BBC Sport Insight banner

BBC

Pored nogu Čada Džounsa se nalazi sportska torba u kojoj je šest kutija, svaka vredna između 10 i 30 hiljada dolara.

Ova neugledna torba, koju je pre samo nekoliko minuta nosio preko ramena na putu od gepeka svog automobila do stola za kojim smo sedeli, bez problema vredi više od 100.000 dolara.

Roba koju Džouns prodaje nisu ni dijamanti, niti nekakvi antikviteti; ona nije ni lomljiva, ni preteška.

Nije nikakav ručni rad, niti je preterano krupna.

Kolekcionarski je vrlo poželjna, umetnički je osmišljena, a estetski pripada njegovom rodnom gradu Njujorku.

Pričamo o patikama. I da, zaista su tako skupocene.

Džouns, 41-godišnjak, nekadašnji koledž košarkaš iz Bruklina, poznat i kao Sniker Galaktus, specijalizovao se za sakupljanje i prodaju unikatne obuće – naročito one koja je pravljena u ograničenim serijama ili iza koje stoje zanimljive sportske priče.

On ih održava u netaknutom stanju, zatvorenim u kutijama – uslov za svakog samosvesnog fanatika za patike – i na policama preuzetim iz zatvorenih sportskih radnji.

Ovo je životna pasija koja je prerasla u izvor prihoda, biznis koji je izrastao iz sitnog muljanja iz vremena kada je još uvek sedeo u školskoj klupi.

„Dok sam bio na koledžu, moja majka je izgubila posao“, objašnjava Džouns.

„Imao sam auto, a moja majka je davala novac za njega. Kada mi je rekla da više ne može da ga plaća, ja sam počeo da preprodajem višak patika koje sam imao, iz gepeka automobila“.

„Kupio bih 11 pari patika Er Džordan Konkord za 150 dolara i prodavao ih za 350.

„Prodao sam ih dovoljno da bi me to održavalo kroz koledž i omogućilo da otplaćujem auto.

„Tako da sam oduvek znao da tu ima nečega“.

Pošto je odrastao u Bruklinu 80-ih godina, nije nikakva koincidencija to što su ga patike toliko privlačile.

Uostalom, upravo su tu oblast koju čini 5 njujorških naselja najviše i promovisali glavni promoteri današnje kulture nošenja patika – hip hop, košarka i Majkl Džordan.

Verovatno najveći igrač koji je ikada probacivao loptu kroz obruč, Džordan je rođen u Fort Grinu, u Bruklinu, samo nekoliko kilometara od Džounsove rodne kuće, iako se on sam preselio u Severnu Karolinu još kao dete.

Džordanov status u očima Amerike iz 80-ih godina je već uveliko bio na visokom nivou zahvaljujući heroizmu koji je iskazao na terenu u dresu Čikago Bulsa.

Ali kada je pre 35 godina, 15. septembra 1985. Najki izbacio Er Džordan 1 patike, to je obožavaocima na ulici omogućilo da na opipljiv način sopstvenoj ličnosti dodaju malo tog prestiža.

Michael Jordan

Getty Images
Džordan u akciji sa Čikago Bulsima, 1985. godine. Rođen je u Bruklinu 1963, ali se njegova porodica 5 godina kasnije preselila u Vilmington u Severnoj Karolini.

Za mnoge, Er Džordan 1 su patike koje su i započele globalni rast na tržištu sportske obuće, industrije čiju je vrednost Koven Ekviti Risrč procenio na šest milijardi dolara i predvideo da će do 2030. godine ta suma skočiti na 30 milijardi.

Ovu teoriju kao da potvrđuju i nezamislive sume koje su patike baš ovog modela dostigle na aukcijama održanim u 2020, tokom pandemije Kovida-19.

Uz pomoć popularne Netfiksove serije Poslednji ples, koja dokumentuje Džordanove vazdušne podvige na vrhuncu njegovih moći, Sotebi i Kristi su zabeležili nove rekordne cene na nedavnim aukcijama.

Jedan par Er Džordan 1 Haj patika nošenih tokom utakmica, ukrašen komadićima pleksiglasa sakupljenim nakon što se raspala tabla posle jednog snažnog Džordanovog zakucavanja, prodat je za rekordnih 615.000 dolara avgusta meseca kod Kristija.

To se desilo samo malo nakon rekorda postavljenog u Sotebiju u maju ove godine, kada je još jedan par potpisanih Er Džordan patika prodat za 560.000 dolara.

Er Džordan 1 patike su naročito vredne.

Njih je napravio legendarni dizajner patika Piter Mur.

One odražavaju specifičan Džordanov zahtev da se stvori osećaj da ste ,,bliži terenu“, tako što su iz njihovih đonova uklonjeni vazdušni jastučići.

U roku od samo mesec dana od kada su promovisane, NBA liga ih je zabranila.

Ova ozloglašena objava je dovela do toga da su fanovi pretvorili ove patike u pravi fenomen.

Najki, poznat po tome što dobro osluškuje tržište, iskoristio je situaciju da širom zemlje plasira reklamu koja je poručivala da ,,srećom, NBA ne može da vas spreči da ih nosite“.

Potražnja je postala tako velika da su napadi i otimanja Džordan patika postali uobičajena pojava u američkim gradovima.

Jedno ubistvo nastalo zbog ovih patika je navelo magazin Sports Ilustrejtid da na prvoj strani objavi naslov: ,,Patike ili život“.

I sam Džouns je iskusio nasilnu stranu pomame za patikama kada je 2012. godine – na njujorškoj promociji Najkijevog Kobi 7 modela – bio izboden dok je tokom noći kampovao u redu ispred radnje.

Radi se o incidentu o kojem više ne želi da govori u intervjuima.

Air Jordan 1s for sale at Christies

Getty Images
Ove patike su u avgustu prodate za rekordnih 615.000 dolara u Kristiju

Prema Sajmonu ,,Vudiju“ Vudu, osnivaču Sniker Frikera, globalnog magazina o patikama, pojava Er Džordan 1 patika je revolucionarni trenutak i to ne samo zbog kulturalnog uticaja.

,,Jedna od najdivnijih stvari u vezi ovih patika je kvalitet kože“, kaže on. ,

,Imam ovde par Džordanki iz 1985. Koža je neviđeno debela. Kao da ste odsekli komad krave i prišili ga na patiku.

,Poprilično su neuništive“.

Vudi, koji živi u australijskom gradu Melburnu, neka je vrtsta stručnjaka na ovu temu.

On je zamislio i pokrenuo magazin Sniker Friker 2002. godine kao kultno štivo i način da od proizvođača dobija besplatne patike.

Od tada, Vudijev biznis se proširio na vebsajt, posao sa robom, kreativnu agenciju i magazin koji se u ovom trenutku prodaje u 40 zemalja.

Nedavno je napisao i knjigu od 700 strana pod imenom Ultimativna patika; u njoj je čak 40 strana posvetio upravo ,,Džordankama“.

,,Zaista sam celu knjigu mogao da posvetim ‘Džordankama'“, kaže on.

,,U smislu same investicije, to bi verovatno bio i pametniji potez! To je jedini brend koji je zaista zasnovan na sportisti. A on je Vrhovno Biće, bog oko kojeg je ceo taj mitski momenat izgrađen“.

,,Amerikanci u njemu vole tog pobednika, tipa koji je došao niotkuda i postao najpoznatija i najbogatija ličnost ikada.

,,I samo gledanje njega kako skače sa, znate već, linije trojke i postiže koš – jednostavno je bio veoma moćan osećaj. A patike se tako dobro uklapaju u njegovu priču“.

Sam potencijal zvezde kojoj su Er Džordan 1 patike bile posvećene je bio ključni faktor koji im je omogućio da opstanu u moru izuzetnih patika, za kojima su žudeli uglavnom oni koji su imali dosta novca za trošenje.

Naročito oni ,,nafilovani tipovi u svojim 40-im i 50-im godinama“ koji se sećaju Džordana iz najboljih dana, smatra Vudi.

Još jedna tajna koja podgreva mit je, sugeriše on, trajna privlačnost dizajna patika.

Tu je ,,logo sa krilima“, inspirisan oznakama vazduhoplovnih kompanija iz tog vremena, zatim boje – crvena, plava i bela – koje podsećaju na Džordanovu bliskost sa Čikago Bulsima i ,,klasična oplata“ koja je u funkciji pravljenja ,,priče“ o patikama.

Priča je dobila i novo poglavlje u aprilu ove godine kada se Dior udružio sa Najkijem u promociji nove, zajednički brendirane verzije modela koji je u maloprodaji dostigao cenu od 2000 dolara po paru.

Prikazane na naslovnoj strani Sniker Frikera, patike su ekspresno bile rasprodate kada je zapanjujućih 5 miliona ljudi pokušalo da kupi ukupno 8.500 pari patika.

Grafikoni cena, koji se češće povezuju sa akcijama na berzi, na onlajn tržišnoj platformi ,,StockX“ prikazuju sume i do 20.000 dolara.

Deluje da privredna ranjivost usled pandemije ne predstavlja problem u niši preprodaja patika, u kojoj ne samo da profiti rastu, već se tržišta proširuju.

Za Džounsa dnevni prihodi u ovom trenutku možda dolaze is Fort Lija u Nju Džersiju – u kojem njegove patike sa belim đonovima imaju korist od tamošnjih trotoara koji su ,,bogu hvala čistiji nego oni u Njujorku – ali budućnost njegovog profita je na globalnom nivou.

Lokalno poznavanje stvari je ključ u pronalaženju dragocenih primeraka patika, pa tako butici i manje poznati autleti širom Njujorka prodaju svoje ograničene serije već poznatim lovcima na ovakvu robu.

Iako Džouns i dalje svoj rodni grad naziva ,,svetskom Mekom za patike“, najveći deo njegovih nabavki stiže iz onlajn izvora povezanih sa mrežama drugih kolekcionara i sa prodajom koja ubrzano raste na žarištima kakvo je azijsko tržište.

To mu je pomoglo da nagomila ukupno više od 1100 pari patika, a neki od njegovih omiljenih proizvoda se nalaze u onoj crnoj sportskoj torbi.

,,Ovo je jubilarna Plejstejšn Er Fors 1 patika, postoji samo 50 pari na celom svetu. Najki je napravio 2009. godine i sada vrede oko 10.000 dolara“, kaže on ravnodušno.

,,Tu su i Steš Zum Kobi 1 patike, napravljene u saradnji sa NORT-om 2006, i one vrede oko 20.000 dolara“.

Dizajni koji se povezuju sa igračima koji predstavljaju tragične figure sporta, poput Kobija Brajanta, pomažu u podizanju cene, ali na kraju ipak samo razborito oko kolekcionara formira konačnu cenu; lepota definitivno zavisi od subjektivnog doživljaja.

Džounsova supruga Adena je u početku imala problem sa uvažavanjem ovog posla kada je par počeo da se zabavlja.

Pošto je priznala da je patila od vrtoglavice kada je spavala u stanu u kojem su zidovi bili do plafona natrpani kutijama sa obućom, ona je počela da shvata njihovu vrednost tek kada je njen tadašnji momak povezao svoj Pejpel nalog sa njenim.

To mu je omogućilo da joj prikaže rezultate prodaje nagomilane robe u realnom vremenu.

,,Brzo sam shvatila njihovu snagu.

,,Videla sam kako 8.000 dolara stiže od dva prodata para patika i reagovala sam, rekavši mu: ‘U pravu si, to je to!’

,,Ljudima kažem kako deo ovog stana otplaćuju patike. Ovaj prsten, moj venčani prsten, platile su patike“, kaže ona, ponosno pokazujući svoj domali prst sa svetlucavim kamenčićem.

Kao suosnivač firme ,,Drugi reket“, novog onlajn biznisa koji vodi zajedno sa Džounsom i koji targetira ljubitelje kojima je ova eksplozija na tržištu patika van budžeta, Adena je sada ubeđena u ono što njen suprug zna još od svog detinjstva – da su patike mnogo više od obuće i da su zapravo simbol identiteta.

Džouns ide i dalje kada sugeriše da one imaju i neku vrstu političkog simbolizma.

,,Patike su originalno bele jer je to bila boja elite koja je igrala tenis“, kaže on.

,,Ljudi koji izgledaju kao ja su tradicionalno služili takve ljude i zato je nošenje bele boje toliko značajno za crnu zajednicu.

,Nošenje čistih, belih patika znači da možeš da ih priuštiš i da si uspeo u društvu“.

Ovaj sentiment možemo da nađemo i kod Elizabet Semelhek, kustoskinje muzeja Bata cipela u Torontu i autorke knjige ,,Izvan kutije: Uspon kulture nošenja patika“.

,,Kada imate dovoljno novca da zakoračite u nešto novo, netaknuti i oslobođeni, par Najki patika postaje tačka ponosa, simbol neizbrušenog individualizma u modi koja je hiper-muževna i koja prolazi i kao nešto što u isto vreme simbolizuje američki stil, ali i neku vrstu egzotike“, kaže Semelhek.

,,Da li patike mogu da se upotrebe i u političke svrhe? Svakako da mogu. Upravo zbog toga trenutak kada zgazite nekoga po dragocenoj patici može biti vrlo agresivan čin“.

Semelhek tako vidi zajedničku crtu u nizu koji obuhvata nove bogataše, patike sa teniskih terena iz 19. veka i priznanje repera Džej Zija da bi bele patike nosio samo da bi održao vitku liniju.

To je pojam koji Džouns suštinski razume.

,,To je kao ono, ‘ej, onaj klinac stalno ima nove patike, pitam se čime li se bavi? Kao da tu ima nečeg tajanstvenog, kao da je tu neki znak pitanja – Ko je u stvari onaj tip?“, kaže on.

I posle 35 godina, čini se kao da doba obuće za lebdenje u vazduhu nije ništa izgubilo od svojih moći.


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

close
Majkl Džordan, košarka i kolekcionari: Patike koje vrede kao dijamanti 1

Prijavite se za
NJUZLETER

Svake subote u formi mejla biće Vam dostupan pregled nedelje koji za Vas biraju i komentarišu kolumnisti Danasa.

Vaša email adresa biće korišćena isključivo za potrebe slanja njuzletera u skladu sa Politikom privatnosti.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.