zgrada opštine Palilula

BBC

Dolazak do željene informacije u nekoj javnoj ustanovi u Srbiji često se upoređuje sa Tantalovim mukama.

Da li vam se dogodilo da pozovete broj neke opštine, a da vam se sa druge strane „žice“ javila mesara, pekara ili neki privatni broj?

Većina opština u Srbiji ima internet prezentacije sa podacima koje su potrebne korisnicima, ali koliko su ti podaci ažurni?

Jedan korisnik Tvitera objavio je pre nekoliko dana da su, navodno, na mnogim sajtovima opština u Srbiji pogrešno istaknuti brojevi telefona, kao i imejl adrese.

Ovu tvrdnju smo pokušali da proverimo, tako što smo nasumično izabrali deset opština u Srbiji.

Službenici koji rade u centralama opština Boljevac, Babušnica, Irig, Opovo, Kula, Plandište, Mali Iđoš, Srbobran i Novi Sad javili su se na telefon posle prvog zvona.

U petak oko 11 sati zazvonio je telefon centrale opštine Smederevska Palanka. Na telefon se niko nije javio, a zvonilo je dugo. Ali u ponedenjak smo ponovo pozbali centralu opštine i na prvo zvono se sa druge strane začuo glas službenice: „Opština Smederevska Palanka, izvolite“.

Skrinšot veb stranice opštine Babušnica

Skrinšot veb stranice opštine Babušnica
Skrinšot veb stranice opštine Babušnica

Nova informacija istog dana mora na sajt

Iz opštine Irig za BBC na srpskom kažu da se trude da informacije na sajtu redovno aužuriraju.

„Informacije koje postavljamo na sajt su tačne i proverene“, kaže Aleksandar Mirković, službenik za odnose s javnošću iz ove opštine u Sremu.


Možda će vas zanimati i video o tome zašto vaš džep ne oseća privredni uspon Srbije

Ekonomski podaci o privredi Srbije su u porastu, ali to ne znači da građani bolje žive.
The British Broadcasting Corporation

Na sajtu opštine Irig jasno je predstavljeno kada možete zakazati razgovor s predsednikom, kao i kontakte centrale, sekretarice i načelnice.

Slična situacija je i u opštini Babušnica u Pirotskom okrugu.

Kontakti načelnice, kao i mesnih zajednica jasno su istaknuti, a Vladica Petrović koji radi na održavanju veb prezentacije ove opštine kaže za BBC na srpskom da „kontakte koji nisu u funkciji treba prijaviti“.

„Ukoliko neko primeti da imejl adrese ili brojevi telefona koji su istaknuti na sajtu ne rade prijavite opštini i ja ću to srediti“, kaže Petrović.

Na sajtovima obe opštine poštovane su sve smernice za izradu veb prezentacija organa državne uprave.

To je dokument u kojem, između ostalog, piše da informacije na sajtovima opština treba redovno da budu „ažurirane, tačne i potpune“.

Veb prezentacije javnih institucija potrebno je redovno ažurirati, što znači da od nastanka nove informacije najviše može da prođe jedan dan do njenog postavljanja na sajt.

Ako je za isticanje nove informacije potrebno više vremena, organ državne uprave može da najavi da će naknadno objaviti kompletno obaveštenje, ali da kratko saopšti koje su izmene nastale.

Isto važi i za stare informacije.

Uklanjanje zastarelih informacija radi se na nekoliko načina:

  • Postavljanjem nove informacije na mesto stare (npr. objavljivanje novog broja telefona na mestu na kojem je ranije bio objavljen stari broj telefona organa državne uprave)
  • Uklanjanjem zastarele informacije sa mesta na kojem se nalazila bez gore navedenih radnji (npr. uklanjanje posebnog banera kojim je najavljivana neka akcija organa državne uprave, nakon što se ta akcija završi)
Skrinšot veb stranice opštine Irig

Skrinšot veb stranice opštine Irig
Skrinšot veb stranice opštine Irig

Šta sve mora da piše na sajtovima organa državne uprave

Na svakoj prezentaciji sadržaj mora da pruža informacije o tome čime se ustanova bavi i koje usluge pruža građanima.

Pri dodavanju sadržaja na sajt treba težiti stilu pisanja koji je pristupačan, jednostavan i jasan, odnosno razmuljiv svakome ko je u potrazi za informacijama, uz napomenu da se složena obaveštenja ne izbegavaju ukoliko su bitna za korisnike.

Svaki organ državne uprave treba da u okviru svoje prezentacije ima sledeće celine:

• „O nama“ (naziv može biti drugačiji, npr. „O ministarstvu“, „Ministarstvo“ i sl.)

• „Kontakti“

• „Vesti“

• „Aktuelnosti“

• „Dokumenti“

• „Informator o radu“

• „Usluge“ (ili npr. „eUsluge“, „eUprava“ i sl)

• „Arhiva“

• „Linkovi“


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.