Traže javnu raspravu za širenje pešačke zone 1

Građani, mahom stanari ulica obuhvaćenih ovim projektom, objašnjavali su na koji način je njihov svakodnevni život, kretanje i ispunjavanje obaveza otežano zbog mera koje se uvode pretvaranjem većeg dela jezgra grada u pešačku zonu. Izbacivanje saobraćaja iz ulica u kojima žive za njih znači da će svoje automobile morati da parkiraju i do 300 metara od ulaza u zgradu, da hitna pomoć i vatrogasci neće moći da im priđu u slučaju potrebe, da će cena njihovim nekretnina značajno pasti, a trgovinski sadržaji u njihovoj okolini biće drastično izmenjeni.

Na skupu je dogovoreno da su sledeći koraci insistiranje na transparentnosti gradske vlasti u donošenju odluka koje drastično menjaju kvalitet i način života velikog broja sugrađana, te da očekuju da gradska uprava odgovori na njihov zahtev za dostavljanjem infomacija od kojih se sredstava finansira ovaj projekat i po kom osnovu.

Zorica Svetličić je ispred inicijative predočila da, osim što se zna da projekat što poseduje građevinsku dozvolu za rekonstrukciju ali ne zna se da li ima i dozvolu za popločavanje, građani će tražiti i da skupštijna grada pkaže odakle dolazi novac za ove radove.

Osim što mu nedostaju planski akti, što nije održana javna rasprava, mi ne znamo ni kako se ovaj projekat finansira, iz koje stavke budžeta, to je živ problem koji mora da se reši – ukazala je Svetličić.

O nedostatku sluha za potrebe stanara koji žive u ulicama predviđenim za pešačku zonu govorila je Jelena Čelebonović istakavši da je svaka odluka koja se donese bez javne rasprave nevažeća.

– Nikada nam nije predočen projekat i obim ovih radova te nismo imali prilike ni da damo svoje mišljenje. Građani su živeli u potpunom mraku ne znajući kako je zamišljeno rekonstruisanje gradskog jezgra i menjanje u njemu – naglasila je ona. Čelebonović je dodala i da se jesu sastajali sa predstavnicima gradske vlasti, razgovorali sa glavnim gradskim arhitektom Milutinom Folićem, ali tek nakon što su pred svojim vratima naišli na prepreke i zatražili objašnjenje o radovima.

– Sastanak smo imali na svoje insistiranje, predali smo peticiju stanara, na više adresa tražili da nam dostave pravne osnove za izvođenje radova, ali na razumevanje nismo naišli – objasnila je Čelebonović.

Peticija koju je ova inicijativa pokrenula sadrži preko 300 potpisa skupština stanara, odnosno nekoliko hiljada ljudi koji te skupštine sačinjavaju i upućena je gradonačelniku, gradskom veću i Skupštini grada Beograda.

Ipak, ovi zahtevi su pred očima vlasti ostali, čini se, nevidiljivi, s obzirom da je gradski menadžer Goran Vesić nedavno izjavio da se projekat koji je od najvećeg interesa za razvoj grada ne može ukidati zbog potreba nekoliko stotina stanara.

Dušan Rakitić iz inicijative na ovo odgovara da razlozi koje oni navode protiv izmeštanja saobraćaja i zatvaranja ulica upravo jesu u najboljem interesu za razvoj grada, kako za privredne aktivnosti u centru tako i za život svih sugrađana.

Postoje veliki broj važnih privrednih subjekata, trgovina, ugostiteljskih objekata koji će postati nepristupačni, saobraćajno odsečeni. A manja cirkulacija automobila znači i manji promet, teže snabdevanje robom, veće troškove. Uz to značajno opada vrednost nekretnina u ekstra zoni, čime se čitavo ovo tržište menja i remeti – istakao je Rakitić.

Stanari onih ulica koje su već zatvorene ukazivali su na veliki broj problema sa kojima se već sreću, počev od onih najosnovnijih – nemogućnosti pristupa za hitnu pomoć i vatrogasna vozila. Srđan Stanić naveo je upravo ovakvu situaciju koja se nedavno desila njegovom komšiji sa Obilićevog venca.

Hitna pomoć nije mogla da priđe zgradi iz koje je upućen poziv jer je ulica Obilićev venac zatvorena, i šta će biti kad neko od nas bude životno ugrožen? Ovde ima dosta i starijih i nepokretnih ljudi, kako će njima pomoći? Ako, ne daj Bože, izbije požar vatrogasci neće moći da priđu i ceo kvart može da izgori – upozorio je on.

Zbog ovakvih situacija neki su predlagali da se umesto pešačke zone uvede „zona sporog saobraćaja“ što bi značilo da ovim ulicama mogu da se kreću samo stanari sa posebnim propusnicama, vozila službi za hitne intervencije i dobavljači trgovina, po ugledu na rešenja iz drugih velikih evropskih gradova.

 

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.