niš, protest

Marko Dimitrijević
Protest Nišlija posle teške saobraćajne nesreće.

Posle još jedne teške saobraćajne nesreće u kojoj je poginulo dvoje ljudi, Nišlije su izašle na ulice – i najavljuju nova okupljanja.

Dečak star 12 godina, kao i 48-godišnji muškarac, stradali su u ponedeljak kada je na njih, dok su šetali Bulevarom Medijana, naleteo automobil.

Njihove komšije okupile su se narednog dana prvo u centru grada, a onda uveče i na mestu nesreće, kada su blokirali saobraćaj, tražeći reakciju nadležnih.

„Okupili smo se iz čistog revolta. Taj dečak i taj čovek su šetali trotoarom, nisu bili na ulici“, kaže za BBC na srpskom Milan Miljković iz Niša.

„Počeli su da nas kose i po trotoarima, po pešačkim prelazima“, dodaje.

Ovo je samo jedna od nekoliko teških saobraćajnih nesreća poslednjih godina u kojima su stradali pešaci, navode Nišlije, dodajući da se pojedini bulevari, čim padne mrak pretvore u trkačke staze.

„Živim na jednom bulevaru i mogu da kažem da se klinci po celu noć toliko trkaju da ne može da se spava“, kaže za BBC Gordana Bjeletić, urednica niškog portala Južne vesti.

Novi protest biće održan u subotu, 9. januara, kada se najavljuje šetnja gradskim ulicama u znak protesta, kaže Miljković.

Šta se desilo?

niš, protest

Filip Avramović

Prolazeći u ponedeljak oko 21 sat velikom brzinom kroz Bulevar Medijana, 19-godišnjak iz Beograda izgubio je kontrolu nad automobilom marke audi, izleteo na trotoar i pokosio dvojicu prolaznika.

Dečak star 12 godina – koji se u tom trenutku vraćao iz tržnog centra, gde je išao da kupi punjač za telefon – preminuo je na licu mesta, dok je 48-godišnji muškarac prevezen u Klinički centar Niš, gde je podlegao povredama.

Niška policija je ubrzo saopštila da je N.S. uhapšen zbog sumnje da je izvršio teško krivično delo protiv bezbednosti saobraćaja.

Kako navode, u trenutku nesreće nije bio pod dejstvom alkohola, a sa njim u kolima su bila dva maloletna lica i 51-godišnji D.O. iz Niša.

Vozač se na saslušanju u sredu branio ćutanjem, navode iz Tužilaštva, a ubrzo mu je određen pritvor od 30 dana, prenose Južne vesti.

Zbog čega ljudi protestuju?

Marko Dimitrijević ima 37 godina i utorak uveče bio je među građanima koji su blokirali saobraćaj na Bulevaru Medijana.

„To je moj kraj, gde sam odrastao, gde svakodnevno provodim vreme sa porodicom i gde redovno šetamo“, kaže Dimitrijević za BBC na srpskom.

Na mestu nesreće Nišlije su palile sveće i ostavljale cveće.

Dimitrijević kaže da je saobraćajna nesreća je uplašila ceo komšiluk.

„Imam ćerku od četiri godine i često mi svašta prođe kroz glavu kada idemo tuda“, navodi on.

Na protestu su bili ljudi i iz ostalih delova Niša koji su, kako kaže Dimitrijević, osetili potrebu da se solidarišu.

„Došli su jer žele da grad bude bezbedan za šetnju, a ne da ljudi moraju stalno da se okreću i paze da ih neki tatin sin ili bahati vozač ne ugrozi“, ističe.

Na popodnevni protest istog dana u centru grada pozvao je Miljković.

„Iz besa sam ustao ujutru i napisao objavu na Fejsbuku. Reagovao sam kao otac dece koja se šetaju na tom istom mestu“, navodi.

„Uveče su ljudi došli verovatno sa istim ciljem – da probamo da alarmiramo ljude u ovom gradu i pokažemo da je sve otišlo do krajnjih granica“.

Nišlije navode da na ovaj način žele i da apeluju na grad i državu.

„Preko glave nam je gledanja kroz prste pojedincima“, kaže Dimitrijević, ističući da je i slučaj „audi“ pre nesreće prijavljivan nadležnima.

„Ukoliko pojedinac zna da neće biti kažnjen, da će ga spasti moćni rođak ili tata, dešavaće se stvari koje se sada rade – takve stvari moraju biti sankcionisane“, navodi on.

„Zatvorske kazne su i više nego smešne, advokati počiniocima smanjuju kazne i to tako ide u krug… Evo kako se to završava“, dodaje Miljković.

Šta kažu nadležni?

Iz Policijske uprave u Nišu negiraju navode da je policiji u danima pre nesreće prijavljena bahata vožnja audija, prenosi Nova.

Netačni su i navodi da je Niš nebezbedan grad, kažu iz policije.

Broj saobraćajnih nezgoda u 2020. je za 10 odsto manji u odnosu na 2019. godinu, a broj povređenih za 20 odsto manji, navode.

Čitav slučaj je u međuvremenu dobio i političku konotaciju.

