Ramsi, Đao, Helen

Getty Images
Nema žena među nominovanima

Nominacije za nagradu Oskar objavljene su u utorak i filmovi sa ženama u glavnim ulogama su dobro prošli.

U oba ovogodišnja filma sa najvećim brojem nominacija – Roma i Omiljeni – žene imaju ključno mesto.

Ali, kada je reč o kategoriji za najbolju režiju – svi kandidati muškarci.

„To je bilo očekivano od ovogodišnjih nominacija, ali ne čini ih manje lošim“, napisao je Kristofer Tapli u Varajatiju.

Izostanak ženskih nominacija u kategoriji za najbolju režiju je „beskrajno razočaravajući“, rekla je za BBC Liz Taker, direktorka organizacije Žene na filmu i televiziji u Britaniji.

„To samo pokazuje koliko je još posla pred nama i srceparajuće je kako Akademija ponovo nije prepoznala vrhunskih rad.“

Tokom 91-ogodišnje istorije dodele nagrada, samo je pet žena je nominovano u kategoriji za najbolju režiju.

Nakon ovogodišnjih nominacija, govorilo se puno kako rediteljke treba priznati – ali samo na osnovu zasluga, a ne radi ravnoteže.

„Možemo li prestati da posmatramo samo rod, a ne i talenat?“ – upitao je jedan korisnik Tvitera nakon objavljivanja nominacija za Oskara.

„Uključivanje žena samo da bi se ispunila ženska kvota je seksizam i uvreda za sve žene. Dakle, šta ako su samo muškarci nominovani? Njihovi filmovi su jednostavno bili bolji; to je to. Prestanite da predstavljate sve kao seksizam/rasizam.“

Ali Taker tvrdi: „Čini mi se da je teško verovati da je, po zaslugama, samo pet žena ikada bilo u toj kategoriji najboljeg redatelja.“

„Ovde ne tražimo nikakvu posebnu ulogu… Niko ne osporava da su [filmovi koji su nominovani za kategoriji najbolje filmove] zaista svi veliki, ali da li su oni najbolji filmovi?“

„Moj omiljeni film godine bio je Možeš li mi ikad oprostiti? – i to ne kažem zato što ga je žena režirala. To sam saznala tek pošto sam ga odgledala.“

Zašto se tako malo žena nominuje u kategoriji za najboljeg reditelja?

Tapli je ukazao da filmovi koje režiraju žene ne dobijaju istu promociju studija tokom sezone nagrada.

Taker dodaje: „Način na koji se ljudi nominuju je duboko politički proces i zavisi od količine novaca iza kampanje.“

A tu je i činjenica da su žene režirale vrlo malo filmova.

Samo četiri od 100 najboljih prošlogodišnjih filmova u Americi režirale su žene..

To je manje nego 2017. godine, kada su je osam odsto od sto najboljih filmova bilo delo rediteljki.


Pet rediteljki koje su mogle da uđu u uži izbor za Oskara

Nil Smit, dopisnik u oblasti zabave

1. Debra Granik (Ne ostavljaj trag)

Mekenzi i Granik

Getty Images
Debra Granik je zaslužila nominaciju

Prethodno nominovan za koautorku scenarija za film Zima do kostiju iz 2010. godine, Granik je potencijalno mogla ponovo da se nađe među nominovanima za film Ne ostavljaj trag.

Film o ratnom veteranu u Iraku koji je odlučio da živi „izvan mreže“ sa ćerkom tinejdžerkom, pokazao se popularnim kod kritičara i trenutno ima rejting od sto odsto na Roten Tomejtosu.

Džejn Kempion, jedna od samo pet žena ikada nominovanih za Oskara u kategoriji za najbolju režiju, prošlog meseca je izjavila da bi Granik „trebalo da se nađe među nominacijama za najbolju režiju“.

Tradicionalno, međutim, naslove koji se prikazuju na Sandends filmskom festivalu – kao što je Ne ostavljaj trag pre godinu dana – članovi Akademije obično zaboravljaju do trenutka kada dođe do ispunjavanja listića za nominacije.

2. Marijel Heler (Možeš li me ikada zaboraviti?)

Druga žena koja je mogla da se nađe među nominacijama je Heler, rediteljka filma Možeš li mi ikada oprostiti?

Ova 39-ogodišnja kalifornijska bivša glumica napravila je upečatljiv rediteljski debi 2015. godine sa dramom pod naslovom Dnevnik tinejdžerke.

Njen drugi igrani film ima ukupno tri nominacije – jednu za adaptirani scenario, u koji Heler nije umešala prste, i još dve nominacije za glumu – za Melisu Makarti i Ričarda Granta.

Ipak, malo je verovatno da će Akademija dugo ignorisati Heler. Njen sledeći film, biografija dečijeg televizijskog voditelja Freda Rodžersa, u kojem glumi dvostruki dobitnik Oskara Tom Henks, već se pominje kao jedan od vodećih kandidata za dodelu nagrada 2020. godine.

3. Lin Remzi (Zaista, nikad nisi bio ovde)

Škotska filmska producentkinja Remzi sledećeg meseca će se naći u konkurenciji za Bafta nagrade, filmom Zaista, nikad nisi bio ovde.

Takođe je u konkurenciji za nagradu za najbolju režiju na dodeli nagrade Spirit, gde su u konkurenciji još dve žene – Tamara Dženkins i pomenuta Debra Granik.

Možda je ovaj film bio previše mračan za Oskara.

Feniks i Ramzi

Getty Images
Ramzi je mobla da bude na listi

4) Džozi Rurk (Meri kraljica Škotske)

Rurk, Ronan i Robi

Getty Images
I film Meri je dobro prošao, ali rediteljka nije

Uz dve umetnice koje mogu da se pohvale sa četiri ranije nominacije za Oskara, izgledalo je da ovaj film zaslužuje više nominacija.

Ipak, nominovan je u kategorijama za kostimografiju i šminku i frizuru, a Serše Ronan i Margo Robi izostavljene su iz kategorije za najbolju žensku uglogu i najbolju žensku sporednu ulogu.

S obzirom na to da je ovo debi Džozi Rurk kao rediteljke, možda bi bilo previše optimistično očekivati da ona dobije nominaciju za najbolju režiju odmah na početku.

5) Kloi Đao (Jahač)

Đao

Getty Images
Pred Đao je uzbudljiva godina

Još jedna žena koja je mogla da se nađe u kategoriji za najbolju režiju je i Kloi Đao, čiji je film Jahač debitovao na kanskom festivalu 2017.

Film je u američke bioskope stigao u aprilu, a dobio je i nagradu Gotam.

Đao možda nije kandidovana za Oskara, ali ne bi trebalo previše da tuguje. Njen sledeći projekat je o avanturama superheroja za Marvel studio.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari