Foto: Miroslav Dragojević

Prema rečima Nikole Antića, predsednika SOS sindikata GSP, mesečno iz preduzeća ode 30 do 40 ljudi, prvenstveno vozača autobusa, a zaposli se tek oko 10. Kako kaže, vozači se na odlazak odlučuju jer su nezadovoljni zbog visine plate, loših uslova ali i organizacije rada, i najčešće uhlebljenje traže u Sloveniji, gde su daleko plaćeniji.

– Najugroženiji su vozači autobusa, i oni masovno odlaze jer ne mogu zdravstveno i psihički da izdrže, pored niskih primanja i česte promene smena, šefove koji ih primoravaju da rade šest dana u nedelji umesto pet, koliko je zakonom propisano. Od kada je centar grada raskopan, oni se susreću sa stalnim promenama trasa, stajališta, nervoznim vozačima i putnicima. Dodatno, novi vozači se zapošljavaju samo na određeno vreme, i uglavnom dođu na praksu i odu – kaže Antić. On dodaje da su vozači, iako su masovno počeli da napuštaju gradsko prevozno preduzeće ove godine, počeli da odlaze već krajem 2014. kada je „utvrđeno da taj posao nije za skraćeno radno vreme“ i uveden osmočasovni radni dan.

Antić naglašava da sada nije ni moguće utvrditi precizno koliko radnika je GSP-u potrebno po sistematizaciji, jer se zapravo tačan broj zaposlenih vozača i ne zna, s obzirom da su mnogi koji se vode na tom radnom mestu raspoređeni drugde.

– Može samo da se proceni da je potrebno od 600 do 900 ljudi. Vozači tramvaja ne odlaze iz GSP-a jer nemaju gde, ali se najčešće kasnije premeštaju na lakša radna mesta. U GSP-u je bar 50 ljudi koji se vode kao vozači tramvaja, a raspoređeni su na druge poslove – dodaje Antić.

U gradskom saobraćajnom preduzeću potvrđuju da se u poslednjih godinu dana suočavaju sa odlivom zaposlenih, ali i malim interesovanjem za ova radna mesta. Oni navode da je od početka godine 150 radnika napustilo JKP GSP, te da su većina vozači, ali da je iz preduzeća otišao i „manji broj inženjera, saobraćajnog osoblja i stručnjaka održavanja“.

– Da bi se ovakva situacija prevazišla GSP planira da u sledećoj godini sprovede projekat obuke i edukacije 200 vozača, kojima bi se, uz potpisivanje radnog ugovora na pet godina, finansirala kompletna obuka i dobijanje svih potrebnih licenci – navode u GSP „Beograd“ i dodaju da je konkurs za prijem vozača stalno otvoren. Iz GSP međutim nisu odgovorili na pitanje da li i kako se nedostatak vozača trenutno odražava na funkcionisanje gradskog prevoza u prestonici, odnosno na frekvenciju i redovnost autobuskih, tramvajskih i trolejbuskih linija.