U vreme razmatranja radne verzije Zakona o izborima i ovlašćenjima nacionalnih saveta nacionalnih manjina, kojim se definiše kompleksna i delikatna materija prioritetne važnosti, kao izraza demokratskog ostvarivanja, potpunije humanizacije i višeg stepena razvoja ukupnog društvenog bića, potrebno je načiniti analizu prethodnog stanja i iskustava.

U vreme razmatranja radne verzije Zakona o izborima i ovlašćenjima nacionalnih saveta nacionalnih manjina, kojim se definiše kompleksna i delikatna materija prioritetne važnosti, kao izraza demokratskog ostvarivanja, potpunije humanizacije i višeg stepena razvoja ukupnog društvenog bića, potrebno je načiniti analizu prethodnog stanja i iskustava.
Zakon, po svojoj prirodi, izražava opštu volju i saglasnost sa načelima uma. Zbog toga, pri njegovom usvajanju, treba sprovesti široku demokratsku proceduru kako bi se izbegli propusti koji su došli do izražaja prilikom formiranja prethodnog Nacionalnog saveta Roma, da pripadnicima ovog kolektiviteta na terenu nisu dovoljno, ili uopšte nisu poznate odredbe za izbor njihovih zajedničkih predstavnika u državnim organima, usled čega se javila sumnja da je proces izbora podložan manipulacijama, što je prethodni saziv Nacionalnog saveta Roma u velikoj meri i potvrđivao.
Što se samog Zakona tiče, logično proizilazi da on u predloženoj formi može predstavljati zajedničku platformu za donošenje preciznijih pravnih akata za svaku nacionalnu manjinu, uvažavajući posebnosti, specifična stanja, diferencijalne razlike i potrebe, a razumljivo je da Zakon treba da bude preveden i na jezike manjina na koje se odnosi.
U tom slučaju smislenije je da članovi 1. i 2. osnovnih odredbi sadrže tačke iz programa Dekade Roma, naročito u oblasti koja predviđa prenos ovlašćenja. Definisanjem ovog zakona treba da se omogući realizacija celovitog programa Dekade Roma.
Ali, naša namera je da ukažemo i na preventivni značaj VIII poglavlja Zakona, kojim se reguliše nadzor, kako bi se sprečile devijacije karakteristične za prethodni saziv Nacionalnog saveta Roma. Stečeno iskustvo nalaže da se prilikom predlaganja kandidata vodi računa o njihovoj kompetentnosti, ljudskim i moralnim kvalitetima, kao i o iskustvu. Smatramo da Zakonom treba uvesti obavezu analize rada Saveta, kao i periodičnu tj. kvartalnu etičku i finansijsku proveru rezultata, kako se ne bi ponovilo da Savet služi kao mehanizam za „pranje novca“, deobu „plena“, zapošljavanje rođaka, političke kalkulacije radi zadovoljenja ličnih aspiracija, čime se usporava realizacija urgentnih intencija međunarodne zajednice, kao i državnog strateškog nastojanja hitnijih intervencija u cilju poboljšanja položaja Roma.
Nadamo se da će ovim zakonom biti otklonjene i farse u oblasti informisanja kako bi se sprečilo da vršioci odgovornih funkcija budu i urednici glasila i emisija, čime bi se eliminisao manevarski prostor za ugrožavanje zagarantovanog prava na informisanje, osnovnih građanskih sloboda govora i izražavanja, kao i demokratskog uticaja putem javnih glasila kao javnih informativnih servisa. Takođe očekujemo da se onemogući pojava da urednici glasila na romskom jeziku budu lica koja ne govore romski, ili ne govore dijalektom dovoljno razumljivim na području emitovanja. Koncentracija brojnih funkcija izaziva obmanu kod njihovih nosilaca da su oni apsolutni vlasnici svih akcija koje se tiču Roma, usled čega ispoljavaju totalitarnu nadmenost, svojstvenu za proteklo, prevaziđeno razdoblje. Poznato je da se birokratska reprodukcija odvija putem grananja u različite odbore, komisije, projekte itd. pa je pri njihovom otklanjanju potrebno preduzimanje kompletnijih zahvata.
Stiče se utisak da su oblasti informisanja i rasporeda kadrova bolje i zakonomernije uređeni u pokrajini Vojvodini. U celokupnoj shemi delovanja značajno mesto zauzimaju legalno i demokratski izabrani romski poslanici u Narodnoj skupštini Srbije, pri afirmaciji i aktuelizaciji svih važnih pitanja.
I u prioritetnoj oblasti obrazovanja neophodno je otklanjanje apsurda da odgovorne funkcije za pitanja romskog obrazovanja obavlja neko ko nije pripadnik romskog naroda, pa nije u stanju da potpuno prepozna identitet, mentalitet i potrebe romske dece, njihovog obrazovanja i budućnosti ovog naroda, da bi mogla preporučiti sprovođenje efikasnih i delotvornih mera. Mada se ne može poreći izvestan doprinos nosilaca ovih funkcija, ipak se jasno uočava: njihova kontraproduktivnost, odsustvo pune pažnje, kolebljivost i gubljenje dragocene energije.
Naravno da novi sastav Nacionalnog saveta Roma treba da deluje bez opterećenja hipotekom prethodnog, radi punog angažovanja na sanaciji i predanog bavljenja pitanjima realizacije ozbiljnog i odgovornog programa Dekade Roma.
Tek otklanjanjem navedenih smetnji može se uspostaviti poverenje romskog naroda u dobre namere i ispravnost nosilaca državne vlasti, kada se može očekivati i intenzivniji zamah na poboljšanju položaja Roma, kao integralnih činilaca naše države. Dr Rajko Đurić, narodni poslanik

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari