Akva park

BBC
Akva voz – ne to nije voz u kojem možete da se kupate. Ali će vas dovesti do kupališta

Turisti iz Beograda će se ovog leta iz voza srpske železnice spuštati u – vodene tunele akva parka u Jagodini.

Voz koji nosi prefiks ‘akva’ počinje da radi od 13. jula, a Jagodina će biti jedina i krajnja stanica.

„Mislim da je to sjajna ideja da se promoviše akva park u Jagodini, ali i Muzej voštanih figura, šoping centar, naše šetalište, potok i brojni kulturni događaji“, kaže za BBC Dragan Marković Palma, gradonačelnik Jagodine.

„To je smislila privatna turistička organizacija, a Srbija vozu nismo ništa platili.“

Odluka javne kompanije Srbija voz da otvori novu liniju na zahtev iz Jagodine, izazvala je polemike na društvenim mrežama – neke je vest obradovala, a neki su se pitali da li je ovo direktna pomoć Palmi. Lokalni izbori u Srbiji očekuju se početkom sledeće godine.

Iz preduzeća Srbija voz, međutim, kažu je motiv za otvaranje linije ekonomski, kao i da već razgovaraju o saradnji sa drugim gradovima.

Mišljenje stručnjaka je da pokretanje novih železničkih linija mora da bude zasnovano na ekonomskim interesima.

„Da bi se nešto pokrenulo mora da bude finansijski prihvatljivo“, kaže Ljubodrag Savić, profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu, za BBC na srpskom.

„Drugi gradovi bi mogli da se pobune, ali mogu i sami da traže nešto slično. To je možda početak nečeg dobrog, promovisanjem turističkog potencijala Srbije.“

Luksuzno do brčkanja

Od 13. jula do 14. septembra 2019, Akva voz putovaće svake subote na relaciji Beograd – Jagodina – Beograd.

Oni koji se odluče da subotom iz Beograda krenu put Jagodine, moći će da uživaju u mnogo modernijem prevozu od onih koji vozom idu na more.

Turiste neće prevoziti prosečan srpski voz koji prema poslednjim merenjima ide 42 kilometra na sat, već najmoderniji vagon koji Srbija ima – sa vaj-fajem i klima uređajem, kaže za BBC Dragana Stanković iz Srbija voza.

U pitanju je serija Štadler, koje su železnice pre nekoliko godina kupile nakon 30 godina pauze.

Ovi vozovi koštali su 99 miliona evra, a kupljeni su sredstvima kredita Evropske banke za obnovu i razvoj. Idu do 160 kilometara na čas, imaju savremenu opremu, klimatizovani su i prilagođeni osobama sa posebnim potrebama.

„Cena povratne karte iznosi 660 dinara. Za đake, studente i penzionere povratna karta iznosi 330 dinara. Za decu do sedam godina karta nije potrebna“, kaže Dragana Stanković iz Srbija voza.

Pruga

BBC
Pruge su u ovom delu Srbije urađene tako da mogu da podnesu i veće brzine

„Napravili smo dobar dogovor sa Jagodinom, pa su putnicima sa kupljenom voznom kartom za Akva voz omogućeni su značajni popusti u turističkom kompleksu grada Jagodine, na otvorenim bazenima akva parka, muzejima, Zoološkom vrtu.“

Stanković kaže da je odluka doneta jer su u Srbija vozu uvideli da postoji interesovanje.

„Pre toga je vozila Romantika i bili smo dupke puni. Imali smo 250 putnika.“

Voz ide direktno do Jagodine i uveče se vraća u Beograd. Satnica je napravljena baš tako da posetioci ujutru mogu da dođu u akva park i onda se uveče vrate.

Tako je dobio i naziv – Akva voz.

To što je grad napravio dogovor sa železnicama, za gradonačelnika Jagodine je pozitivna stvar.

„Nemam ništa protiv, nema drugi gradovi traže liniju. Pa možda i oni dobiju priliku da promovišu turizam. Mi smo uspeli.“

Pruga

Getty Images
Srpski vozovi idu prosečnom brzinom 30 na sat

Turizam ili pomoć Palmi

Korisnici društvenih mreža polemisali su – da li je ovo u redu.

Neki od njih misle da je ovo direktna pomoć gradonačelniku Jagodine.

https://twitter.com/MiroslavShantic/status/1148137301433901056

https://twitter.com/hodacpozici/status/1148163257557032960

Drugi su pak bili prijatno iznenađeni i zapitali se „da li je ovo Srbija ili Švajcarska“. Drugi su se čudili činjenici da voz do Jagodine stiže samo za tri sata.

https://twitter.com/Zubarnarobiji/status/1148136333358927873

https://twitter.com/OS_teknoir_/status/1148216164054700038

Reč stručnjaka

Dok je na društvenim mrežama trajala rasprava, Ljubodrag Savić kaže da je odgovor na pitanje da li je trebalo otvoriti ovu liniju – jednostavan.

„Železnica je opšte dobro i neprihvatljivo bi bilo da pokrenu liniju samo zato što je to, u ovom slučaju, Palma tražio.

„Ako od ove pogodbe imaju korist i u železnicama – onda bi to bilo u redu.“

Nemanja Nenadić iz Transparentnost Srbija kaže da ova pogodba ne mora nužno da bude pokazatelj nekog neregularnog dogovora, ali da je neophodno da se odgovori na nekoliko pitanja:

„Ako je to nešto što se isplati Srbija vozu, onda je u redu.

„Ipak, postavlja se pitanje da li zbog te linije Srbija ostaje uskraćena za druge trase u drugim delovima zemlje. Drugo pitanje je – ko je sklopio taj dogovor i da li i pod kojim uslovima i drugi gradovi mogu da se prijave za iste uslove.“

Iz Železnica Srbije za BBC na srpskom kažu da ne postoji nikakva posebna procedura koju bi opštine i gradovi zainteresovani za otvaranje železničke linije trebalo da ispune, kao i da je ova kompanija otvorena za saradnju sa svima.

„Već smo dogovorili slične popuste za prevoz do Vršca, a trebalo bi da pregovaramo i sa Nišem i Užicem. Bilo bi dobro da nam se turističke organizacije jave, jer je benefit obostran.

„U pitanju su jako dobri vozovi koji mogu da poboljšaju turističku grada“, kaže Stanković.

Ona dodaje da moderni vozovi iz serije Štadler mogu da saobraćaju do svih mesta do kojih je železnica „sređena“, kao što u smerovima ka Nišu i Užicu.


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari