Aleksandra Petifer, poznata pod imenom Tigi

PA Media
Aleksandra Petifer bila je poznata po imenu Tigi Lege-Burk dok je radila za kraljevsku porodicu

BBC će isplatiti odštetu bivšoj dadilji britanskih prinčeva Vilijama i Harija zbog iznošenja netačnih tvrdnji o njoj sa ciljem da dobiju pristanak za intervju njihove majke princeze Dajane 1995. godine.

Pred Visokim sudom upućeno je izvinjenje Aleksandri Petifer, poznatoj pod imenom Tigi, zbog neosnovanih optužbi da je imala aferu sa princom Čarlsom, a kasnije i abortus.

Zbog tih tvrdnji ona je pretrpela „ozbiljne lične posledice“, rekla je njena advokatica.

Tokom procesa se dokazalo da je Martin Bašir, novinar BBC-jevog programa Panorama, koristio lažna dokumenta da zadobije Dajanino poverenje.

„Izutzetno nam je žao zbog ozbiljne i trajne štete nanete gospođi Petifer“, rekli su iz BBC-ja.

Tvrdnje novinara BBC-ja su sadržale „veoma ozbiljne i potpuno neosnovane optužbe da je imala aferu sa princom od Velsa, što je navodno dovelo do trudnoće i abortusa“, rekla je njena zastupnica Luisa Prins, navodi se u saopštenju suda.

„Optužbe su izmišljene“, dodaje se.

Petifer prehodnih 25 godina nije znala ko je plasirao tvrdnje, ali je bilo „verovatno da su pogrešne i maliciozne optužbe nastale zbog pokušaja novinara BBC Panorama da urade ekskluzivni intervju sa Dajanom, princezom od Velsa“, smatra advokatica.

Bivša dadilja kraljevske porodice „osetila je olakšanje kada je BBC prihvatio da su optužbe potpuno neistinite i neosnovane“, dodaje Prins.

Medijska korporacija će isplatiti Petifer značajnu sumu koja neće biti otkrivena, a snosiće i sudske troškove.

U drugom delu saopštenja navodi se da su iz BBC-ja saglasni da su tvrdnje protiv Petifer „bile potpuno neosnovane i da nije trebalo da budu iznete, kao i da u to vreme nisu adekvatno istražili ozbiljne sumnje“ oko načina na koji je Panorama uspela da dobije intervju.

Da je to učinjeno ranije, mogle su da se isprave pogrešne optužbe, „čime bi se umanjila šteta“ naneta Petifer i njenoj porodici tokom svih ovih godina, dodali su.

Pred sudom su pročitani i detalji pogrešnih navoda da je bivša dadilja prekinula trudnoću.

U oktobru 1995. pregovori BBC Panorame i princeze Dajane o njenom pojavljivanju u programu bili su u ključnoj fazi, a u tom periodu je ona prenela advokatu da su joj rekli da je Petifer „imala abortus“ i da će Dajana „uskoro dobiti pisanu potvrdu“, navodi se.

Ali, Viši sud je utvrdio da bivša dadilja kraljevske porodice „nije imala aferu sa princom od Velsa, nije zatrudnela tokom veze sa njim i nije abortirala“.

Intervju Martina Bašira sa princezom Dajanom

BBC
Princeza Dajana je tokom ovog intervjua izgovorila čuvenu rečenicu da je „u njenom braku bilo troje ljudi“

Korporacija se izvinjava Petifer, princu od Velsa i prinčevima Vilijamu i Hariju „zbog načina na koji je princeza Dajana obmanuta i posledičnog uticaja na njihove živote“, izjavio je Tim Dejvi, generalni direktor BBC-ja, posle saslušanja.

„Sada kada smo svesni da je do intervjua došlo na šokantan način, odličio sam da BBC više nikada neće emitovati taj program, niti će dozvoliti drugim emiterima da ga prikazuju u celosti ili delimično“, dodao je Dejvi.

Petifer je razočarana što je „moralo da dođe do suđenja kako bi BBC prepoznao da joj je naneta ozbiljna šteta“, rekla je ona navodno u izjavi za Sandej tajms.

Bila je „jedna od mnogih čiji su životi ispaštali načina obmane koji BBC Panorama sprovela i kasnijeg propusta BBC-ja da propisno istraži način na koji je taj program nastao“, rekla je bivša dadilja britanskih prinčeva.

Bol koji je nanet kraljevskoj porodici „veoma me je uznemirio“, dodala je Petifer.

„Znam koliko su bili bliski i koliko je program i lažni narativ proganjao porodicu godinama posle toga.

„Posebno zbog činjenice da i danas još mnogo stvari o nastanku tog programa treba adekvatno objasniti“, smatra ona.

Korporacija je zbog emitovanja ovog programa 1995. godine, koji je videlo 22,8 miliona gledalaca u Velikoj Britaniji, ranije isplatila odštete bivšom sekretaru princeze Dajani i nekadašnjem producentu te medijske kuće.

Petifer sa prinčevima Vilijamom i Harijem u Balmoralu

Getty Images
Petifer sa prinčevima Vilijamom i Harijem

Sudski pretres, koji je prošle godine vodio penzionisani sudija lord Dajson, pokazao je da je do intervjua došlo zbog korišćenja lažnih dokumenata i da BBC nije poštovao „visoke standarde integriteta i transparentnosti“.

U izveštaju se navodi da je Bašir u više navrata lagao nekoliko ljudi, među kojima su bili i zaposleni u BBC-ju.

Bašir, koji je za intervju dobio novinarsku nagradu i kasnije prešao da radi za ITV u Americi, takođe se prethodno izvinio.

On je 2016. vratio u BBC Njuz i postao je urednik iz oblasti religije, ali više nije zaposlen u ovoj korporaciji.


Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.