kuriri

Getty Images

Svako proleće Milica Novaković dočekuje uz gozbu i prijatelje.

„Pozovem prijatelje i napravim večeru za doček lepšeg vremena“, kaže ona.

Ovo proleće Milica će dočekati uz hranu u krugu porodice zbog pandemije korona virusa.

Ono što je pandemija takođe promenila jeste da će Milica većinu sastojaka za ovu večeru poručiti preko interneta ili kurirske službe.

Tako joj je, kaže, bezbednije.

Ovaj 15. mart, Svetski dan potrošača, kupci u Srbiji dočekuju sa potpuno promenjenim navikama koje je direktno uslovila pandemija, kaže za BBC Petar Bogosavljević, predsednik Udruženja potrošača Beograda.

„Neverovatno je koliko nas je korona sve naučila da koristimo internet“, kaže Bogosavljević.

„Iz perspektive potrošačkih prava, to je pozitivno jer su pravila kupovine preko interneta dobro regulisana iako ljudi nedovoljno znaju o tome“.

U Srbiji se od aprila ove godine kupovina hrane preko interneta povećala za 200 odsto, odeće za 100 odsto, a tehničkih uređaja i računarske opreme za 50 odsto, podaci su Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.

Svetski dan potrošača: Da li je kupovina presto interneta i dalje bauk?
The British Broadcasting Corporation

Skuplje namirnice i niži prihodi

Na samom početku pandemije potrošači u Srbiji su se suočili sa dva problema – poskupljenjem nekih namirnica i problematičnim finansijskim stanjem.

Neke prodavnice su povećale cenu životnih namirnica, a pojedine su to čak uradile u suprotnosti za postojećim zakonom.

„To je bila zloupotreba pandemije, kada se izvršio pritisak na potrošače povećanjem cena“, kaže Petar Bogosavljević.

„Uz sve to, pojedinci su imali velike probleme da uz niže prihode, usled prinudnih odmora, pa čak i otkaza koji su davani, budu u mogućnosti da kupe sve što su mogli do tada“.

Zbog skoka cena, krajem marta 2020. godine iz Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave su pozvali sve koji primete drastično i nezakonito povećanje cena životnih namirnica, lekova i medicinske opreme kao i zaštitne opreme da prijave Kontakt centru Republičke inspekcije.

„Ovaj kontakt centar za prijavu nezakonitosti otvoren je kako bi se sprečile neregularnosti na tržištu u vreme pandemije korona virusa“, saopštilo je tada resorno Ministarstvo.

kupovina onlajn

monkeybusinessimages

Da se kupovna moć, barem subjektivno, smanjila pokazuje istraživanje koje je krajem aprila 2020. sprovela internacionalna Agencija za istraživanje tržišta i javnog mnjenja MASMI.

Istraživanje je pokazalo da je polovina radno sposobnog stanovništva na neki način pogođena pandemijom, a da svaki peti građanin ima utisak da je u teškoj finansijskoj situaciji.

Neki su prvi put kupili preko interneta

Na početku pandemije u Srbiji je došlo do naglog povećanja internet kupovine, a do deset puta tokom epidemije poslovanje su povećale kurirske službe u Srbiji, podaci su Udruženja za elektronske komunikacije i informaciono društvo Privredne komore Srbije.

Milica je masovno počela da kupuje preko interneta.

Prvo je kupovala namirnice i masovno naručivala hranu.

Kada su mere izolacije smanjene i strah od odlaska u prodavnicu polako nestajao – nastavila je da pazari onlajn odeću i pojedine namirnice.

Tako se potpuno promenila njena potrošačka rutina.

„Ranije bih vikendom obavezno išla na pijacu, a sada poručujem hranu da mi stigne na kuću preko dobavljača koji su to uveli tokom korona virusa“, kaže ona.

„Malo mi nedostaje da biram sama voće i povrće i cenkam se na pijaci, ali opet se ne izlažem riziku.

„Na tim mestima mi baš nije prijatno da se šetam i pipam sve živo“.

kupovina

Getty Images
Ovo nije bila masovna pojava tokom 2020.

Milica dodaje da je masovno nastavila i da kupuje u velikim trgovinskim lancima tako što jednom u nekoliko nedelja naruči veću količinu namirnica da joj stigne na kućnu adresu.

„Povećao se obim kupovine preko interneta, neki su verovatno i prvi put naručili nešto onlajn“, kaže Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača i korisnika finansijskih usluga Efektiva.

„To je pogotovo bilo uočljivo tokom policijskog časa kada je strah od korone bio veći, ali je dobrom delu potrošača ta navika ostala, pogotovo za odeću i obuću“.

Petar Bogosavljević misli da je promena u navikama potrošača, koji se više okreću internet kupovini – pozitivna.

„Na taj način se smanjuju troškovi, obezbeđuje brzina prometa, ali su poštovana i prava potrošača“, kaže Bogosavljević.

„Na primer, postoji mogućnost povraćaja robe u roku od 14 dana, a prodavac ima obavezu da to uradi“.

Pojedinci, dodaje on, imaju strah od korišćenja interneta i pouzdanosti kupovine na ovaj način.

„Neki nisu spremni da prihvate novu tehnologiju, ali se ispostavilo da mnogi traže i pomoć, da se opismene u tom smislu i nauče da koriste kompjuter kako bi nešto kupili, jeftinije prošli.

„U ovom trenutku im je značajno i što ne moraju da idu u prodavnicu i izlažu se opasnosti od virusa“, kaže predsednik Udruženja potrošača Beograda.

Ipak, kupci treba da znaju da, prema Zakonu o elektronskoj trgovini, registrovani trgovci su u obavezi da na sajtovima i društvenim mrežama na vidnom mestu istaknu poslovno ime, adresu, kontakt podatke, matični broj, poreski identifikacioni broj (PIB).

Takođe i detaljne podatke o ceni proizvoda, koji uključuju i troškove dostave i ostale manipulativne troškove, skreću pažnju iz Udruženja potrošača Vojvodine.

Tri puta povećanje kredita

Oni koji imaju kredit tokom pandemije dobili su i mogućnost da odlože plaćanje istog na nekoliko meseci.

To im je omogućila Narodna banka Srbije u dogovoru sa bankama.

Ipak, ispostavilo se da se svako ovo odlaganje, koje se zove moratorijum, plaća i da povećava ratu kredita.

Ljudi i privreda su tokom prvog perioda pandemije u više od 90 odsto slučajeva odložili plaćanje kredita.

„Ljudi nam se sada žale da su nakon isteka moratorijuma imali većih problema sa plaćanjem kredita jer su rate veće“, kaže Dejan Gavrilović iz Efektive.

„Dok je trajao moratorijum, bilo je lepo, a sada je to sve to došlo na naplatu“.

Da li svetskoj privredi preti recesija – ili još gore – ekonomska kriza?
The British Broadcasting Corporation

Održivi potrošač

O Svetskom danu potrošača i pravima ne treba da se priča samo tog dana.

„U idućoj godini treba uspešnije da ostvarujemo naša potrošačka prava“, kaže Bogosavljević.

„Trebalo bi više da budemo u toku sa svetskom kampanjom, a to su problemi sa plastikom. To je takođe potrošačko pravo.

„Pošle godine je bila aktuelna kampanja Održivi potrošač. To je nova zelena ideologija“.

Ona se, kaže Bogosavljević, bazira na tome da nije dovoljno „samo nešto iskoristiti i baciti“.

„To nije potrošnja, to je neodgovornost.

„Ne samo potrošača, već i države“, dodaje on.

korona virus

BBC
Banner

BBC

Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari