Deonica Miloš Veliki

Fonet
Deonicu autoputa Miloš Veliki otvorio je predsednik Srbije Aleksandar Vučić

Barem što se tiče ceremonija otvaranja autoputeva po Srbiji, letnja sezona 2019. će se svakako pamtiti kao jedna od uspešnijih.

Više hiljada ljudi okupilo se u nedelju na petlji Ljig i prisustvovalo otvaranju deonice autoputa ka Čačku. Deonica puta nazvana je Miloš Veliki.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić provozao se panoramskim autobusom novom deonicom sa članovima vlade i gostima iz regiona.

Vučić je iskoristio priliku da najavi još jedan autoput nazvan po istorijskoj ličnosti.

Vožd Karađorđe povezivaće sever Šumadije sa istokom Srbije.

Međutim, automobila na putevima je mnogo, kao i smerova kretanja, pa se postavlja pitanje koliko je još autoputeva u Srbiji potrebno i koji su vozačima najneophodniji.

Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović ranije je najavila izgradnju tri nova autoputa.

Koridor 11

Autoput od Beograda do Crne Gore (Koridor 11), planiran da bude dugačak 270 kilometara, i dalje je prioritet.

Nova deonica od Obrenovca do Ljiga dugačka je 62.7 kilometara, što zajedno sa ranije otvorenom deonicom Ljig-Preljina čini 103.6 kilometara autoputa E763 Beograd-Južni Jadran.

Izgradnja Koridora 11 počela je pre 11 godina, a kako stoji na sajtu Koridora Srbije očekivani rok za završetak radova je kraj 2019. godine.

Završetak radova najavljivan je više puta, pa je tako ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović obećavala da će put biti gotov 2017. godine, odnosno da će već tada do Zlatibora biti moguće doći za samo jedan sat.

Koliko će Koridor 11 koštati nije poznato, ali se zna cena deonica.

Za put Ljig-Preljina utrošeno je 760 miliona dolara, a ugovorena vrednost poslednje otvorene deonice je 430 miliona evra, što je sedam miliona evra po kilometru, objavio je Insajder.

Gde ćemo pre?

Autoput Miloš Veliki će postići pun efekat kada se izgrade deonice od Novog Beograda do Surčina i do Obrenovca, smatra Milutin Ignjatović, generalni direktor Saobraćajnog instituta CIP.

Očekuje se da deonica od Obrenovca do Surčina bude gotova do kraja 2019. godine, a od Surčina do Novog Beograda do sredine 2021. godine.

„Tada će Beograd biti optimalno povezan sa Čačkom“, kaže Ignjatović za BBC.

Saobraćajni institut CIP projektuje i deonicu autoputa od Preljine do Požege, a prema rečima Ignjatovića, očekuje se i početak projektovanja „najteže deonice na Koridoru 11 – od Požege do Boljara.

Autoput

BBC

„Kada se okončaju projekti i izvedu radovi na predmetnim deonicama može se zaključiti da će Srbija dobiti savremen, moderan autoput od Beograda do Boljara“, istakao je Ignjatović.

Dodaje da je od velikog značaja za Srbiju i završetak autoputne i železničke obilaznice oko Beograda, kao i Moravskog koridora.

Koridor 11 je „prioritet koji mora da se kompletira“ i za nekadašnjeg ministra saobraćaja Milutina Mrkonjića.

„Obavezno nastavak autoputa od Preljine do Požege, pa od Požege do Ivanjice, granice sa Crnom Gorom“, smatra Mrkonjić.

Koridor 10

Ni Koridor 10 još nije gotov, jer su radovi na istočnom kraku ka Bugarskoj još uvek u toku.

Najavljivano je da će taj autoput na jesen biti potpuno otvoren za saobraćaj.

Najveći izazov na izgradnji tog autoputa bio je deo kroz Grdeličku klisuru. Ova deonica otvorena je u maju 2019. godine.

Izgradnja južnog dela Koridora 10 dugog 74 kilometra počela je 2013. godine. Na delu kroz Grdeličku klisuru radilo se šest godina i za to vreme je izgrađeno 26,3 kilometra autoputa, 36 mostova i dva najsavremenija tunela, podaci su Koridora Srbije.


Za Miloša Velikog zasad potrebni veliki rezervoari

Oni koji se zapute u Čačak, moraće da napune rezervoare pre izlaska na novu deonicu autoputa, jer pumpi na novom putu još uvek nema, pišu Večernje novosti.

Prve pumpe bi trebalo da se otvore tek sledeće godine.

A pumpi još uvek nema ni na novoj deonici Koridora 10 u Grdeličkoj klisuri.


Moravski Koridor i novi autoputevi

„Na leto nas očekuje početak radova na autoputu ka Bosni i Hercegovini, od Sremske Rače do Kuzmina, kao i Moravskog koridora, veoma važnog za Srbiju jer će povezati Koridore 10 i 11 i velike gradove u centralnom delu zemlje“, rekla je Mihajlović medijima.

Planirano je da Moravski koridor bude dugačak 112 kilometara. Ovaj autoput povezivaće Pojate i Preljinu.

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture trenutno traži strateškog partnera za izgradnju ovog koridora.

A jedan od najvećih građevinskih poduhvata biće izmena toka Zapadne Morave.

Prostorni plan budućeg autoputa otkriva da je predviđeno da se tok reke izmeni u blizini Kraljeva.

Kada je reč o planovima za nove deonice autoputa, Mrkonjić kaže da „mi možemo da se ljutimo koliko hoćemo, ali autoput Priština-Niš-Sofija spada u evropski koridor“.

Mrkonjić dodaje da je veoma važna i deonica Beograd-Obrenovac Koridora 11.

Dodaje da autoput Beograd-Čačak, „možda nije bio od interesa za Evropu“, ali je svakako bio „najteži put sa najgušćim saobraćajem“.

Vožd Karađorđe

Još jedna istorijska ličnost – Vožd Karađorđe – trebalo bi da poveže Šumadiju i istočnu Srbiju.

Šumadijski koridor koji će povezivati Mladenovac i Bor, nosiće ime po vođi Prvog srpskog ustanka.

Kako je istakao predsednik Srbije, autoput Vožd Karađorđe i brza saobraćajnica ići će „u ipsilon kraku od Mladenovca do Aranđelovca, od Topole do Rače, Svilajnca do Despotovca i Bora“.

Autoput pun vozila, zamagljena fotografija

PA
Izgradnjom autoputeva, brzina kretanja vozila će se povećavati, a broj nezgoda smanjivati.

Sa bezbednosne strane, svaki autoput je dobrodošao

Izgradnjom ovakvih savremenih puteva brzina kretanja vozila će se povećavati, a broj nezgoda smanjivati, smatra direktor Saobraćajnog instituta CIP.

Sličnog mišljenja je i Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

„Izgradnja autoputeva u Srbiji ima strateško značenje ne samo po pitanju privrede, već i iz aspekta bezbednosti saobraćaja“, izjavio je ranije Okanović za BBC.

Okanović je istakao da se veliki broj saobraćajnih nesreća dešava upravno na deonica od Beograda ka Crnoj Gori.

„Ta deonica je izuzetno opterećena, uz niz nepovoljnih okolnosti koje utiču na bezbednost saobraćaja. Onog trenutka kada taj isti putni pravac pokrijete autoputem, slika se drastično menja na bolje.“


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari