Foto: Miloš Đošić

Dok gradski čelnici neprekidno ulaze u nove projekte, direktno utičući na život i navike stanara, društvenim mrežama svakodnevno kruže fotografije pustih gradilišta. Reporter Danasa na beogradskim ulicama proverio je kakvo je zapravo stanje na terenu.

Sa malo zakašnjenja, završetkom popločavanja Trga republike, zatvaranjem Vasine ulice za saobraćaj, i izmenama trolejbuskog i autobuskog saobraćaja, u aprilu se nastavljaju radovi na novoj pešačkoj zoni koja će se prostirati gradskim jezgrom.

Reporter Danasa je prekjuče oko 14 časova na gradilištu zatekao 10-ak radnika, konzorcijuma austrijskog Strabaga, koji su bili uposleni oko završnih radova na Trgu republike.

Ova investicija, vredna više od 900 miliona dinara, najpre je izazvala buru u javnosti kada je prvi put najavljeno da će rekonstrukcija trga trajati čitavih 420 dana, odnosno 14 meseci. Radovi su zatim obustavljeni zbog arheološkog nalazišta za koje se navodno nije znalo da je u pitanju Virtemberška kapija, iako je odranije poznato da se ona tu nalazi. Nalazište je otkopano, pa opet zakopano, nakon što su ga stručnjaci konzervirali, a dugo potom su građani na njemu parkirali automobile. Prošle nedelje, tokom samo dva dana, gradski čelnici najavili su četiri različita roka za završetak radova, u periodu od početka septembra, pa do kraja godine. Prema najnovijim izjavama, radovi će navodno biti završeni čak par meseci ranije, jer su nadležni „pronašli rešenje“ kako to da izvedu.

Zamenik gradonačelnika Goran Vesić, osim što je u poslednjoj izjavi rekao da će radnici na gradilištu Trga svakog dana ostajati do 23 sata, kako bi se rokovi skratili za dva meseca, najavio je kraj rekonstrukcije za 1. septembar. Glavni gradski urbanista Marko Stojčić, koji je ranije završetak radova najavljivao za kraj godine, sada je potvrdio Vesićevu izjavu i naveo da će se uz nekoliko izmena steći uslovi da rekonstrukcija bude završena i pre roka. Predsednik Skupštine grada Nikola Nikodijević ocenio je, s druge strane, da je 1. novembar „realan termin“ kada bi ponovo mogao biti uspostavljen saobraćaj na Trgu republike i Kolarčevoj ulici, mada je ostalo nejasno da li pritom taj datum uzima i kao rok za završetak radova. Ipak, slike sa gradilišta ne idu u prilog optimističnim prognozama predstavnika grada.

Foto: Miloš Đošić ; Vasina ulica

Po svemu sudeći, osim uklanjanja saobraćajnih znakova, krupniji građevinski radovi ni u Vasinoj ulici još nisu počeli, jer u tom delu nisu mogli da se vide niti radnici niti građevinske mašine.

Foto: Miloš Đošić ; Resavska ulica

Jedna od najprometnijih u Beogradu, Resavska ulica je doživela čak dve rekonstrukcije u poslednjih deset godina. Prvu 2009. godine kada su u jednom delu popravljene tramvajske šine, kolovoz i trotoari, od marta ove godine počela je obnova dela od Višegradske do Nemanjine. Oko 15 časova, na celom potezu rekonstrukcije uočili smo svega četiri radnika. Od prolaznika saznajemo da nije izuzetak to što nema radnika, te da je gradilište uglavnom pusto. Optimistično, zamenik gradonačelnika Goran Vesić, najavio je da će radovi u Resavskoj od Nemanjine do Višegradske ulice biti završeni do jula ove godine, dok se završetak kompletne ulice očekuje do 2020. godine. Na investiciji vrednoj 90 miliona dinara, angažovano je Javno komunalno preduzeće “Putevi Srbije”.

Foto: Miloš Đošić; Ulica carice Milice

Radnika nema ni na Topličinom vencu i Ulici carice Milice, na potezu od Topličinog venca do Ulice Vuka Karadžića, gde oko 16 časova zatičemo pusto gradilište. Krajem septembra, prošle godine, počela je rekonstrukcija i uređenje delova ulica Topličin Venac, Vuka Karadžića, Cara Lazara i Carice Milice, u okviru velikog projekta gradske vlasti kojim se Varoš kapija pretvara u pešačku zonu. Najavljeno je da će radovi trajati 280 dana, što je okvirno do juna 2019, ali stanovnici tog dela grada svedoće da radovi idu vrlo sporo.

Foto: Miloš Đošić; Topličin venac

Krajem godine počela je rekonstrukcija Karađorđeve ulice, koja je javnosti dobro poznata po velikim saobraćajnim gužvama i beskrajnim kolonama automobila. Iako iz prijave gradilišta saznajemo da je maksimalni predviđen broj radnika pedeset, oko 16: 30 zatičemo još jedno beogradsko gradilište bez buke građevinskih mašina. Iako se očekivalo da će radovi biti brži bar u ovoj ulici, zbog blizine nacionalnog projekta „Beograd na vodi“, ni na ovom gradilištu nema vrednih radnika koji rade na dostizanju roka završetka radova od 425 dana, odnosno nešto više od godinu i dva meseca. Raskopane su i okolne Travnička i Crnogorska ulica, a sledeća je Ulica Kraljevića Marka.

Foto: Miloš Đošić; Karađorđeva ulica

Ovo su samo neka od gradilišta koja su otvorena u samom jezgru Beograda, a zbog kojih je sugrađanima život u prestonici poslednjih godinu dana postao gotovo nepodnošljiv. Osim ukinutih linija gradskog prevoza, stalnih saobraćajnih gužvi i neprohodnih ulica, dodatno nezadovoljstvo kod građana izaziva i licitiranje rokovima. Povrh svega, većinu ovih projekata gradska vlast je pokrenula bez konsultacije sa ljudima koji tu žive i rade, ali i stručnom javnošću, koja se listom slaže da je većina tih radova pogrešna, skupa i štetna, te da samo izaziva nove probleme, izolaciju centra, uništavanje zelenih površina i teže funkcionisanje grada. A koliko se može verovati čestim izjavama čelnih ljudi u gradu da „svi radovi odlično napreduju“ i da „kašnjenja neće biti“ možda najbolje ilustruje podatak da je naš reporter, od sedam lokacija koje je obišao u udarnom vremenu tokom protekla dva dana, na samo dve i zatekao radnike, pa makar da ih može na prste nabrojati.

Povezani tekstovi