„Znamo ko je i čime se bavi porodica i kome je politički bliska, ali sačekaćemo da vidimo dokle ide spremnost policije i (ministra unutrašnjih poslova Aleksandra) Vulina kao političke vrhuške da sakrivaju ime bahatog sina“, navela je Marinika Tepić, potpredsednica opozicione Stranke slobode i pravde.

Iz policije negiraju optužbe o skrivanju identiteta osumnjičenog.

Bulevari kao staze za trkanje

niš, protest

Marko Dimitrijević

Stanovnici Niša kao veliki problem ističu i način vožnje po niškim bulevarima koji se često, naročito noću, lako pretvore u trkačke staze.

„Knjaževačka ulica, Bulevar Nemanjića, Bulevar 12. februar, Bulevar Medijana samo su neki od njih“, kaže za BBC Željko Marković iz Niša.

„Radi se o širokim saobraćajnicama sa po nekoliko kolovoznih traka, a u kojima u večernjim časovima nema previše vozila, što ih čini zgodnim za egizibicije.

Kako kaže, scenario je uvek isti.

„Usijana glava za upravljačem želim da projuri moćnom mašinom kroz grad, lične zabave radi.

„Kada takav egzibicionista preceni svoje vozačko umeće onda dođe do tragedije poput one 4. januara, a u kojima obično stradaju nedužni“, ističe Marković.

Nišlijka Petra Antić kaže za BBC da je poslednjih godina sve više jurnjave i trka po niškim bulevarima.

„Živim u ulici koja se nastavlja na jedan od većih bulevara i neretko se tokom noći čuju zvukovi vozila koja ubrzavaju, škripa guma i kočnica“, kaže ona.

„Uvek strepim da trenutak posle toga ne čujem i zvuk udaranja u nešto“, dodaje.

Jedan od hobija, kažu Nišlije, jeste i driftovanje – specifičan stil vožnje u kojem se zadnji deo automobila kontrolisano zanosi – po kružnim tokovima.

Miljković inače živi u inostranstvu pa kaže da je tek nedavno saznao za sve to.

„Juče sam se naslušao svih tih priča – epilog je ovo od pre par dana. Bahati vozači, tatini sinovi, imaju mašine koje su veoma skupe, veoma brze i veoma jake“, kaže Miljković.

„Ovaj grad je postao igralište za njih“.

Naci salutiranje u Nišu – tužilaštvo obavešteno, policija ispituje incident
The British Broadcasting Corporation

Slični slučajevi

Nesreća koja se dogodila 4. januara nije prvi takav slučaj u gradu, navode Nišlije.

„Mnogo pešaka je prethodnom periodu stradalo u Nišu, i to ne tako što su pretrčavali ulicu“, kaže Gordana Bjeletić.

Jedna 25-godišnja devojka preminula je u bolnici 1. decembra, deset dana posle saobraćajne nesreće – njen auto se sudario sa vozilom kojim je upravljao dvadesetogodišnjak za koga je kasnije utvrđeno da je bio pod uticajem alkohola.

Protiv njega će biti podneta krivična prijava za teško delo protiv bezbednosti saobraćaja.

Ipak, mnogima je tog 4. januara pala na pamet teška saobraćajna nesreća iz 2018. godine, kada su poginule dve sestre i jedan biciklista.

I tada je vozač usled velike brzine, ali i alkohola, izgubio kontrolu nad vozilom.

„Vraćao se iz kafane sa dva promila u krvi, prekoračivši brzinu za više od 35 kilometara na čas“, priseća se Željko Marković.

„Dve devojke, rođene sestre, čekale su autobus na stajalištu, a jednu od njih sam lično poznavao.

„Vinovnik je tada dobio 11 godina zatvora, a videćemo kako će pred sudom proći ovaj najnoviji egzibicionista“, dodaje.

Jedna od sestara bila je drugarica Petre Antić.

„Tužno je što se u Nišu posle ovakvih i sličnih tragedije ljudi okupe, protestuju, ali se ne donose konkretne mere koje bi stavile tačku na te situacije i javnost polako zaboravi na njih“, kaže ona kratko.

Tog slučaja setio se i Miljković.

„Jezivo je pričati o tome. Naša deca ginu i ne znam šta bih dodao“, kaže.

niš, protest

Marko Dimitrijević

Šta dalje?

Miljković novi protest najavljuje za subotu u 15 časova.

„Pokušaćemo da se prošetamo gradom, da animiramo što veći broj ljudi. Roditeljski protest, decu pod ruku i da ukažemo na to šta se dešava“, kaže.

Dimitrijević se nada da će nadležni reagovati, ali, kako navodi, „njihova akcija, kao i za sve drugo u ovoj zemlji, počne tek kad se nešto dogodi“.

„Nije ovo ni prva ni poslednja tragedija“, ističe.

A da li se Nišlije plaše?

„Definitivno mnogo više pazim kad prelazim ulicu – čak i na pešačkom čekam da se raščiste vozila, jer se ne oslanjam na to da će neko da stane“, kaže Petra.

„Doduše, za druge u porodici se više brinem, naročito kada neko ide kolima kasno uveče“.


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari