Little Richard

Getty Images
Prvi hit Litl Ričard jedna je od pesama koja je definisala rokenrol

„A-wop-bop-a-loo-bop, A-lop-bam-boom!“

Pre 65 godina, „Litl“ Ričard Penimen ušao je u JM Studio u Nju Orleansu i počeo da snima novu muziku za diskografsku kuću Speciality Records.

U tom trenutku nalazio se u poslu već četiri godine, pokušavajući i ne uspevajući da snimi hitove za rivalske kuće RCA i Pikok. Prema svim svedočanstvima, sesija od 14. septembra 1955. godine nije trebalo preokrene to kolo sreće.

Posle neproduktivnog jutra tokom kog je snimljeno pet prosečnih gospela, producent Bamps Blekvel je zaustavio snimanje i, prema legendi, muzičari su se preselili u obližnju kafanu.

Tamo je Litl Ričard spazio klavir i, još važnije, publiku. Ovaj dvadesetdvogodišnjak seo je i odsvirao stari, pomalo opsceni pesmuljak koji je često koristio za popunjavanje repertoara kad je svirao po noćnim klubovima.

„Počeo je da lupa po klaviru i zavija: ‘A-wop-bop-a-loo-bop-a-good-God-damn!‘“, priseća se kasnije Blekvel. „A to su još bile najsmernije reči u čitavom tekstu.“

Uprkos tekstu – koji je praktično bio oda analnom seksu – ljudi u kafani su „poludela“, a Blekvel je znao da imaju hit.

Tekst je na brzaka prepravila lokalna muzičarka Doroti Labostri, koja je zamenila reči good booty sa aw rootie, što je sleng verzija za all righty. Drugi provokativni stihovi ulepšani su pominjanjem devojaka Dejzi i Sju.

Taj ekstatični, ritmični a-kapela uvod, međutim, ostao je gotovo u celosti netaknut, a izbačen je samo onaj blasfemični deo.

Ali šta on zapravo znači?

Little Richard

Getty Images

Većina ljudi odmah pretpostavi da je to samo gomila nebuloza – ispusni ventil za praiskonsku, nagomilanu energiju koja bi navrla iz duše Litl Ričarda kad god bi zapevao.

Alternativna teorija je da je taj usklik zapravo vokalna aproksimacija prelaza na bubnjevima, što bi Litl Ričarda činilo jednim od najranije zabeleženih bitboksera.

Ali govoreći za časopis Rolingstoun sedamdesetih, zvezda je rekla da je fraza zapravo potekla od prikrivenog načina da opsuje šefa.

„Radio sam na autobuskoj stanici u Mejkonu, u Džordžiji“, prisetio se on, „i nisam smeo da se obratim šefu, čoveče.“

„Donosio bi mi gomilu sudova da ih perem i jednog dana sam rekao: ‘Moram da uradim nešto da sprečim ovog čoveka da mi donosi sve te posude na pranje“, prisetio se on.

„I rekao sam mu: ‘A-wap-bop-a-lup-bop, A-wop-bam-boom, iznesi ih napolje!’ i to sam tada i mislio.

„I tako sam napisao Tutti Frutti u toj kuhinji, napisao sam Good Golly Miss Molly u toj kuhinji, napisao sam Long Tall Sally u toj kuhinji.“

Čak i kad se ploča prodala u milionima primeraka, Litl Ričard je nastavio da veruje u potencijal tog izraza u borbi protiv establišmenta.

Čak je tvrdio i da ju je viknuo u lice bivšeg guvernera Alabame Džordža Volasa, tvrdog segregacionistu kog je Martin Luter King jednom nazvao „možda najopasnijim rasistom u Americi danas“.

Napad Litl Ričarda nije mnogo toga postigao, međutim. „On nije znao šta sam time mislio, a nisam ni ja“, priseća se pevač.

https://www.youtube.com/watch?v=C_C9q4tuwXI

Umesto toga, ovo je postao ratni poklič novog muzičkog pokreta.

Nakon što je tekst na brzaka prepravljen, Litl Ričard i Bamps Blekvel snimili su Tutti Frutti iz trećeg puta na kraju sesije.

Ploča je konačno uspela da dočara njegovu zaraznu, raskalašnu izvođačku ličnost – za 10 dana od izlaska iz štampe, pesma se prodala u 200.000 primeraka. Do 1968. godine, samo u Americi prodala se u tri miliona primeraka.

Od tada je pesma nazvana „ubedljivo najvećom rok pločom“, „jednim od detonirajućih udara rokenrol eksplozije pedesetih“ i „zvukom nezaustavljive sile“.

Originalni snimak je 2009. godine sačuvan za buduća pokolenja u američkoj Kongresnoj biblioteci.

„Čak i u manje vrcavoj verziji koja je na kraju objavljena, jedinstvena vokalizacija Litl Ričarda preko neodoljivog ritma najavila je novu eru u muzici“, napisano je tom prilikom.

Obradili su je stotinama puta, od Bitlsa preko Elvisa Prislija do Alvina i veverica, a navukla je na desetine muzičara na rokenrol.

Otis Reding, Bob Dilan, Fredi Merkjuri i Džejms Braun – koji je započeo karijeru kao imitator Litl Ričarda – svi su naveli Litl Ričarda kao svoj ključni uticaj.

„Litl Ričard je veliki pokretač. On je bio prisutan na samom početku, neverovatno je uzbudljivi izvođač“, rekao je Čak Beri.

„Niko nije imao bolji nastup na bini od Litl Ričarda“, rekao je Mik Džeger. „Litl Ričard je pokretač i moj prvi idol.“

Little Richard

BBC
Zvezda je umrla od raka kostiju 9. maja 2020. godine

Njegovo nasleđe „oseća se i na druge načine“, napisao je Keri O’Del 2009. godine u eseju za Nacionalni arhiv snimaka.

„Od pesme Tutti Frutti, rok muzika je pokazala veliku toleranciju za nebulozne ili nepovezane pesme.“

Dakle, bez izmišljenih psovki Litl Ričarda, ne bismo imali Da Doo Ron Ron od The Crystals, Doo-Wah Diddy od Manfred Mann, Be-Bop A-Lula Džina Vinsenta ili čak Bad Romance Lejdi Gage.

Nije ni čudo da ju je Rolingstoun jednom nazvao „najinspirativnijim tekstom na čitavoj ploči“.


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se nabbcnasrpskom@bbc.co.uk

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.