnost i zašto se čini da nije funkcionisalo kod te konkretne korisnice.

Gabrijela Etingen, akademik i psihološkinja koja čitavu karijeru istražuje pozitivno razmišljanje, otkrila je u svom istraživanju da ono može da ponudi kratkoročnu korist, ali da može da bude štetno na duže staze.

U jednoj studiji u kojoj je pratila program mršavljenja, „što pozitivnije ljudi fantaziraju ili sanjare o svom uspehu, manje će biti uspešni, što će reći – rešiće se manje kilograma.“

Umesto da ulože vreme u zamišljanje postizanja nekog cilja, Etignen je razvila metod koji zove WOOP – želja, ishod, prepreka, plan – koji kanališe energiju prepoznavanja prepreka koje stoje na putu do onoga što manifestujete i kako da ih savladate.

Ideja je da vremenom praktično prestanete da sanjarite a da ne morate istovremeno da razmišljate o realnostima i izazovima koji prate taj san, a vaša energija neće biti uludo bačena na neefikasno zamišljanje da ste već postigli taj cilj.

„Fantazije su izraz naših potreba“

Shots of Simon's TikTok videos

TikTok/@iseowl
Sajmon važi za uticajnog na TokToku

Sajmonu, 28-godišnjaku iz Sarija, manifestovanje je pomoglo „posle mnogo problema sa mentalnim zdravljem“.

„Želeo sam da pronađem način da se ‘izlečim’ alterantivnim metodama pored isključivo terapije.“

On snima video klipove o manifestovanju i zakonu privlačenja i pokušava da se izgradi kao digitalni autor. On je i deo zajednice duhovnih TikTokera.

„Mi svi na sličan način smatramo da je izolacija bila spiritualno buđenje za mnoge ljude širom sveta.“

On misli da mu je manifestovanje pomoglo da upozna omiljene Jutjubere i radi sa njima kad su dolazili u London.

Upitan zašto ne misli da uspeh duguje vlastitoj digitalnoj strategiji, odgovorio je:

„Kad se sve sabere i oduzme, to je veoma prosta premisa da naše misli kreiraju našu stvarnost. Ako neko veruje da nešto nije stvarno, onda je to realnost koju on kreira za sebe.“

I dok manifestovanje postaje sve viralnije, sve više i više autora sadržaja kao što je Sajmon snima video radove o njemu.

Ako ljudi ne razumeju mehanizam koji stoji iza stranice Za tebe, međutim, možda neće razumeti da im se servira više sadržaja o manifestovanju zato što – u interakciji sa tim video klipovima – oni praktično govore aplikaciji da žele da vide još toga.

Kad vidite video o metodama manifestovanja to samo po sebi nije znak – to samo internet radi svoju matematiku. Ali interesovanje za ovu vrstu sadržaja ne bi trebalo ignorisati.

„Pozitivna sanjarenja i fantazije, oni moraju da se shvate ozbiljno“, kaže Gabrijela.

„Ne možemo da iskorenimo pozitivno mišljenje zato što su fantazije izraz naših potreba – što će reći onoga što nam nedostaje.“

Svi ti TikTokeri koji traže ljubav, novac i sreću – pokazujući šta bi voleli da manifestuju – takođe pokazuju šta im možda najviše nedostaje u životu.

Elemenat pozitivnog mišljenja kod manifestovanja mogao bi da nam da podstrek za raspoloženje koji nam je potrebno u vreme velike teskobe – dok god nas on ne sprečava da ostvarimo upravo one snove koje toliko očajnički želimo.


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.